نوبخت در نشست خبری:

برکناری یا موافقت با استعفای 13 مدیر دولتی در ارتباط با فیش‌های نجومی/ مسیرهای گریز بسته شد

سخنگوی دولت گفت: با برکناری یا استعفای 13 نفر از مدیران عالی دولتی در ارتباط با فیش‌های نجومی موافقت شد.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شد
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز سه‌شنبه (22 تیرماه) در نشست هفتگی خود با اصحاب سانه برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه  دولت اعلام کرده که با فیش‌های حقوقی نجومی برخورد خواهد کرد، تا به امروز چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: از فیش‌های حقوقی مواضع و ارزیابی‌های متفاوتی انجام شده و موضع رسمی دولت نیز توسط سخنگو اعلام می‌شود، مطمئنا این مهم از نگاه تیز اصحاب رسانه مخفی نمی‌ماند.

وی تأکید کرد: برخی شاید نظرات شخصی خود را بیان کنند دولت نسبت به این پدیده حساس و مسئولانه وارد عمل شد که نمی‌توان به آن شک کرد، ما ضمن عذرخواهی در چندین مرحله اقداماتی انجام دادیم و با استعفای برخی مدیران موافقت کردیم که به صورت مستند است که متأسفانه اجرای این ارقام حقوقی در مقررات وجود داشته است.

نوبخت افزود: پیرو این اتفاق با استعفای 13 نفر از مدیران عالی از جمله بیمه و صندوق توسعه ملی موافقت شد که برای جلوگیری از تکرار آن قانون خدمات کشوری باید به مجلس برود تا اصلاح شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دولت با در اختیار داشتن شورای حقوق و دستمزد راه‌های گریز برای تکرار دریافت‌های غیرمتعارف را بسته است و تمام تسهیلات بانکی چه به صورت قرض‌الحسنه و رفاهیاتی که مجوز قانونی وجود دارد در ضوابط اجرایی بودجه 95 اصلاح شده است که در آینده تمامی مصوبات حقوق و دستمزد منتشر خواهد شد و آنچه که مربوط به قانون می‌شود از طریق اصلاح قانون خدمات کشوری انجام خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت باید پدیده حقوق‌های نجومی را ریشه کن کند گفت: در اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری فعالانه وارد عمل شده‌ایم و غیر از تعدادی از مدیران که استعفا داده و عزل شدند اجازه نخواهیم داد بر هیچ شرایطی عدم تعادل وجود داشته باشد.

وی همچنین افزود: درباره دریافتی‌های کارکنان دولت نیز مصمم هستیم که دریافتی‌های آنها مشخصا مورد توجه قرار گیرد و به بدنه‌ای که با زحمت بسیار دریافتی کمی دارند مورد توجه قرار گیرد و این دامنه را غیر از قوه مجریه در قوه مقننه و قضاییه و بنگاه‌های دیگر نیز تحت کنترل قرار داده‌ایم.

** اقدام جدی در برابر توطئه‌ علیه برجام

وی درباره اینکه ما به یک سالگی توافق هسته‌ای رسیده‌ایم تا امروز در بعد داخلی و خارجی به چه موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم گفت: در برجام ایران موفقیت نسبی بدست آورد و در این راستا تندروهای آمریکایی هستند که با بد عهدی‌هایشان از عملکرد خودشان استقبال می‌کنند اما باید بدانند ایران در این مذاکرات پیروز شد و این یک واقعیت است که بیش از آنکه هست آمریکایی‌ها بیش از حد به کاستی آن متمرکز شدند.

معاون رئیس جمهور افزود: این یک بحث قراردادی و توافقی است که یک طرف به طور کامل برنده و طرف دیگر بازنده باشد نیست ما همواره از حقوق خود و استمرار چرخه کامل هسته‌ای استفاده کردیم اما آنها حاضر به پذیرش این عملکرد ما نشدند؛ ما نزدیک به 1.7 میلیارد دلار از ارقامی که مرتبط با آمریکا بود پس گرفتیم و در سال گذشته آن را به ریال تبدیل کرده و در بودجه سال گذشته از آن استفاده کردیم همچنین در تحریم نفتی نیز که به دنبال محدود کردن ایران بودند در خردادماه جاری تولید نفت ما به 2 میلیون و 568 بشکه افزایش پیدا کرد بر این اساس ما بیش از دو برابر صادرات نفت را گسترش دادیم.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه غربی‌ها در حال انجام توطئه‌ای علیه کشورمان هستند، نظر دولت در اینباره چیست افزود: این موضوع در حال بررسی است، هیأت ویژه‌ای برای بررسی چگونگی اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده، این مسائل را زیر نظر داریم و اگر احساس کنیم توطئه‌ای وجود داشته باشد قطعاً متناسب با آن عمل می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره عضویت ایران در نهاد بین‌المللی FATF گفت: موضع ایران بسیار شفاف است. برای احقاق حقی که برای خود قائل هستیم و بینشی که ناشی از نگاه هنجاری ما نسبت به رخداد این مسئله است ما از ناحقی‌ها کوتاه نمی‌آییم، از این فرصت برای تبیین مسائل استفاده می‌کنیم تا به جای درشت گویی و عدم مذاکره به مسائل مهم می‌پردازیم.

نوبخت تأکید کرد: می‌توانیم با مواضع منطقی و مذاکرات، حق خود را استیفا کنیم. اگر قرار است در این توافق چیزی تغییر کند این موضوع عاقلانه نخواهد بود و قطعا ما با آن برخورد خواهیم کرد.

** 18.4 درصد رشد وزنی خرید گندم 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیش‌بینی ما در سال 95 تولید 12 میلیون و 800 هزار تن گندم است.

نوبخت ادامه داد: تا تاریخ 21 تیرماه سال جاری 6 میلیون و 583 هزار تن گندم به ارزش 8 هزار و 400 میلیارد تومان خریداری شد که رشد وزنی این خرید نسبت به سال گذشته 18.4 درصد است.


**افزایش 41 درصدی تولید چای

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل بهار علاوه بر محصول استراتژیک گندم چای هم خریداری می‌شود تا این تاریخ بالغ بر 79 هزار تن چای به ارزش 147 میلیارد تومن خریداری شد که این عدد هم گویای این است که خوشبختانه در بهار امسال میزان تولید چای 41 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: این مسئله از آن جهت برای ما حائز اهمیت است که هرچند ماه در رشد صنعت دچار چالش‌هایی شده ایم اما خوشبختانه مستمرا سال گذشته و امسال وضعیت تولید بخش کشاورزی خوب بوده و این مهم می‌تواند رشد اقتصادی مورد نظر را تامین کند که البته در خصوص صنعت و سهمی که می‌تواند در رشد اقتصادی داشته باشد متعاقبا گزارشی را ارائه خواهیم کرد.

**نوسازی و ساماندهی ناوگان تاکسیرانی در دستور کار دولت قرار دارد

نوبخت افزود: علاوه بر چای، دولت برای خارج کردن تاکسی‌های فرسوده و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی اقداماتی را انجام داد و این اقدام برای آن بود که بتوانیم هم وضعیت آلودگی هوا که بخشی از آن مربوط به تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر است از این مسیر وضعیت محیط زیست را اصلاح کنیم و در بخش دیگر می‌توان به تولید و صنعت خودرو که می‌تواند رشد اقتصادی مورد نظر را با فعال کردن این واحدهای صنعت خودرو و اشتغال قراهم کند.

سخنگوی دولت اظهار با اشاره به خارج شدن 90 هزار تاکسی از ناوگان حمل و نقل عمومی داشت: بر اساس گزارش‌های اعلام شده تا امروز 57 هزار و 612 خودرو جدید ثبت‌نام شد و تعداد پرونده‌هایی که برای ایران خودرو ارسال شد بالغ بر 12 هزارو 122 مورد است که همچنان سیاست ما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاکسی، صاحبان خودروهای تاکسی فرسوده می‌توانند با استفاده از تسهیلات ویژه خودرو جدید دریافت کنند.

نوبخت تاکید کرد: موضوع دیگری که از ابتدای سال آن را پیگیری کردیم، موضوع فعال کردن واحدهای تولیدی در سراسر کشور است که هدفگیری ما برای سال‌جاری بالغ بر 7هزارو 500 واحد تولیدی بود که خوشبختانه این واحدها در سراسر کشور گسترده هستند، بنابراین با این اقدام می‌توانیم با ارائه تسهیلات مناسب برای سرمایه در گردش هم امکان افزایش تولید را فراهم کنیم و هم می‌توانیم زمینه افزایش اشتغال را داشته باشیم، بنابراین تولید و اشتغال توامان در ارتباط با 7 هزارو 500 واحد دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس گزارشهای دریافتی تعداد واحدهایی که در استانها برای تسهیلات بانکی ثبت‌نام کردند 29هزارو 599 واحد است، تعداد واحدهایی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند 6 هزارو 940 واحد است که تعدادی از این واحدها به شعب بانکها هم ارجاع شده و 456 واحد در شعبه درحال رسیدگی برای پرداخت سرمایه در گردش است.

نوبخت گفت: به صورت روزانه روند رسیدگی این واحدهای تولیدی ادامه دارد و با مصمم هستیم که در نیمه نخست سال‌جاری بتوانیم بخش قابل توجهی از این واحدهای تولیدی نیمه فعال و حتی راکد را با معرفی به بانکها و احذ سرمایه در گردش فعال کنیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال گزارش این واحدها را ارائه دهم.


**اختصاص 6 هزار و 216 میلیارد تومان اعتبار دولت برای طرح‌های عمرانی

سخنگوی دولت با اشاره به طرح‌های عمرانی نیز گفت: دولت به صورت هدفمند از دو مسیر برای رشد اقتصادی استفاده می‌کند که یکی این است که تسهیلاتی را در اختیار بخش صنعت قرار دهد تا واحدهای تولیدی راکد فعال شوند که می‌تواند فرصت اشتغال را فراهم سازد همچنین با سرمایه گذاری در کشت‌های گلخانه‌ای بخش کشاورزی نیز فعال می‌شود و بر این اساس اعتبارات دولتی معطوف به طرح‌های عمرانی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تأکید کرد: با مصوبه شورای اقتصاد دستورالعملی برای واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه تمام و مشارکت مردم در این طرح آغاز شده است و بر این اساس ما اعتبارات را بر طرح‌هایی متمرکز کردیم که تا پایان سال آماده شده و مردم از آن بهره‌مند شوند.

نوبخت تأکید کرد: دولت به صورت جهت‌دار برای خروج از رکود فعالیت می‌کند و تا تاریخ امروز بالغ بر 6 هزار و 216 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم که تا اواخر تیرماه انجام خواهد شد و 4هزار و 500 میلیارد تومان از این رقم از طریق اسناد خزانه بدهی پیمانکاران را تسویه خواهیم کرد. 

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین از رقم 6 هزار و 216 میلیارد تومان، هزار و 716 میلیارد تومان برای آب‌های مرزی و 500 میلیارد تومان از محل اعتبارات ویژه برای آبرسانی روستایی استفاده کرده‌ایم. بر این اساس ما گزارشات را به صورت مستند ارائه خواهیم کرد، همچنین از آخرین سرمایه گذاری در دوران پسابرجام نیز گزارشی مستند تهیه خواهد شد.

نوبخت تأکید کرد: از برنامه سوم توسعه در ماده 96 آن به ترتیب در قوانین مختلف برخی دستگاه‌ها موفق شدند تا خود را مستثنی از خدمات کشوری بدانند که این استثناعات مواردی را تشکیل می‌دهد که باید با آن مقابله کرد براین اساس دولت اجازه خواست تا وارد بنگاه‌های اقتصادی و نهادهای ذیربط دولت برای بررسی این موضوع برود.

سخنگوی دولت همچنین درباره انتقاد پیرامون اصلاح نظام بانکی گفت: مهمترین انتقادی که بر این مسئله است این مهم بوده که چرا بانک‌ها به تولید کمک نمی‌کنند و هماهنگ با سیاست‌های دولت نیستند، باید بگویم که بانک‌ها توانایی این کار را ندارند چرا که بخشی از سپرده‌هایشان را که به مردم داده‌اند هنوز باز نگشته است و باید تسویه شود، همچنین بخش دیگری از این سپرده‌ها مربوط به دولت می‌شود که پس داده نشده لذا دولت باید از خود شروع کند.

**هر کشور اروپایی که بخواهد از تروریسم بی‌آبرو دفاع کند جوابی جز خشم ملت ایران نخواهد داشت

وی درباره اینکه اخیرا دولت فرانسه فضایی را در اختیار گروهک منافقین قرار داده، دولت چه واکنشی نسبت به این موضوع دارد، گفت: وزارت امورخارجه کشورمان نسبت به این رخداد سیاسی موضع‌گیری داشته که دولت این کشور به یک گروه تروریستی منفور مثل سازمان منافقین پناه داده، این امر نشان دهنده ضعف و ناتوانی‌شان است که پیرو آن آل سعود نیز رویکرد ارتجاعی خود را نشان داده است این گروهک تروریستی هیچ جایگاهی بین ملت ایران ندارد چرا که آنها دستشان تا مفرق به خون ملت ایران آغشته است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: این گروهک تروریستی به تنفس دهان به دهان پناه آورده و قطعا ایران در مقابله با این گروه تروریستی مقابله خواهد کرد، در گذشته شاهد بودیم که این گروه تروریستی به صدام پناه برد و دیدیم که رئیس جمهور منفور عراق به چه روزی کشیده شد، بنابراین هر کشور اروپایی که بخواهد از تروریسم بی‌آبرو دفاع کند جوابی جز خشم ملت ایران نخواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: در سال 92 قبل از آنکه دولت یازدهم روی کار آید مجمع عمومی بانک مرکزی مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن از نرخ پولی و بانکی به نحو مناسبی می‌شد از آن استفاده کرد تا بدهی دولت تسویه شود اما متأسفانه مورد موافقت قرار نگرفت و بدهی دولت ماند بر این اساس در اصلاحیه قانون بودجه ما فقط دو تبصره را اضافه می‌کنیم.

نوبخت گفت: دولت در راستای سرمایه گذاری بیشتر تلاش کرد که نسبت به افزایش سرمایه با بانک‌ها کمک کند، همچنین دولت با بدهی غیرجاری خود زمینه تسویه را فراهم خواهد کرد بر این اساس ما صورت‌های مالی بانک‌ها را شفاف و سالم می‌کنیم نرخ تورم پایین آمده اما تسهیلات پایین نمی‌آید اما دولت سازمان یافته آن را کنترل می‌کند.

وی تأکید کرد: در اینکه می‌گویند تحریم‌های سیاسی در جهت محدود کردن و منزوی کردن ایران وجود داشته امروز شاهدیم که این انزوا با ترافیک و صف‌کشی سران کشورهای دنیا برای بستن قراردادهای مختلف سیاسی و اقتصادی صورت گرفته است و ما بر این اساس از هیچ یک از مواضع اصولی خود کوتاه نمی‌آییم.

نوبخت اظهار داشت: برجام موضوعی هسته‌ای بود و دولت با قدرت از حق ملت ایران دفاع خواهد کرد در راستای سامانه دفاعی نیز توان بازدارندگی جز دکترین نظامی ما است و ما اجازه محدودیت در این راستا نمی‌دهیم و هرجا کاستی باشد مواضع خود را با قدرت بیان می‌کنیم.

سخنگوی دولت افزود: در راستای توسعه انرژی الکتریکی نیز سه میلیارد و 418 میلیون برای 41 طرح به تفکیک استان‌ها تخصیص داده شد و 4.2 میلیارد دلار نیز برای توسعه انرژی الکتریکی سرمایه‌گذاری مستقیم صورت گرفت اما تا زمان قابل لمس شدن این سرمایه گذاری ما نیازمند یک پروسه زمانی هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره موضوع قاچاق کالا نیز گفت: در این راستا هیئت وزیران تصمیماتی را خواهند گرفت که در آینده اعلام می‌شوند.

*دولت با هر شخص حقوقی که دچار خطا شود برخورد خواهد کرد

نوبخت درباره این موضوع که با توجه به اینکه یکسال تا پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده متأسفانه شاهدیم که تیم رسانه‌ای دولت عملکرد ضعیفی دارد نظر شما در اینباره چیست؟ گفت: شورای اطلاع رسانی دولت فعال است و شاید اطلاع‌رسانی به موقع این تیم بتواند بخشی از این موارد را خنثی کند، جای بسیار خرسندی است که مردم به دقت پیگیر مسائل هستند و هر وقت دولت احساس کند که کاستی وجود دارد با آن مواجه خواهد شد و از هیچ برخورد قانونی با این موارد مضایقه نخواهد کرد، دولت خط قرمزی برای خود تعیین نمی‌کند و با هر شخص حقوقی که دچار خطا شود با آن برخورد می‌کند بر این اساس شورای اطلاع رسانی دولت از فرصت‌هایی که بعد از برجام نیز مطرح شده مصمم است به موقع اطلاع دهد.

سخنگوی دولت درباره پیامک ارسالی به خبرنگاران و تهدید آنها و عدم توجه به این موضوع از سوی دولت گفت: وزیر اطلاعات برای تبیین منشأ و ریشه آن اقداماتی را انجام داده است قطعا سیستم اطلاعاتی ما در کشور و نظام قوی است که می‌تواند این موارد را شناسایی و با آن برخورد کرده تا از تکرار آن جلوگیری کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره امضای 60 نماینده مجلس برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این اولین استیضاحی نیست که از سوی مجلس انجام می‌شود دولت همواره از وزرای خود دفاع خواهد کرد و این حق مسلم نمایندگان است که می‌توانند این کار را انجام دهند.

** قصد برخورد با مخالفان را نداریم

وی درباره تشکیل اتاق فکر علیه دولت اظهار داشت: دولت منتقد و مخالفانی می‌تواند داشته باشد و ما قصد برخورد با مخالفان را نداریم و ضمن اطلاع از آن خود را مقید نمی‌دانیم که با آنها برخورد کنیم و بیشتر سعی داریم که به مسائل مهم کشور بپردازیم.

معاون رئیس جمهور درباره اصلاح لایحه خدمات کشوری گفت: قرار شد که این لایحه تقدیم مجلس شود تا بخش نظام پرداخت‌ها بازبینی شود براین اساس پیش نویس آن تا ماه آینده آماده خواهد شد که در بخشی از ماده این لایحه آمده است که طبق قوانین قبلی هر قانونی یک دستگاه را از جهت دریافتی‌ها مستثنی کرده است.

نوبخت درباره انتشار جزئیات قراردادهای دولتی و غیردولتی در سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: این موضوع به وزارت صنعت معدن و تجارت واگذاری شده است که در انتظار هستیم تا پس از تکمیل شدن آن منتشر شود و از این بابت که تا امروز منتشر نشده است از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره خرید بوئینگ و تصویب اخیر کنگره آمریکا مبنی بر عدم فروش این هواپیما به ایران اظهار کرد: این موضوع مراحل قانونی خود را طی نکرد و دولت باید اظهارنظر کند، لذا اگر این موضوع خلاف برجام باشد ما اقدام قانونی خواهیم کرد، البته درباره خرید ایرباس نیز وارد مذاکره شدیم و برای نوسازی این ناوگان هوایی از طریق کانال‌هایی وارد گفت‌وگوهایی شده‌ایم.

**بجای "بگم بگم‌ها" و تشویش اذهان عمومی، باید تخلفات را به قوه قضاییه ارجاع داد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی درباره اینکه آیا دولت شکایتی پیرامون برادر رئیس جمهور داشته است که گفته می‌شود اخیرا در انتصابات برادر رئیس جمهور دخالت داشته است گفت: هنوز نتیجه‌ نهایی از سوی قوه قضاییه اعلام نشده است ما به دنبال رسانه‌ای شدن این اظهارات نیستیم اما نسبت به مواردی که تعمدا باشد کوتاه نمی‌آییم،

نوبخت ادامه داد: سه مورد از این موضوع که سازمانی بود باید بررسی شود و به جای بگم بگم‌ها و تشویش اذهان عمومی موارد را به قوه قضاییه باید ارجاع داد و از طریق قانونی آن را تعقیب کرد براین اساس کشاندن این مسائل به فضای مجازی مجرمانه است.

وی درباره اینکه قرار بود مقامات کشوری و لشکری میزان دریافتی خود را در سایت خود منعکس کنند کی این اتفاق خواهد افتاد گفت: با توجه به بیانیه رئیس جمهور باید این‌ها به این موضوع تمکین کنند و همه این موارد در بودجه عمومی مدنظر قرار گرفته و کنترل خواهد شد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره فوت کیارستمی هنرمند کشورمان و ایجاد هشتک خطاهای پزشکی در فضای مجازی نیز گفت: این موضوع مربوط به وزیر بهداشت می‌شود که باید از وی سوال کنید. 

وی درباره فشار رسانه‌ای به دولت و عدم نارضایتی از تیم رسانه‌ای در ایام نزدیک به انتخابات 96 گفت: در جلسات شورای اطلاع رسانی دولت که با مسئولیت نهاوندیان برگزار می‌شود توفیق شرکت دارم ایشان بسیار فعال عمل می‌کنند.

 معاون رئیس جمهور افزود: برخی از خط قرمز هیچ ابایی ندارند و از آن عبور می‌کنند که باید مورد توجه قرار گیرد این شورا اظهارات مطرح شده را با تعقل، تأمل و تدبر زیر نظر دارد.

نوبخت با اشاره به نوسازی حمل و نقل عمومی گفت: ما در جهت نوسازی ناوگان شهری از یک بخش شروع کردیم خودروهای برون شهری و کامیون‌ها با اعتبارات ویژه در قالب یک درصد مالیات در اختیار شهرداری قرار دادیم.

سخنگوی دولت درباره تخلفات دولت نهم و دهم گفت: تخلفات مالی صورت گرفته از طریق مرجع قضایی دنبال می‌شود، 15 میلیارد تومانی که مورد توجه بود دولت نسبت به آن نیز توجه ویژه‌ای دارد و از پیگیری حقوقی آن عدول نکرده و نتیجه این پیگیری‌های حقوقی در آینده اعلام خواهد شد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار