یک کارشناس منطقه‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

سرمایه‌گذاری ناتو در افغانستان با هدف کمرنگ کردن نقش همسایگان

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: ناتو قصد دارد با صرف سرمایه‌ کلان در افغانستان نقش بالقوه همسایگان در امنیت در این کشور را کمرنگ کنند.

کمک‌های ناتو به افغانستان، دست‌مایه‌ای برای کمرنگ کردن نقش ایران«محمد ساجدی» کارشناس مسائل سیاست‌خارجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در کمک‌های مالی خود به دنبال کمرنگ کردن نقش کشورهای همسایه در افغانستان هستند، اظهارداشت: قطعا این کمک‌های مالی به میل و اراده واقعی کشورهای ناتو انجم نمی‌شود، اما آنان مجبورند سرمایه‌ بالایی را روانه افغانستان کنند، تا نقش بالقوه ایران در امنیت در این کشور را کمرنگ کنند.

وی با بیان اینکه خروجی نشست وارسا از دو دیدگاه قابل ارزیابی است، ادامه داد: یکی از این دیدگاه‌ها این است که درخصوص مسئله افغانستان بین خود قدرت‌های غربی نیز اختلاف نظر و به‌نوعی رقابت وجود دارد به‌گونه‌ای که مثلا اگر حضور روس‌ها کمرنگ شود، نقش آمریکا شدت می‌یابد؛ لذا نخستین نکته آن است که برای کاهش اختلاف‌ نظر و تصمیم‌گیری‌ها پیرامون افغانستان، این کشورها در قالب اجماعی با عنوان ناتو حضور پیدا می‌کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: در مرزهای مشترک دو کشور افغانستان و پاکستان منطقه‌ای وجود دارد که کانون اصلی پرورش‌دهنده طالبان و تروریست‌ها به‌شمار می رود به‌طوری که این منطقه روزانه شاهد شکل‌گیری انواع گروه‌های تروریستی و باندهای مواد مخدر است؛ لذا با توجه به این‌که لایه‌هایی از القاعده و طالبان در حاکمیت پاکستان حضور دارند، هرگونه تلاش برای از بین بردن تروریست‌ها در این منطقه راه به‌جایی نخواهد برد.

ساجدی در ادامه با اشاره به این‌که دولت افغانستان می‌بایست پیش از استقبال از هرگونه‌ کمک‌های مالی به عواقب این قبیل کمک‌های ناتو بیندیشد، تاکید کرد: با توجه به حضور 11 هزار نیروی آمریکایی و ناتو، دولت افغانستان نمی تواند هیچ مقابله‌ای را با این حضور صورت دهد.

وی در پایان با بیان این‌که در حال حاضر بخش‌هایی از افغانستان نظیر هلمند و ولایات شرقی این کشور در اختیار طالبان است، تصریح کرد: مسائلی از این قبیل، دست دولت افغانستان را بسته است و کابل در این زمینه عملا کارایی خاصی نخواهد داشت.

انتهای پیام/      

برچسب ها: ناتو ، وارسا ، محمد ساجدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار