وب‌سایت پولیتیکو در گزارشی نوشت:

صادرات گاز به مکزیک؛ سلاحی سیاسی در دست ترامپ

وب‌سایت پولیتیکو در گزارشی به تحلیل چگونگی تأثیرگذاری دیوار ترامپ بر شرکت‌های آمریکایی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، تصمیم «دونالد ترامپ،» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای ساخت "یک دیوار بزرگ و زیبا» در کنار مرز جنوبی آمریکا بیش از آنکه مانع ورود مهاجران از مکزیک شود، پروژه‌های متعددی که شرکت‌های نیرو و سوخت فسیلی در انتظار آن هستند را لغو می‌کند.

صنعت نفت و گاز مکزیک که پیش از این غیرفعال شده بود، اخیراً به بازار جدید برای شرکت‌های آمریکایی و کانادایی تبدیل شده است. در سال‌های اخیر میلیاردها دلار برای سرمایه‌گذاری در صادرات گاز طبیعی به مرز جنوبی آمریکا اختصاص داده شده است.

اقدامات مکزیک برای نوسازی شبکه برق توجه شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه گذاری را جلب کرده و پیشنهادهایی برای ایجاد خطوط انتقال مرزی در پی داشته است. این امر می‌تواند درها را برای تجارت انرژی بادی و خورشیدی بین دو کشور باز کند.

متخصصان نگران بنای دیوار پیشنهادی ترامپ هستند. آنها بر این باورند این دیوار که به منظور محدود کردن مهاجرت ساخته می‌شود، فرصت‌های تجاری مذکور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

یک منبع آگاه در صنعت انرژی مکزیک با اشاره به اینکه این اقدام ممکن است تلاش‌های این کشور را برای کاهش استفاده از نفت و رفتن به سوی منابع انرژی مانند گاز تهدید کند؛ اعلام کرد:« این اقدام به روابط تجاری با آمریکا، تولیدات این کشور و مکزیک آسیب می‌رساند.»

مکزیک در سال 2013 نوسازی سیستم برق را آغاز و بخش سوخت را به روی سرمایه‌گذاری خصوصی باز کرد. در همین سال  کنگره آمریکا یک پیمان توسعه گاز و نفت فرامرزی را که وزارت خارجه هیلاری کلینتون مورد مذاکره قرار داده بود، تأیید کرد. صنایع و سیاستمداران دوطرف رود «ریو گرانده» انتظار دارند همکاری فرامرزی مانند فعالیت‌های خط کانادا-آمریکا یکپارچه شود.

به گفته کارشناسان آمریکا از طریق صادرات گاز به جنوب از طریق لوله بیشترین سود را از این تجارت‌ها به دست می‌آورد. یکی از این کارشناسان اعلام کرد:« اگر ترامپ بخواهد شعارهای انتخاباتی‌اش را عملی کند، آینده این پروژه‌ها تیره و تار خواهد بود.»

برخی در مکزیک از اینکه ترامپ از صادرات گاز طبیعی به این کشور در شکل یک سلاح سیاسی استفاده کنند، واهمه دارند. حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، کم‌رنگ شدن روابط دو کشور به همکاری‌ها و مشارکت در سطوح تخصصی آسیب می‌رساند.

دونالد ترامپ هفته گذشته اعلام کرد فوراً قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی را به بحث خواهد گذاشت و اگر کانادا و مکزیک به این گفتگوها چراغ سبز نشان ندهند از این پیمان خارج می‌شود. تاجران می‌گویند ترامپ ممکن است مکزیک را به پرداخت هزینه برای ساخت این دیوار وادار کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار