وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی از جمله زمان اعلام نتایج ارشد 95 دانشگاه آزاد و اعزام اولین کاروان دانشجویی به عتبات روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به  زمان اعلام نتایج ارشد 95 دانشگاه آزاد، اعزام اولین کاروان دانشجویی به عتبات، افزایش میزان شهریه دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی جدید، واریز مقرری شش ماهه اول سال 95 بورسیه‌ها، سرپرست ماندن امید در دانشگاه جامع علمی کاربردی، اعطای وام 35 میلیون تومانی به دانشجویان متاهل و کاهش هفت میلیارد تومانی یارانه تغذیه در دانشگاه تهران اشاره کرد.

زمان اعلام نتایج ارشد 95 دانشگاه آزاد مشخص شد
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات آزمون کارشناسی ارشد این دانشگاه گفت: آزمون کارشناسی ارشد سال 95 در 135 مجموعه امتحانی و در شش نوبت شامل صبح و عصر روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه ششم تا هشتم خردادماه برگزار شد. نتایج آزمون کارشناسی ارشد 95 دانشگاه آزاد اسلامی نیمه دوم شهریورماه از طریق سامانه sanjesh.iau.ac.ir اعلام می شود.

کاهش 7 میلیارد تومانی یارانه تغذیه در دانشگاه تهران
حسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران بیان کرد: دانشجویان توقع دارند که در ایام تابستان مانند سال تحصیلی وعده‌های غذایی کامل توزیع گردد ما این امر امکانپذیر نیست چرا که یارانه تغذیه دانشگاه تهران ۷ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده اگر به ما بودجه اختصاص دهند حاضریم وعده غذای کامل توزیع کنیم.

پرداخت نشدن بودجه پژوهشی به دانشگاه غیرانتفاعی
علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی با اشاره به برنامه‌های پژوهشی در سال تحصیلی جدید در این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه  غیرانتفاعی از نظر بودجه پژوهشی کاملاً در مضیقه بوده زیرا وزارت علوم، معاونت پژوهشی ریاست جمهوری و سازمان‌های تحقیقاتی هیچ مبلغی را تحت عنوان پژوهش برای این دانشگاه در نظر نگرفته و هزینه کارهای تحقیقاتی به وسیله خود دانشجو پرداخت می‌شود. 

اعزام اولین کاروان دانشجویی به عتبات 
محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: آغاز عملیات پانزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات، از پنج شنبه ۳۱ تیرماه از استان مازندران شروع شد و تا هشتم آبان ادامه دارد.

وی در خصوص مجموع آمار اعزام دانشجویان در این چهار ماه به عتبات گفت: بیش از ۹۲ هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور در این دوره متقاضی تشرف به عتبات عالیات بودند که از آن میان بیش از ۱۷ هزار دانشگاهی به عتبات عالیات اعزام می شوند.

افزایش اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: سهم اعتبارات پژوهشی از تولید ناخالص در قانون برنامه پنجم توسعه سه درصد بود که متاسفانه 0.47 درصد آن محقق شد. طی سال جاری اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای حوزه پژوهشی دانشگاه‌ها در برنامه بودجه مدنظر قرار گرفته و این اعتبار از 0.5 درصد به یک درصد می رسد، متاسفانه از 250 میلیون دلار اعتبار تزریق شده به دانشگاه‌ها در تجهیزات آزمایشگاهی استفاده نشد که با پیگیری‌های لازم این موضوع رفع می شود. 

اعطای وام 35 میلیون تومانی به دانشجویان متاهل دانشگاه تهران
حسن به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه تهران برای اسکان هر چه بهتر دانشجویان متاهل توانستیم به 50 دانشجو وام ودیعه مسکن اختصاص دهیم، 20 میلیون توسط دانشگاه تهران و 15 میلیون توسط صندوق رفاه دانشجویان تامین شده و در نهایت 35 میلیون تومان به دانشجویان اختصاص داده می شود.

افزایش میزان شهریه دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی جدید
ابوالفضل فراهانی معاون آموزشی دانشگاه پیام نور با اشاره به میزان شهریه این دانشگاه در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: با تصویب شورای این دانشگاه شهریه ثابت و متغیر برای سال تحصیلی آینده دانشجویان جدیدالورود به میزان 15 درصد افزایش یافته و این افزایش شهریه شامل دانشجویان ترم های قبلی نمی شود.

جزئیات سومین آزمون استخدامی مشترک دستگاه‌های ستادی منتشر شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: جزئیات سومین آزمون علوم پزشکی دستگاههای ستادی 31 تیر بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت، آزمون استخدامی مشترک فراگیر 12 دستگاه ستادی و 68 دانشگاه علوم پزشکی جمعه 12 شهریور 95 برگزار می‌شود.  

ثبت اعتراض داوطلبان کنکور سراسری تا پایان تیر ماه 95
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: داوطلبان آزمون سراسری ضمن مشاهده کلید سؤالات در صورتی که اعتراضی داشته باشند، می توانستند اعتراض خود را تنها تا پایان تیرماه به اطلاع سازمان سنجش برسانند.

وی اظهار داشت: بدیهی است به مواردی که با روشهای دیگر و پس از تاریخ اعلام شده ارسال شوند، رسیدگی نمی شود. 

مقرری شش ماهه اول سال 95 بورسیه‌ها واریز شد
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان درباره پرداخت مقرری دانشجویان بورسیه گفت: معمولا مقرری شش ماهه دانشجویان بورسیه داخل و خارج از کشور را قبل از شروع ماه مقرر پیگیری و دنبال می کنیم، بعنوان مثال مقرری شش ماهه اول سال 95 در بهمن و اسفند سال گذشته واریز شد.

وی با اشاره به اولویت پرداخت مقرری بورسیه‌ها افزود: اولویت پرداخت مقرری با دانشجویان بورس خارج است چرا که باید ارز زودتر به دست آنها برسد. بهمن ماه سال گذشته مقرری شش ماهه اول سال 95 این دانشجویان یک ماه زودتر از بورسیه های داخل واریز شد.

افزایش قیمت ژتون غذای دانشجویی به اندازه تورم
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: هیات امنای صندوق رفاه دانشجویان اخیرا با حضور تمام اعضا تشکیل شد و با توجه به سیاست هایی که از قبل وجود داشت تصمیماتی اتخاذ شد که در حوزه ژتون تغذیه دانشجویی نیز افزایش قیمت غذا برای سال تحصیلی جدید در حد تورم یعنی ۱۲ درصد افزایش پیدا می کند.
 
جلوگیری از برگزاری اردوهای علمی پرحاشیه با ابلاغ آیین نامه جدید
ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره آیین نامه اردوهای علمی دانشجویی گفت: یک دغدغه‌ مطرح شده از سوی برخی افراد، سفرهای آموزشی بعنوان بخشی از دروس دانشجویان است که با وجود تعیین استثناها در ضوابط اما حاشیه‌هایی در روند برگزاری این نوع اردوها رخ می دهد.

وی با بیان اینکه توصیه به تدوین آیین نامه‌ها به گونه ای است که جلوی برخی حاشیه‌ها گرفته شود، عنوان کرد: طی چندماه گذشته فعالیت روی بازنگری آیین نامه ها شروع شده که درنهایت با نظرات مشورتی دستگاه های مختلف نهایی می شود. تاکنون نظرات مربوط به وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در این زمینه اخذ و جمع بندی شده و پیش بینی می کنیم این آیین نامه تا مهرماه امسال نهایی و برای اجرا به دانشگاه ها ابلاغ شود.

تخلفات آموزشی بیشترین سهم ارجاع به کمیته‌های انضباطی را دارند
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان در خصوص مهمتریندلایل ارجاع دانشجویان به کمیته‌های انضباطی در 2 سال اخیر عنوان کرد: معمولا بیشترین سهم ارجاع به کمیته‌های انضباطی مربوط به تخلفات آموزشی و بعضا اخلاقی بوده، همچنین تخلفات ناشی از فعالیت کرسی‌ها کم و همان موارد هم در سطح دانشگاه حل شده است.

توسعه دانشگاه نسل سوم از اولویت های برنامه ششم توسعه
محمد حسین امید معاون وزیر علوم و سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای برنامه ششم اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور برای دانشگاه جامع علمی کاربردی نقش پررنگی دیده شده که به جهت بروز مشکلات در دانشگاه‌های نظری، این مراکز آموزشی به سمت نسل سوم شدن پیش رفته و شغل محور شده‌اند. دانشگاه جامع علمی کاربردی تا حدودی از وظایف خویش دور شده این دانشگاه قرار نبود مثل سایر دانشگاه ها باشد، بطور کلی نظر وزارت علوم عدم تداخل وظایف دانشگاهها با همدیگر است. 

فرصت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی فارابی تمدید شد
حسین میرزایی رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و رییس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی اعلام کرد: به دلیل تماس‌های علاقه‌مندان به ثبت و ارسال آثار، دبیرخانه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی یک هفته زمان ثبت اثر در سامانه الکترونیکی این جشنواره را تمدید کرد.

وی با اشاره به اینکه این مدت قابل تمدید مجدد نیست، افزود: این دبیرخانه با تمدید مهلت ثبت آثار در سامانه الکترونیکی جشنواره، آخرین زمان ثبت آثار داخلی را 6 مرداد ماه اعلام می کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
لطفا وضعیت رشته محلهای بدون مجوز ارشد و دکتری دانشگاه ازاد رو پیگیری کنید
آخرین اخبار