ایجاد تغییرات گسترده در سیاست‌های اتمی آمریکا در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری اوباما

واشینگتن پست در مقاله‌ای به بررسی اصلاحات اتمی آمریکا در ماه‌های باقی مانده از عمر دولت اوباما پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ واشینگتن پست در مطلبی نوشت: دولت اوباما مصمم است تا در زمان باقی‌مانده از عمر سیاسی‌اش اقداماتی به منظور پیشبرد برنامه‌های اتمی این کشور انجام دهد. این امر، بخشی از تلاش‌های اخیر اوباما برای بر جا گذاشتن میراثی سیاسی است که منتقدان زیادی نیز دارد.

باراک اوباما در نخستین سخنرانی درباره سیاست خارجی خود در سال 2009 اعلام کرد قصد دارد نقش سلاح‌های هسته‌ای را کاهش داده و در نهایت به کلی جهان را از این سلاح‌ها خالی کند. وی در سال‌های نخست ریاست جمهوری‌اش در این امر تا حدی موفق شد. "پیمان استارت نو" با روسیه، برگزاری اجلاس امنیت هسته‌ای و توافق هسته‌ای تاریخی ایران از جمله این اقدامات هستند. این در حالی است که در سال گذشته، در حالی که کاخ سفید توجه خود را به بحران‌های دیگری جلب کرده بود، پیشرفت در این زمینه کمرنگ‌تر شده است.

در هفته‌های اخیر، شورای امنیت آمریکا برای بازبینی گزینه‌ها به منظور تصمیم گیری درباره اقدامات لازم درمورد سیاست‌های اتمی این کشور 2 جلسه تشکیل داده است. بسیاری از گزینه‌های روی میز بحث‌برانگیز هستند؛ اما در عمل، هیچکدام نیاز به تصویب رسیدن به وسیله کنگره را ندارند. با اینکه تاکنون هیچ نتیجه‌ای در این‌باره حاصل نشده است، ممکن است اوباما به زودی شخصا برای انجام این امر وارد عمل شود.

نویسنده این مطلب در ادامه نوشت: یکی از گزینه‌های روی میز، تلاش برای دستیابی به یک قطعنامه سازمان ملل مبنی بر ممنوعیت آزمایش سلاح‌های هسته‌ای است. دولت اوباما همچنین تمدید 5 ساله پیمان استارت نو با روسیه را در نظر دارد. در این صورت، اوباما اطمینان حاصل خواهد کرد دولت بعدی آمریکا این پیمان را زیر سوال نخواهد برد. برخی از مقامات دولت آمریکا در پی لغو و یا تعویق ساخت موشک‌های کروز جدید با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای – که از آن به عنوان موشک‌های دوربرد هدایت شونده یاد می‌شود -- هستند.

دولت اوباما همچنین قصد دارد برنامه‌های بلند مدت نوین‌سازی زرادخانه هسته‌ای این کشور را تضعیف کند. گفته می‌شود این برنامه‌ها در 10 سال آینده برای آمریکا بیش از 350 میلیارد دلار هزینه در بر خواهند داشت. اوباما ممکن است هیاتی متخصص را برای بازبینی این بودجه و یافتن راهی به منظور کاهش آن معرفی کند.

مقامات جمهوری خواه کنگره اکنون به دولت اوباما هشدار می‌دهند از آخرین ماه‌های کار خود برای انجام اقداماتی که به کنگره خیانت کرده و عامل بازدارنده جنگ اتمی علیه آمریکا را تضعیف می‌کند، استفاده نکند. مخالفان این طرح در کنگره معتقدند دولت اوباما، وسعت پیامدهای تغییرات در سیاست هسته‌ای آمریکا برای متحدان این کشور که زیر چتر اتمی آمریکا قرار دارند – به خصوص در اروپا و شمال شرق آسیا -- را در نظر نمی‌گیرد. این در حالی است که طرفداران نظارت بر تسلیحات، قانون‌گذاران دموکرات و مقامات سابق آمریکا به دولت این کشور برای ایجاد تغییرات هرچه بیشتر در سیاست هسته‌ای این کشور فشار می‌آورند. برای این افراد، اوباما تنها یک فرصت برای وفا به تعهدات اتمی خود در پیش رو دارد.

اوباما با تمرکز بر مسئله اتمی، در پی بر جا گذاشتن یک میراث در سیاست خارجی آمریکا است. این در حالی است که موانع و تلاش‌های ناکافی در زمینه‌های مختلف دیگر در سیاست خارجی آمریکا وجود پابرجا است. اما انجام این امر بدون کسب اجازه از کنگره، ممکن است منجر به سیاست‌هایی شود که عمر آن‌ها به اندازه عمر باقی‌مانده از دولت اوباما خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار