تعلیق 15 هزار نیروی آموزشی در ترکیه

به دستور دولت ترکیه، پاکسازی کامل در همه نهادهای دولتی در جریان است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ایندیپندنت، رسانه های دولتی گزارش کردند ترکیه 15 هزار کارمند آموزشی دولتی خود را به دنبال کودتای نافرجام این هفته، از کار معلق کرده است.

به گزارش سازمان رادیو و تلویزیون دولتی تی آر تی ترکیه، هیات آموزش عالی ترکیه در همه دانشگاه ها، دستور داده که 1577 رئیس دانشکده استعفا دهند. این بخشی از پاکسازی گسترده چندین نهاد دولتی، بعد از کودتای ناموفق در ترکیه است. تی آر تی گزارش داد که این استعفاها، هم در دانشگاه های دولتی و هم خصوصی انجام خواهد شد.

دولت مصمم است همه کسانی که در مداخله نظامی با 200 نفر تلفات، دست داشته اند را به سزای کارشان برساند.

موسسه دولتی اخبار آنادولو نیز گفت 399 کارمند وزارت خانواده و سیاست های اجتماعی، از مقام های خود خلع شده اند. دولت ترکیه، 2745 قاضی را نیز به دنبال نشست اضطراری شورای عالی قضات و دادستان ها، از کار برکنار کرده است.

هزاران نفر دیگر هم از نیروی پلیس، ارتش، وزارت دارایی و مقامات بخش دولتی، کنار گذاشته شده اند.

طبق یک دستور دولتی در روز دوشنبه نیز نخست وزیر ترکیه، مرخصی سالیانه بیش از سه میلیون کارمند دولت در سرتاسر کشور، لغو کرد.

واکنش شدید دولت ترکیه به این کودتا، باعث به صدا درآمدن زنگ خطر برای اروپایی ها و آمریکایی ها شده است زیرا دولت، کودتاگران را «سرطان» نامیده که باید از نهادهای دولتی «پاک شوند».

دولت ترکیه تاکنون بارها بر نقش جنبش گولن در این کودتا تاکید کرده است و گفته این کودتا به دست دار و دسته هواداران او در ارتش انجام شده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه هشدار داده است که اگر برخلاف کودتای نافرجام، قانون در کشور ترکیه اجرا نشود، کشور ترکیه، «شرط مردم سالاری برای عضویت» را از دست خواهد داد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار