ساری،

موتور وسیله نقلیه یا ابزار مرگ

فصل مرگ و میر موتورسواران فرا رسید ، 45 درصد مرگ و میر موتورسواران در تابستان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، موتورسوارهایی که سوار بر مرکب مرگ شدند و دیگر هیچگاه به خانه بازنگشتند ، مرکبی هراسناک که سالانه جان 5 هزار موتور سوار ایرانی را می گیرد.

موتورسیکلت، برای برخی تنها وسیله حمل و نقل است و برای بعضی ها، وسیله تفریح، آن هم با تک چرخ زدن در خیابان ها و لایی کشیدن ، یک غفلت از عابر، راننده یا موتور سوار، چشمان خانواده ای را تا همیشه منتظر بر در نگه می دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: 36 نفر موتور سوار سه ماه نخست امسال در حوادث رانندگی استان فوت شدند.

دکتر عباسی با بیان اینکه 30نفر از جان باختگان راننده موتور و 6نفر سرنشین بودند، افزود: 28 موتور سوار در محورهای برون شهری و روستایی به علت تصادف جان باختند.


موتور وسیله نقلیه یا ابزار مرگ

موتور وسیله نقلیه یا ابزار مرگ

خطر مرگ بیخ گوش موتورسیکلت سواران بی کلاه در تابستان

کارشناسان استفاده از کلاه ایمنی را مهمترین راهکار کاهش مرگ موتورسیکلت سواران دانسته و تاکید می کنند فرهنگ سازی برای استفاده از کلاه ایمنی توسط آنها مانند استفاده از کمربند ایمنی در خودروها موفق نبوده است.

گذاشتن یک کلاه ایمنی می تواند مرگ و میر موتورسواران را به نصف کاهش دهد که متأسفانه در فصل تابستان به موازات افزایش جابه جایی ها با موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتورسواران به بهانه گرما کاهش می یابد.

براساس گزارش اداره کل پزشکی قانونی مازندران 15 موتور سوار جان باخته در سه ماه امسال در گروه سنی 21 تا 30 و 10 نفر در گروه سنی 11 تا 24 سال بودند.

ابراهیم عرب 20ساله راکب موتور روستای طبقده میاندورود می گوید: تا به حال براثر تصادف با موتور سیکلت سه بار روانه بیمارستان شده ام ،یکبار دچار شکستگی ازناحیه فک شدم وسه ماه قادر به خوردن غذا وصبحت کردن نبودم.

وی گفت: از آن روز همیشه از کلاه ایمنی استفاده می کنم چون استفاده از آن به منزله تضمین جان هنگام موتورسواری است.

اکبرصفری موتورسوار دیگر گفت: برخی از کلاه های مورد استفاده موتورسواران استاندارد نیست چون هنگام تصادف از سر رها می شود و از بروز ضربه پیشگیری نمی کند.

وی گفت: هنگام استفاده از کلاه ایمنی کنترل موتور سخت است و صداهای اطراف به خوبی شنیده نمی شود و حتی بعضا دید موتورسوار کاهش می یابد.

یکی دیگر از موتورسیکلت سواران گفت: چندی پیش تصادف سختی داشتم که کلاه ایمنی در آن سانحه موجب نجات جانم شد و به همین دلیل استفاده از آن را به همه راکبان موتورسوار توصیه می کنم.


موتور وسیله نقلیه یا ابزار مرگ

ضربه به سر، عامل مهم مرگ موتورسوارها

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: شايع ترين علت مرگ موتورسوران در تصادفات، ضربه مغزی و عوارض ناشی از آن و سپس خونريزی زیاد، صدمات و شكستگی های متعدد است.

دکتر عباسی افزود: اميد می رود موتور سواران با رعايت مقررات راهنمايی و رانندگی ، استفاده از كلاه ايمنی ، عدم حمل مسافران و ترک نشینان خارج از ظرفیت و حرکات نمایشی و حمل بار غیر متعارف شاهد كاهش چشمگير آن باشيم.

از آنجایی که بیشترین تصادف موتورسواران در مسیرهای و جاده های روستایی اتفاق می افتد اداره کل حمل ونقل وپایانه های مازندران در سه سال گذشته اقدام به اجرای طرح ارتقای ایمنی موتورسواران کرده است.

مدير كل حمل و نقل وپايانه های مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری با بیان اینکه 4 هزار عدد كلاه ايمنی از پارسال تاکنون در میان موتور سواران 80 روستا مازندران توزیع شد، گفت: اداره كل حمل و نقل و پايانه های استان اين طرح را برای افزایش ارتقای ایمنی موتورسواران و عابران و کاهش تصادفات اجر کرده است.

احمد آفرين محمدزاده افزود: باتوجه به سهم 23 درصدی تلفات موتورسواران درمحورهای برون شهری، اقدامات فرهنگی وآموزشی در راستای طرح ارتقای ايمنی موتورسواران در روستاهای معرفی شده باهمكاری بخشداری ها و دهياری ها صورت گرفت.

اما کارشناسان پلیس راهور جریمه را در کاهش تصادفات موتورسواران موثر ندانستند.

به گفته کارشناسان راهنمایی و رانندگی مازندران 99 درصد راکبان موتور سوار با فنون صحیح استفاده از موتور سیکلت آشنایی ندارند بیشترین عامل تصادفات در استان را عدم توجه رانندگان به جلو، فرعی به اصلی ، و عدم رعایت حق تقدم گردش به چپ ، حرکات نمایشی و زیکزاکی بیان کردند.

اما این را هم باید گفت: موتورسیکلت به علت ارزان بودن از سوی قشر کم درآمد جامعه مشتری زیادی دارد وهمین سبب شده است تا این قشر ازکلاه های ایمنی ارزان قیمت وبی کیفیت 35هزارتومانی موجود در بازار استفاده کنند وبعضا با شروع فصل گرما مورد استفاده موتور سواران قرار نمی گیرد.

اما با توزیع کلاه ایمنی ،آموزش موتورسواران ، فروش اجباری کلاه ایمنی به همراه موتورسیکلت ، جمع آوری موتور وکلاه های غیراستاندارد در شهرها واحداث خط ویژه و پارکینگ مخصوص موتورسواران و ترویج و آموزش قوانین رانندگی و توصیه های ایمنی به موتورسواران از سوی رسانه در کاهش مرگ ومیر و نقص عضو موتورسواران موثر است.


موتور وسیله نقلیه یا ابزار مرگ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار