روبیو: کودتای ترکیه حاصل نزاع داخلی بود

عضو کمیته روابط خارجی و اطلاعاتی سنای آمریکا در واکنش به کودتای نافرجام ترکیه گفت که این کودتا حاصل نزاع قدرت داخلی بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مارکو روبیو در مصاحبه با این شبکه، خبر کودتا را غافلگیر کننده خواند و گفت: تنش در ترکیه این اواخر تشدید شده بود. رئیس جمهور، نخست وزیر را برکنار کرد و نزاع قدرت ادامه داشت. اما این کودتا یک تلاش بسیار سازمان یافته از سوی بخش بزرگی از ارتش به نظر نمی‌رسد. ظاهراً طرفداران جنبش فتح الله گولن عامل آن بوده‌اند. اکنون همه توجهات معطوف به این گروه شده است اما شاید بهتر باشد عوامل و ریشه‌های این حادثه دقیق‌تر بررسی شود. مخالفانِ با دیکتاتوری‌تر شدن حکومت اردوغان بیشتر تحت فشار قرار گرفته‌اند. 

وی افزود: این کودتا از خیابان‌ها نشات نگرفته بلکه ناشی از ساختار قدرت در ترکیه بوده است و به صورت غیرحرفه‌ای اما مرگبار برنامه ریزی شده بود. 

روبیو افزود: سوالی که الان مطرح می‌شود، این است که آیا اردوغان از این فرصت برای پیشروی بیشتر استفاده خواهد کرد یا نه؟ و آیا برای کسب قدرت بیشتر که کشورش را در مسیر استبداد بیشتر پیش می‌برد، تلاش خواهد کرد؟ 

این سناتور آمریکایی گفت: برخی برای مثال موضوع مصر و اخوان‌المسلمین را مطرح می‌کنند اما اوضاع ترکیه کاملاً فرق دارد. ارتش ترکیه عضو ناتو است و شباهتی به ارتش مصر ندارد. 

روبیو با اشاره به نقش ترکیه در مبارزه با تروریسم گفت: ما از یک پایگاه هوایی حساس در ترکیه استفاده می‌کنیم. ترکیه نقش مهمی در جنگ با تروریسم دارد. هم مرز بودن این کشور با سوریه و مسائل داخلی‌اش از جمله مسئله کرد‌ها اهمیت دارد. 

وی در ادامه با اشاره به حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه افزود: داعش به حملات خود ادامه می‌دهد اما ما باید توانایی آن‌ها را در طراحی حملات و تاثیرگذاری بر مردم از بین ببریم. بخش اعظم دنیای اسلام، ایدئولوژی این گروه را رد می‌کند و آمریکا نیز باید با مسلمانانی که چنین رویه‌ای دارند، ارتباط حسنه داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار