در برنامه بالاتر مطرح شد؛

افزایش شاخه‌های رشته‌های نظری باعث کمک به آموزش و پرورش می‌شود

عضو کمیسیون آموزش دیده بان گفت: تفکیک و تنوع رشته‌ها به دانش‌آموزان نیز کمک به سزایی می‌کند.

در برنامه بالاتر موضوع کاهش یا افزایش رشته های دبیرستانی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات مختلف بررسی شد. در این گفت و گو عضو کمیسیون آموزش دیده بان به عنوان موافق افزایش رشته‌های دبیرستانی و  مدیر کل فنی و حرفه‌ای و کار دانش به عنوان مخالف با یکدیگر به گفت و گو  پرداختند.

علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده بان گفت: ما تعدد مدارس، تعدد سهمیه‌ها، تعدد مناطق و تعدد رشته داریم. سه تعدد اول با تعدد رشته متفاوت است.

او با بیان این که تعدد رشته هیچ بار منفی برای جامعه ندارد، ادامه داد: اگر نگاه ما به رشته‌ها تخصصی و مهارت محور باشد باید اعلام کرد که رشته‌ها را متنوع کرد دانش آموز در هنگام انتخاب رشته به راحتی بتواند تفکیک کند نه این که رشته‌ها را باهم ادغام کنیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان رشته ریاضی و تجربی را با یکدیگر اقدام کرد؛ افزود: افزایش شاخه‌های رشته‌های نظری باعث کمک به آموزش و پرورش می‌شود.

امرایی گفت: دانش آموزی در یک رشته تخصص و به آن علاقه دارد نیازی نیست سایر کتاب و چندین واحد غیر مرتبط را بخواند.

عضو کمیسیون آموزش دیده بان با بیان اینکه آناتومی دروس را از دانشگاه به دبیرستان بکشانیم؛ تصریح کرد: تفکیک و تنوع رشته‌ها به دانش‌آموزان نیز کمک به سزایی می‌کند.

امرایی با بیان این که دانش آموزانی که وارد کار و دانش می‌شوند علاقه‌ای به درس خواندن ندارند؛ ادامه داد: در حال حاضر بهترین مدارسی که افراد متخصص را تربیت می‌کند و به جامعه تحویل می‌دهد هنرستان‌های فنی حرفه‌ای، کار و دانش است.

او با بیان اینکه در هنرستان‌ها رشته‌هایی باید ادغام شوند؛ افزود: رشته‌هایی که با یکدیگر مرتبط هستند باید باهم ادغام شوند. و در ارشد و دکتری شاخه به شاخه شوند.

وی افزود: برخی از رشته‌ها متقاضی زیاد دارند اما در جامعه بازار کار ندارد در همین راستا باید به نیاز جامعه در ایجاد یا حذف رشته‌ها توجه کرد.

عباس بیات، مدیر کل فنی و حرفه‌ای گفت:ما باید به استعداد دانش‌آموزان و هدایت تحصیلی توجه کرده و با نیاز جامعه ارتباط برقرار کنیم.

او ادامه داد: باید دید آموزش عمومی باعث آمادگی دانش آموزان در زندگی می‌شود یا خیر چرا که این امر در تنوع رشته تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه در مقطع دوم نظری ۴ رشته ریاضی، تجربی، علوم انسانی و معارف است؛ اظهار کرد: در فنی حرفه‌ای حدود ۴٠ رشته و کار دانش حدود ١۶٠ رشته داریم.

  او با بیان اینکه متاسفانه در رشته‌های نظری دانش آموزان پیش از دانشگاه مهارتی کسب نمی‌کنند، ادامه داد: در کنکور سال گذشته بیش از ٧٠ درصد پذیرش ظرفیت در آموزش عالی بدون آزمون بوده و رشته داوطلبان مهم نبوده است.

وی افزود: برخی از رشته‌های هنرستان‌ها به دلیل کمبود متقاضی حذف شدند.

خبرنگار: نرگس امام جمعه

برچسب ها: هنرستان ، نظری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار