شش ماه اول سال 2016 رکورددار گرما در 136 سال گذشته

شش ماه اول سال 2016 گرم ترین دوره شش ماهه ثبت شده در کره زمین از سال 1880 تاکنون بوده که ماه قبلی رکورددار این میزان از 136 سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان دوشاخص تغییر آب و هوا،  دمای سطح زمین ومیزان یخ های قطب شمال است تجزیه وتحلیل ناسا از مشاهدات زمینی و داده های ماهواره ای نشان می دهد که گرمای هوا درنیمه اول سال  2016 رکوردی جدید را ثبت کرده است. 

 به گفته دانشمندان در موسسه ناسا گودارد در مطالعات فضایی (GISS)، شش ماه اول سال 2016 به عنوان گرم ترین ماه های سال در جهان از سال 1880 تاکنون رکوردی جدید ثبت شده، ازماه ژانویه تا ژوئن دمای کره زمین 1.3 درجه سانتیگراد (2.4 درجه فارنهایت) گرم تر از اواخر قرن نوزدهم بوده و ساکنان زمین ماه گذشته گرم ترین دما را  در میان ماه های ژوئن سال های گذشته تجربه کردند. 

شش ماه اول سال 2016 رکورددار گرما در 136 سال گذشته

بنابر داده های ماهواره ای در شش ماه گذشته میزان یخ های قطب شمال به کمترین میزان آن از سال 1979 تاکنون رسیده است. 

شش ماه اول سال 2016 رکورددار گرما در 136 سال گذشته
 
در تصویر زیر تکه های ذوب شده یخ دریا و برکه ها را مشاهده می کنید که آب در میان آن ها جریان یافته، این تصویر در ارتفاع 1500 متری و با دستگاه سیستم نقشه برداری دیجیتال ناسا در عملیات پرواز آیس بریج بر فراز دریای چوکچی گرفته شده است. 

شش ماه اول سال 2016 رکورددار گرما در 136 سال گذشته

دانشمندان ناسا اظهار کردند: علاوه بر دو شاخص کلیدی تغییر آب و هوا در سال 2016 که موجب شکسته شدن رکورد دمای کره زمین شده، افزایش غلظت دی اکسید کربن نیز با  به دام انداختن حرارت و سایر گازهای گلخانه عامل دیگری در افزایش گرمای زمین است. 

شش ماه اول سال 2016 رکورددار گرما در 136 سال گذشته

نمودار فوق میانگین دمای شش ماهه اول سال ها را ازسال 1880 تاکنون نشان می دهد که دمای شش ماه اول سال 2016 یک درجه بالاتر از این میانگین در قرن نوزده بوده است. 

مدیرعامل موسسه گوداردناسا،گاوین اشمیت گفت: ال نینو قبلی در اقیانوس آرام موجب افزایش دمای جهان در زمستان از ماه اکتبر تاکنون شده که این اتفاق تا به حال بی سابقه بوده است. 

منبع:NASA 

انتهای پیام/
برچسب ها: آب وهوا ، گرما ، قطب ، دانشمندان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.