کشف بیش از 100 سیاره جدید در فضا/ شناسایی دو سیاره قابل سکونت مشابه زمین

فضاپیمای کپلر ناسا در ماموریتی جدید با شکارتصویر بخشی از فضا موفق به کشف بیش از 100 سیاره جدید شده که برخی از آن ها مشابه زمین بوده و قابل سکونت هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان یک تیم بین المللی از اخترشناسان فضاپیمای کپلر ناسا در ماموریت K2  به اکتشافات جدیدی دست پیدا کرده اند آن ها در میان 197 کاندیدا در نهایت 104 سیاره را خارج از منظومه شمسی کشف کردند که احتمال دارد برخی از آنها از سنگ و خاک تشکیل شده باشند.

قطر این سیاره ها 20 تا 50 درصد بزرگتر از زمین بوده و  به دور ستاره کوتوله ای "M " به عنوان خورشید خود می چرخند، در این ماموریت سیاره های" K2-72" با 181 سال نوری فاصله از زمین و واقع در صورت فلکی دلو کشف شدند.

اندازه ستاره میزبان این سیاره ها کوچکتراز نصف خورشید زمین و کم نورتر از آن است. دوره های مداری این سیاره ها از پنج و نیم تا 24 روز بوده و سطح تابش خورشید به دو سیاره  تقریبا مشابه زمین است.   

سیاره یاب خودکار رصدخانه دانشگاه کالیفرنیا، تلسکوپ بزرگ دوچشمی دانشگاه آریزونا و تلسکوپ جمینی هاوایی در این اکتشاف ها شرکت داشتند.

کشف بیش از 100 سیاره جدید در فضا/ شناسایی دو سیاره قابل سکونت مشابه زمین
تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بخشی از فضا را به تصویر کشیده است که بیش از 100 سیاره  در آن کشف شده در این اکتشاف چهار سیاره حدودا هم اندازه سیاره زمین وجود دارد این سیاره ها به دور ستاره ای کوتوله می چرخند که دو سیاره  بسیار داغ بوده و امکان حیات در آن ها وجود نداشته اما دو سیاره  دیگر به احتمال زیاد قابل سکونت بوده و آب در سطح آن ها وجود دارد. 

این دو سیاره کوچک سنگی بسیار نزدیکتر ازعطارد به خورشیدشان هستند اما از آنجایی که خورشید آن ها کوچکتر و سردتر از آن خورشید زمین است به همین دلیل شرایط قابل سکونت بودن را دارا هستند.

یک سال(یک دور چرخش کامل ) یکی از دو سیاره قابل سکونت به نام "K2-72c " حدود 15 روز زمین طول کشیده و به احتمال زیاد در حدود 10 درصد گرم تر از زمین است .

همچنین سیاره دیگر قابل سکونت به نام "K2-72e"  حدود شش درصد از زمین سردتر بوده و یک سال آن حدود 24 دور به طول می انجامد.

ماموریت K2 دارای ظرفیتی است که می توان حجم وسیعی از ستاره های کوچکتر کوتوله ای قرمز را کشف کرد شمار این ستاره ها در کهکشان راه شیری بیش از ستاره های خورشید گونه است تمرکز دیگر این ماموریت بر روی ستاره های نزدیکی است که چندین سیاره با ویژگی مختلف دارند.

ماموریت K2 دارای ظرفیتی است که می تواند حجم وسیعی از ستاره های کوچکتر کوتوله ای قرمز را کشف کند شمار این ستاره ها در کهکشان راه شیری بیش از ستاره های خورشید گونه است تمرکز دیگر این ماموریت بر روی ستاره های نزدیکی است که چندین سیاره با ویژگی مختلف دارند.

 به منظور تایید سیاره های کشف در ماموریت K2 محققان تصاویر با وضوح بالا از ستاره های میزبان این سیاره ها را به روش طیف سنجی نوری مورد بررسی قرار دادند.

اکتشاف های این ماموریت زمینه ساز مطالعه و کشف سیاره های فراخورشیدی دیگری در آینده نزدیک است. 
 

منبع:nasa

انتهای پیام/
برچسب ها: سیاره ، خورشید ، زمین ، فضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار