موسوی در صحن علنی بهارستان:

شورای نگهبان و مجلس با تعامل سازنده نواقص قوانین انتخاباتی را رفع می‌کنند

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان گفت: مجلس و شورای نگهبان با همکاری در جهت رفع نواقص انتخاباتی عمل می‌کنند.

شورای نگهبان و مجلس با تعامل سازنده نواقص قوانین انتخاباتی را رفع می‌کنند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید فضل الله موسوی کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با حضور در صحن علنی امروز(چهارشنبه 23 تیرماه) مجلس اظهار داشت: خوشحالم که در میان نمایندگان مجلس حضور دارم. این حضور خاطرات این جانب به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس هفتم را تداعی می کند.

وی در ادامه بیان داشت: به نظر می رسد سابقه 4 سال نمایندگی بنده می تواند زمینه بسیار مناسبی برای عضو حقوقدان شورای نگهبان درجهت درک بهتر دغدغه های گوناگون نمایندگان مجلس در حل مشکلات و تعامل بیشتر آنان با شورای نگهبان باشد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در بخش نخست سخنان خود افزود: بنده در خانواده ای مذهبی، فرهنگی و اهل علم در شهر اصفهان متولد شدم تحصیلات خود را در قطع دیپلم در اصفهان، لیسانس حقوق، فوق لیسانس حقوق خصوصی را در دانشگاه تهران و سپس دکترای حقوق بین‌الملل را از  انگلستان اخذ نمودم.

موسوی در ادامه یادآور شد: پس از بازگشت به کشور در دانشگاه تهران به عنوان عضو هیئت علمی استخدام شدم که هم اکنون مدت 24 سال است  که به خدمت آموزشی، پژوهشی و اجرایی مشغول هستم در حال حاضر پایه 31 رتبه استاد تمامی در دانشگاه تهران را دارا می‌باشم.

وی با بیان اینکه هر چند که کار اصلی بنده تدریس و حقیق است اما مدتی است سمت های اجرایی و آموزشی هم در دانشکده حقوق داشته ام، خاطر نشان کرد: 4 دوره مدیریت گروه حقوقی و بین الملل  و سه دوره هم ریاست  دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را بر عهده داشتند در سال 1389 استاد نمونه کشوری و در سال 1392 در دومین جشنورپاره آموزشی دانشگاه تهران استاد برگزیده شدم ضمنا در کنار این  فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجرایی با نهادهای مختلف آموزشی، حقوقی، قضایی همکاری های مشورتی داشتم که در رزومه بنده وجود دارد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان گفت: حدود 10 کتاب آموزشی، علمی، بیش از 70 مقاله علمی، پژوهشی و تخصصی از بنده منتشر شده همچنین مجری طرح های پژوهشی و استاد راهنما و مشاور بیش از 150 رساله و پایان نامه دکترا و کارشناسی ارشد بوده ام. همچنین در مجامع علمی  تخصصی متعددی در  داخل و خارج کشور شرکت کرده ومقالاتی را ارائه داده ام.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتباط میان  شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی متذکر شد: مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در مجموع قوه مقننه را  تشکیل می دهند لذا باید هماهنگی و همکاری بیشتری بین آن ها برقرار شود در واقع آن ها مکمل یکدیگر هستند و مصوبات مجلس با تأیید شورای نگهبان رسمیت پیدا می کند البته  در برخی موارد ممکن است سوءتفاهماتی پیش آید که با تعامل و دقت بیشتر و سعه صدر قابل رفع است.

وی در ادامه افزود: باید برنامه هایی از سوی طرفین تدوین گردد تا این همکاری ها و هماهنگی ها بیشتر باشد از جمله جلسات هدف دار بیشتری بین شورای نگهبان و نمایندگان مجلس برگزار شود. همه دست اندرکاران معتقدند که شورای نگهبان همیشه درحفظ و حراست از مواضع شرع و محفوظ داشتن اصول قانون اساسی به وظیفه قانونی خود عمل کرده است اگر برخی مسائل از سوی برخی منتقدین مطرح می شود عموما در رابطه با مسائل انتخابات و مقررات مربوط از یک سو و روندن اجرایی آن از سوی دیگر است.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان یادآور شد: طرح مشکلات و نارضایتی ها به دلیل نقص قوانین و مقررات مربوط به انتخابات است که لازم است در یاین دوره از مجلس عنایت بیشتری در جهت تدوین و اصلاح آن ها به عمل آید.

موسوی با بیان اینکه بخش دیگری ازمشکلات مربوط به روند اجرایی امور مربوط به انتخابات باشد بیان داشت: پیش آمدن برخی از مشکلات ممکن است مربوط  به تشخیص صلاحیت ها باشد در این راستا باید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان با همکاری و تعامل سازنده در جهت رفع این  نواقص جدی با تدوین مقررات و ضوابط مناسب اقدام لازم را صورت دهند. 

وی اظهار داشت: معتقدم وقوع این مسائل عامدانه نیست چرا که این مسئله در شأن اعضای شورای نگهبان قرار است فقها،  حقوقدانان آن که اصولا افرادی عادل و منتخب از سوی مراجع ذی الصلاح هستند نیست بلکه ممکن است بیشتر به دلیل کمبود اطلاعات و یا وجود اطلاعات نادرست درباره افراد و نیز مشکلات اجرایی در روند کار ازجمله کمبود زمان بررسی صلاحیت ها باشد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: با تأکید بر اینکه راه حل مکمل برای رهایی از مشکلات پیش آمده طبق تأکیدات  بنیان گذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری اجرا و رعایت مر قوانین و مقررات است، متذکر شد: باید حاکمیت قانون ملاک عمل باشد نه مسائل دیگر.بنده به عنوان استاد و چهره علمی دانشگاهی و به عنوان حقوقدان مستقل  در صورت کسب اعتماد نمایندگان به عنوان عضو حقوقدان سعی می کنم با لطف و عنایت خداوند دانش خود را در جهت اعمال و به کار گیری اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و حاکمیت قانون مصروف دارم.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره اجمالی به قانونی اساسی وبرخی از اصول مهم آن گفت: باید  به این مطلب اشاره کرد که حضور حقوقدانان در شورای نگهبان درکنار فقهای آن از آن جهت است که قوانین و مقرراتی که درمراجع قانونی تصویب می شود مغایر شرع مقدس اسلام و قانون اساسی نباشد به نظر می رسد چند موضوع مهم  در قانون اساسی مورد توجه بیشتری است.

وی یادآور شد:حاکمیت قانون از مباحث مورد توجهی از قانون اساسی است که حقوق ملت که در فصل سوم قانون اساسی آمده و توجه به اسلام و حاکم بودن احکام اسلام در همه قوانین و مقررات حتی بر سایر اصول قانون اساسی که دراصل چهارم به آن اشاره شده حائز اهمیت است همچنین اصل ولایت مطلقه فقیه جامع الشرایط و ساختار کلی نظام، قوای سه گانه و مقررات مربوط به اجرای درست آن ها است.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در ادامه متذکر شد: رسالت قانون اساسی و برخی از مسائل آن که به آن ها را ارائه خواهم کرد. برخی تصور می کنند در رابطه مجلس و شورای نگهبان تنها برخی اصولی است  که مورد توجه قرار می گیرد به عنوان نمونه اصل 75 که موضوع بار مالی نداشتن طرح ها است و یا اصل 85 که تفییض به اموال عمومی است درحالی که اصول زیاد و مهم دیگری نیز وجود دارد که در تأیید قوانین از سوی شورای نگهبان مورد توجه قرار می گیرد که البته باید مورد توجه باشد.

موسوی با اشاره به  رسالت قانون اساسی گفت: یکی از رسالت های قانون اساسی این است که در زمینه های اعتقادی این نهضت و انقلاب را عینیت ببخشد همچنین شرایطی بوجود آورد که انسان با ارزش های بالا و جهان شمول اسلامی پرورش یابد تا توجه به محتویات انقلاب اسلامی رسالت قانون اساسی حرکتی درجهت پیروزی مستضعفین و مستکبرین باشد همچنین این رسالت را داشته باشد که زمینه تداوم و گسترش این انقلاب را در داخل و خارج کشور فراهم کند.

وی اظهارداشت: قانون اساسی باید تضمین گر نفی هر گونه استبداد فکری، اجتماعی و انحصاری – اقتصادی باشد. قانون اساسی این رسالت را دارد که سرنوشت مردم را به دست خودشان بسپارد به موجب این  قانون باید صالحان عهده دار کار حکومت و اداره مملکت باشند. به موجب قانون اساسی قانون گذاری باید بر مدار قرآن و سنت جریان داشته باشد لذا نیاز به نظارت دقیق و جدی از سوی اسلام شناسان عادل دارد.

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان در پایان خاطر نشان کرد: مبنای ارتش و نیروهای مسلح باید ایمان و مکتب اسلام در جهت حفظ حراست از مرزها و جهان در راه خدا باشد البته که باید دستگاه قضا و قوه  قضاییه در پاسداری از حقوق مردم در راستای مکتب اسلام باشند و از جرم جلوگیری نمایند. تمام تشکیلات مملکتی باید تلاش کنند با وحدت و انسجام از  نظام اسلامی که حاصل خون شهدا، جنگ تحمیلی و مدافع  حرم است حمایت کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار