المانیتور: حمله شهر نیس جناح‌های رقیب را در ایران متحد کرد

پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: حمله تروریستی در شهر نیس فرانسه موضع جناح‌های رقیب را در ایران یکپارچه ساخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی به قلم روح الله فقیهی نوشت: ساعت یک بامداد به وقت تهران بود که کامیونی در شهر نیس در جنوب فرانسه مردم را زیر گرفت و بیش از 80 نفر را کشت. در پی این حادثه بسیاری از ایرانیان بیدار ماندند تا اخبار را از طریق شبکه های خبری، برنامه پیام رسان تلگرام و اینترنت دنبال کنند. 

برخی مقامات ایرانی و رسانه های محلی به این حادثه واکنش نشان دادند تا اینکه کودتای نافرجام ترکیه در 15 ژوئیه اخبار مربوط به حادثه نیس را تحت الشعاع قرار داد. 

با این وجود، موضع گیری ها درباره حادثه نیس به نوعی یکپارچگی فرا جناحی نادر در میان طیف های سیاسی ایران از جمله اصلاح طلبان و محافظه کاران منجر شد و مواضع همه از آن حکایت داشت که دولت فرانسه در برخورد با تروریسم معیاری دوگانه در پیش گرفته است.

یکی از نخستین واکنش ها به حادثه نیس از جانب غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق مجلس ایران، بود که در انتخابات 26 فوریه نتوانست رأی کافی برای کسب مجدد کرسی در مجلس به دست آورد.

وی خیلی سریع در پیامی در توئیتر با استفاده از یک از اشعار سعدی شیرازی، شاعر مشهور قرن 13 میلادی، به طور تلویحی نتیجه گیری کرد که فرانسه باید انتظار چنین حادثه ای را می داشت. 

آیت الله محمد سعیدی، امام جمعه قم، نیز در اظهار نظر مشابهی  گفت: آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران، به کرات از دولت های اروپایی خواسته است از تروریسم حمایت نکنند. اگر تروریست ها در منطقه شکست بخورند عملیات تخریبی خود را در اروپا آغاز خواهند کرد. ملت ایران حمله نیس را محکوم می کند؛ اما از فرانسه می خواهد از حمایت تروریست ها دست بردارد. 

وی افزود: گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله نیس را پذیرفته و این مجازاتی است برای کشورهایی که از داعش حمایت می کنند. 

یک روزنامه ایرانی نیز معیارهای دوگانه فرانسه در برخورد با تروریسم را علت حمله نیس توصیف کرد. در سرمقاله شانزدهم ژوئیه روزنامه کیهان آمده بود: شب وحشت در فرانسه: میزبان تروریست ها قربانی تروریسم شد.  

یک خبرگزاری محافظه کار نیز با انتقاد از فرانسه به علت میزبانی گروه منافقین نوشت: چه تفاوتی بین منافقین که دستهایشان به خون 17 هزار ایرانی آلوده است با گروه داعش که هزاران غیرنظامی را در فرانسه، سوریه، عراق، یمن، نیجریه و لیبی به قتل رسانده است، وجود دارد؟ چرا فرانسه میان گروه های تروریستی تفاوت قائل می شود؟
 
روزنامه دیگری نوشت: فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در تلویزیون این کشور اعلام کرد که تمدید حالت فوق العاده، که هشت ماه طول کشیده بود، مضحک است؛ اما فقط چند ساعت بعد حادثه نیس روی داد که اولاند را به مضحک ترین رئیس جمهور فرانسه تبدیل کرد. 
 
انتقاد از فرانسه به علت میزبانی منافقین به رسانه های محافظه کار محدود نشد، رسانه ها و روزنامه های اصلاح طلب نیز به این جریان پیوستند. 

روزنامه‌ای  اصلاح طلب نوشت: نشست منافقین در فرانسه، این پرسش را طرح كرد كه چگونه دولت فرانسه از یك منطق به‌ شدت دوگانه استفاده می‌كند؟ این روزنامه با اشاره به واکنش وزارت امور خارجه فرانسه به اعتراض ایران افزود: دولت فرانسه پذیرفته است كه آنان گروهی خشونت ‌طلب و تروریست هستند، پس چگونه می‌تواند به آنان اجازه دهد در خاك فرانسه تشكیل جلسه دهند و برخی از حامیان عملیات تروریستی 11 سپتامبر را از عربستان نیز به  آن جلسه  دعوت كنند و بطور همزمان عزادار حادثه حمله كامیونی به مردم و شهروندان بی‌گناه خود باشند و آن را محكوم كنند؟ چرا باید مردم سایر كشورها با قربانیان این خشونت‌ها همدردی کنند و در عین حال شاهد باشند كه با اجازه دولت فرانسه، یك گروه خشن و تروریست تحت چتر امنیتی دولت فرانسه جلسه برگزار می‌كند؟ طبیعی است كه وقتی توجه نیروهای پلیس و امنیتی فرانسه بر حفظ امنیت چنین جلساتی متمركز شود، از شیوه‌های جدید گروه‌های تروریستی علیه مردم فرانسه نیز غفلت خواهد شد.

علاوه بر آن، علی خرم، نماینده سابق ایران در سازمان ملل، نیز روز شانزدهم ژوئیه در مطلبی نوشت:  سعودی ها موسس گروه های تکفیری وهابی بودند و هنوز هم در قالب نهادهای مردمی به ارسال سلاح و پول برای این نیروها ادامه می دهند ...  تا هنگامی که فرانسه و مجموعه اروپا و حتی آمریکا و غرب در قبال عملکرد شوم عربستان و کشورهای حامی وی از خود واکنش جدی نشان ندهند، در روی همین پاشنه خواهد چرخید و پاریس ... و دیگر کشورهای جهان شاهد ترورهای کور خواهند بود، فرانسه همه تلاش خود را به کار برد تا با مجموعه نیروهای نظامی و انتظامی خود امنیت بازی های اروپایی را تامین کند، زیرا آخرین خطری که این کشور را تهدید می کرد، حضور تروریست ها با جلیقه انفجاری بود که به خوبی از عهده این مهم برآمد ولی نه فرانسه و نه هیچ کشور دیگری فکر نمی کرد فردی با کامیون، دیوانه وار به خیل عظیم مردم در خیابان حمله ور شود و 84 نفر را از دم تیغ بگذراند .

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز در جلسه 16 ژوئیه حمله نیس را بی سابقه خواند و گفت: این اقدام جنایتکارانه که منجر به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از مردم شد، شیوه ‌خطرناک جدیدی از ترور است که ضرورت همکاری جهانی برای مبارزه با آن باید جدّی گرفته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار