آژانس بین‌المللی انرژی: افول تقاضای جهانی نفت، توازن عرضه و تقاضا را به تأخیر می‌اندازد

آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به علائم هشداردهنده افول تقاضای جهانی نفت و بالا ماندن میزان مازاد این کالا ابراز نگرانی کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی: افول تقاضای جهانی نفت، توازن عرضه و تقاضا را به تأخیر می‌اندازدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی؛ آژانس بین‌المللی انرژی امروز چهارشنبه (23 تیر سال 95) نسبت به علائم هشداردهنده افول تقاضای جهانی نفت و بالا ماندن میزان مازاد این کالا ابراز نگرانی کرد. بر این اساس، کاهش تقاضای جهانی نفت درحالی که مازاد آن همچنان در سطح بالا قرار دارد، می‌تواند تهدیدی در برقراری توازن عرضه و تقاضا در بازار طلای سیاه محسوب شود.

بهای جهانی نفت با آغاز سال جدید میلادی با افزایش همراه بوده است و این روند امیدها را برای برقراری توازن میان عرضه و تقاضا در بازار نفت افزایش داد. این در حالی است سقوط بهای طلای سیاه در دو سال گذشته موجب جاری شدن نفت ارزان در جهان شد که مازاد تولید نیز برقراری توازن را با مشکل مواجه کرد. همچنین وقوع حوادثی در مناطق نفتی کانادا و نیجریه و نگرانی درباره احتمال کاهش عرضه موجب خرید مازاد بر نیاز نفت در جهان شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اخیر خود نسبت به علائم هشداردهنده افول میزان تقاضا و بالا ماندن سطح سهام نفت هشدار داد. در بخشی از این گزارش آمده است: سناریوی کاهش بهای نفت تا اوایل سال جاری میلادی ادامه یافت ولی تا پایان 3 ماه اول سال 2016 بخشی از بهای خود آن جبران شد و از 29 دلار به 40 دلار رسید. این روند تصویر بزرگی از برقراری تعادل در بازار نفت را ایجاد کرد. با این حال مازاد عرضه نفت ارزان در سه ماه اول سال جاری میلادی روند برقراری توازن در سه ماه دوم سال 2016 را به تأخیر انداخت. از سوی دیگر، مازاد سطح بالای نفت که 60 درصد بیشتر از رشد تقاضا بود نه تنها تهدیدی برای ثبات بهای نفت شد بلکه موجب افول میزان تقاضا شد و در نهایت برقراری توازن در عرضه و تقاضای این کالا به تأخیر افتاد.

مازاد عرضه نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی به بیش از 800 هزار بشکه در روز رسید و همین امر بر کاهش میزان تقاضا در ماه‌های تابستان تأثیر گذاشته است. پیش از این وزیر انرژی عربستان از برقراری توازن عرضه و تقاضای نفت در تابستان 2016 خبر داده بود. با این وجود، به نظر می‌رسد مازاد عرضه در نیمه دوم سال جاری میلادی تا حدودی کمتر شده و در سه ماه چهارم سال تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار