چگینی در برنامه تیتر امشب مطرح کرد؛

درآمدهای پایدار مهمترین چالش در بحث مدیریت شهری/ شهرداری‌ها را دولتی نکنیم

سخنگوی شورای عالی استان ها گفت: در حال حاضر هیچ منابعی برای درآمدهای پایدار شهرداری ها متصور نیست.

درآمدهای پایدار مهمترین چالش در بحث مدیریت شهری/ شهرداری ها را دولتی نکنیم
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احد چگینی سخنگوی شورای عالی استان ها در برنامه تیتر امشب با اشاره به اینکه بحث درآمدهای پایدار از جمله مهمترین چالش ها در بخش مدیریت شهری است ،اظهار داشت: کد های عوارضات بیشترین منبع درآمدزایی شهرداری ها است که متاسفانه با حذف این بخش ،در حال حاضر منابعی برای درآمدهای پایدار شهرداری ها متصور نیست.

وی تصریح کرد: اگر درآمد پایدار برای شهرداری ها متصور شود شورا که در شرایط فعلی شورای شهرداری ها است به شورای شهرها تبدیل خواهد شد یعنی مدیریت متمرکز در اختیارشان قرار خواهد گرفت به طوریکه چند نهاد آب و فاضلاب و برق منحل و وظایفشان به شوراها واگذار خواهند شد.

چگینی ادامه داد: به نظر می رسد که بحث درآمدهای پایدار در کنار قانون جامع مدیریت شهری 2 چالش اساسی و سد راه توسعه شوراها و نهادینه شدنشان بوده است.

** اختیار شوراها باید بیشتر از پیش شود

سخنگوی شورای عالی استان ها با اشاره به اصلاحیه قانون شوراها در سال 63 افزود: در سال 63 اصلاحاتی به قانون شوراها زده شد که به نظر می رسد با هر اصلاحیه ، شاخ و برگ آن کوتاه شده است به گونه ای که نگاه به شوراها نگاه تقویتی و حمایت گرانه نبوده و بخش عمده این سیگنال ها، از مجموعه وزارت کشور به سمت شورا ها نشانه گیری می شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که بنیان گذار نظام ، فرمان شکل گیری شوراها را داده اند و نباید در اطمینان و واگذاری مطلق به مردم خساست به خرج داد بنابراین اختیارات این مجموعه باید بیش از پیش شود.

** شهرداری ها را دولتی نکنیم

چگینی با بیان اینکه بحث مالیات بر ارزش افزوده شوراها را تضعیف می کند، تاکید کرد: با مصوبه ای فعلی ، شهرداری ها دولتی می شوند به گونه ای که اگر در سراسر کشور ، شهرداری بخواهد پلی را برای شهروندان احداث کند در ابتدا باید در شورای برنامه ریزی تصویب و بعد از آن مبادله موافقت نامه شده و در نهایت به تخصیص نظام بودجه درآید.

وی تصریح کرد: اگر شهرداری بخواهد پروژه ای را راه اندازی کند باید چشمش برای تخصیص بودجه کافی به دولت باشد که این امر مغایر با اصل 44 قانون اساسی که تاکید بر چابک سازی دولت دارد ، بوده و با این اتفاق برعکس دولت فربه تر خواهد شد.

سخنگوی شورای عالی استان ها ادامه داد: در خواست ما از نمایندگان مجلس این است که نگذارند شهرداری ها دولتی شوند و با بازنگری این مصوبه و دقت نظر امکان خدمات دهی آسان تر و روان تر را برای شهرداری ها فراهم کنند.

** بسیاری از شهرداری ها حتی ریالی هم از دولت دریافت نمی کنند

چگینی خاطر نشان کرد: ما انتظار داریم دولت لایحه مدیریت شهری را هر چه سریعتر به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد هر چند که بر اساس قانون اساسی ما هم دارای اختیار برای ارایه مستقیم طرح هستیم اما نگاهمان ، نگاه تعاملی با دولت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از شهرداری ها به ویژه در کلان شهر ها حتی ریالی از دولت دریافت نمی کنند ، افزود: در حال حاضر ما نیاز به منابع درآمدی دولت نداریم بلکه خواسته شورا و شهرداری پرداخت مطالباتشان از سوی دولت بوده و نیز انتظار داریم که دولت، اختیار این مجموعه را کاهش ندهد.

** شهرداری ها برای پرداخت حقوق با مشکل رو به رو هستند

سخنگوی شورای عالی استان ها تاکید کرد: در مجموعه مدیریت شهری ، بسیاری از شهرداری ها برای پرداخت حقوق با مشکل منابع رو به رو هستند که اگر عوارض از آنها گرفته شود، دیگر درآمد پایداری برایشان باقی نخواهد ماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۱ تير ۱۳۹۵
باید دعوت به کار مجدد از بازنشستگان سپاه در شهرداری ها ممنوع شود, در شرایطی که میلیون ها جوان بیکار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۳۱ تير ۱۳۹۵
شهرداری ها باید دولتی شوند و قانون مند شوند, باید جلوی پرداخت پاداش های چندصد میلیونی و حقوق های چند ده میلیونی به کارمندان و معاونان و شهرداران گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۳۰ تير ۱۳۹۵
چرا شهرداری نباید دولتی بشه
آخرین اخبار