وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان وزارت علوم در این هفته با اخبار متعددی روبه رو بوده که از جمله آن می توان به امتیاز ویژه برای دانشجویان مشمول نظام وظیفه در پانزدهمین دوره اعزام به عتبات، استرداد بن کارتهای دانشجویی از 29 خرداد، اقدامات دانشگاه ها برای جلوگیری از خروج نخبگان، شرایط تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی ، اعطای تسهیلات ویژه عتبات به دانشجویان دانشگاه پیام نور و خط قرمز بودن اختلاط فعالیت‌ شوراهای صنفی با مسائل سیاسی اشاره کرد.

امتیاز ویژه برای دانشجویان مشمول نظام وظیفه در پانزدهمین دوره اعزام به عتبات
حجت‌الاسلام سید محمدرضا فقیهی رییس ستاد عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت نام دوره پانزدهم از 10 تا 25 خرداد از طریق سایت لبیک و 29 خرداد قرعه کشی اعزام دانشجویان به عتبات انجام می‌شود. اعزام بعد از ماه مبارک رمضان در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و تا 8 آبان ماه ادامه پیدا می‌کند.
فقیهی با اشاره به امتیاز ویژه برای دانشجویان مشمول برای خروج از کشور گفت: ستاد عتبات دانشگاهیان با همکاری سازمان نظام وظیفه کشور، اخذ مجوز خروج از کشور را تقبل کرده است و دیگر نیاز نیست دانشجویان به سازمان نظام وظیفه وثیقه ای ارایه دهند.

استرداد بن کارتهای دانشجویی از 29 خرداد/ فقط سهم مشارکت برگردانده می‌شود
نیکنام حسین‌پور مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای رعایت حق دانشجو تصمیم گرفتیم آنقدر از باقیمانده کارت‌ها که یارانه ما است به حساب معاونت فرهنگی عودت داده و مابقی بعنوان سهم دانشجو از بن ها به آنها برگردانه شود.
وی عنوان کرد: آن دسته ازدانشجویانی که تنها وجه بن را پرداخت کرده و آن را نگرفته‌اند از تاریخ 29 خرداد 95 می توانند با مراجعه به شعب بانک شهر نسبت به دریافت سهم پرداختی خود برای بن اقدام کنند. همچنین افرادی که در ایام برپایی نمایشگاه از تمام مبلغ بن خود استفاده نکردند می توانند با مراجعه به دستگاه‌های عابر بانک پول خود را دریافت کنند. 

شهریه ترم تابستان دانشگاه آزاد افزایش پیدا نمی کند
مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزایش شهریه این دانشگاه گفت: افزایش شهریه متغیر دانشجویان موجود دانشگاه از مهرماه 95 طبق روالی که از گذشته در دانشگاه بوده اعمال می شود و برای آنها شهریه ثابت افزایش پیدا نمی کند.
وی با بیان اینکه تنها شهریه متغیر دانشجویان موجود دانشگاه می تواند حداکثر به میزان 15 درصد افزوده شود، ‌ادامه داد: این افزایش شهریه حتی در ترم تابستان جاری وجود ندارد.

ثبت نام بیش از 11 هزار نفر در آزمون کاردانی به کارشناسی 95
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تا ساعت 10صبح امروز 13 خرداد ماه، تعداد 11 هزار و 328 داوطلب برای شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی موسسات آموزش عالی دولتی وغیر انتفاعی سال 95 ثبت نام کرده اند. ثبت نام آزمون کاردانی به کارشناسی از روز سه شنبه 11 خرداد آغاز و به مدت یک هفته ادامه دارد. 
  
توکلی تاکید کرد: داوطلبانی که تا کنون اقدام به ثبت نام نکرده اند تا ساعت 24 روز سه شنبه 18 خرداد 95 فرصت دارند نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

اعلام کدرشته‌محل‌های جدید برای داوطلبان آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۹۵
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: با توجه به اعلام کد رشته‌ محل‌های جدید از سوی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری نیمه متمرکز سال 95 در رشته محل‌های جدید مذکور به شرح مندرج در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور از ساعت 15:30 امروز چهارشنبه 12 خرداد ماه 95 بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.
وی افزود: داوطلبان با توجه به دارا بودن حد نصاب نمره کل که تمایل دارند در محل‌های مندرج در اطلاعیه سازمان که در سایت سازمان قرار می‌گیرد نسبت به انجام مصاحبه و ارزیابی رشته یا رشته محل‌های مذکور اقدام کنند.

اقدامات دانشگاه ها برای جلوگیری از خروج نخبگان مشخص شد
حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم درامور بین الملل و رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم، در خصوص بستر سازی برای جلوگیری از خروج نخبگان یاد آور شد: اگر بخواهیم نخبگان به سایر کشورها نروند باید اقداماتی از جمله جذب آنها به عنوان هیئت علمی انجام دهیم که در این موضوع دانشگاه ها باید آسان بگیرند تا این افراد بتوانند راحت‌تر جذب شوند. به علاوه باید سرمایه لازم برای افرادی که فنی هستند را فراهم کنیم تا شرکت های دانش بنیان خودشان را شکل دهند.

تاکید وزیر علوم در مورد تغذیه دانشجویان در ماه رمضان
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: از آنجا که ماه مبارک رمضان از ۱۸ خرداد آغاز می شود و امتحانات دانشگاه‌ها براساس تقویم آموزشی ارائه شده، با این ایام همزمان است، وزیر علوم خطاب به روسای دانشگاه ها تاکید کرد، دراین ایام در بحث غذا و خدمات رفاهی به بهترین نحو عمل کنند تا دانشجویان بتوانند هم به اعمال عبادی خود برسند، و هم امتحانات خود را به خوبی طی کنند.

نشریات الکترونیکی دانشجویی در راه است
ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره نشریات الکترونیک بیان کرد: در حال حاضر در سطح ملی و دانشگاهی نشریاتی هستند که در فضای مجازی منتشر می‌شوند و مطالبات خوبی هم در این زمینه در سطح دانشگاه‌ها برای انتشار نشریات الکترونیکی وجود دارد، از این رو به دنبال تکمیل آیین‌نامه‌ها هستیم تا زمینه صدور مجوز و فعالیت نشریات دانشجویی به صورت الکترونیک فراهم شود.

راه اندازی کارت هوشمند برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی
عباس علایی نوین معاون سنجش و ارزیابی دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی در حال انجام تمهیدات فنی در خصوص ایجاد یک تحول بزرگ علمی است تا با استفاده از همه پتانسیل و ظرفیت های اجرایی و مهارتی این دانشگاه بتواند خدمات اجتماعی و رفاهی دانشجویان با ابداع  کارت هوشمند دانشجو ، اجرایی کند.
وی افزود: کارت هوشمند دانشجو با هدف افزایش سطح رفاه و اجتماعی دانشجویان در طول سال تحصیلی راه اندازی می شود.

بررسی افزایش کدرشته مقطع ارشد دانشگاه غیرانتفاعی
 طیرانی نایب رییس شورای مرکزی دانشگاه غیرانتفاعی و موسسات غیر دولتی بیان کرد: برای مقطع کارشناسی بررسی شرایط دانشگاه‌ها در اواخر تیرماه انجام و پس از رتبه بندی دانشگاه رشته‌های جدید در کنار رشته های قبلی در جهت انتخاب داوطلبان در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش قرار می گیرد.
رییس شورای مرکزی دانشگاه غیرانتفاعی و موسسات غیر دولتی در خصوص درخواست افزایش رشته واحدهای دانشگاهی گفت: دانشگاه ها با ارائه درخواست کتبی خود به دفتر گسترش وزارت علوم، کارشناسان این سازمان تمامی جوانب برای افزایش کد رشته را بررسی می کنند و نتیجه به هیئت امنای دانشگاه مربوطه ارسال می شود.

شرایط تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌های خارجی 
محمد مهدوی مزده مدير کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان درباره ممنوعیت تحصیل غیرحضوری در دانشگاه های خارجی یادآورشد: نتیجه این امر موجب شد که ابتدا در سال 1387 تحصیلات غیر حضوری در کشورهای آسیای میانه غیرمجاز اعلام شود و بعد در سال 1388 تحصیل در دوره‌های غیرحضوری در تمامی دانشگاه های خارجی ممنوع اعلام شد.
مدير کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان درباره تحصیلات نیمه حضوری صرفا در مقطع دکتری، تاکید کرد: بر اساس همین ضوابط تحصیلات نیمه حضوری صرفا در مقطع دکتری (به جز یک دوره دو ساله بین سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ که غیرمجاز اعلام شده است) با رعایت ضوابط خاص از جمله تحصیلات نیمه حضوری صرفا در دانشگاه های ممتاز و خوب کماکان مجاز بوده است.

پتانسیل علمی بالا لازمه بین المللی شدن دانشگاه ها
حسین سالار آملی قائم مقام وزیرعلوم درامور بین الملل و رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم گفت: در درجه اول اولویت وزارت علوم برای بین المللی شدن، دانشگاه هایی است که پتانسیل علمی قابل قبولی دارند و قصد داریم آنها را وارد عرصه بین الملل کنیم اما در دانشگاه های دولتی نیز بیش از 30 دانشگاه را تمایل نداریم وارد این عرصه کنیم.
وی افزود: مسئولان دانشگاه آزاد دربسیاری از جلسات وزارت علوم حضور پیدا می کنند، که همیشه به آنها یادآور شده ایم که تمایلی برای بین المللی کردن  500 دانشگاه با هم و در یک زمان نداریم. به علاوه دانشگاه هایی می توانند گام در این عرصه بگذارند که توانایی های لازم در زمینه بین المللی را بدست آورده باشند.

بودجه وزارت علوم برای دانشگاه غیرانتفاعی اختصاص نیافت
 علی آهون منش رییس اتحادیه دانشگاه غی انتفاعی و موسسات غیر دولتی گفت: متاسفانه وزارت علوم هیچ کمک مالی به این دانشگاه به دلیل غیر دولتی بودن آن نکرده و ما همه هزینه‌های خود را از طریق شهریه دانشجویان این دانشگاه و موسسات غیر دولتی تامین می‌کنیم که این مسئله فعالیت در حوزه های مختلف از جمله کار فرهنگی در دانشگاه ها را با مشکل رو به رو کرده است.

اعطای تسهیلات ویژه عتبات به دانشجویان دانشگاه پیام نور
کریم نجفی برزگر،معاون فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور بیان کرد: افراد متقاضی اعزام به کربلا و نجف اشرف می توانند تا پایان 25 خرداد با مراجعه به سایت لبیک نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور در خصوص اینکه این تسهیلات بعد از نهایی شدن ثبت نام در اختیار زائران دانشگاهی قرار می گیرد، ادامه داد: اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه که به صورت هوایی به عتبات عالیات اعزام شوند بوسیله بانک ملت وام قرض الحسنه به میزان یک میلیون و 500 هزار تومان و به افرادی که زمینی مشرف می‌شوند ، وام یک میلیون تومانی تعلق می گیرد.

500 میلیارد تومان برای تعمیر خوابگاه‌های قدیمی نیاز است
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گقت: از یک هزار و 16 ساختمان خوابگاهی که در اختیار دانشگاه ها قرار دارد، 48 درصد آنها قدمت بالای 15 سال دارند همچنین خوابگاه‌هایی که با تراکم بالا مورد استفاده قرار گرفته اند، نیازمند تعمیرات اساسی هستند و برآورد صندوق رفاه دانشجویان برای تعمیر تمام این خوابگاه ها بالای 500 میلیارد تومان است.

اختلاط فعالیت‌ شوراهای صنفی با مسائل سیاسی خط قرمز است
ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه شورای صنفی دانشگاه ها فعالیت سیاسی ندارد، گفت: از آنجا که آیین نامه سابق، نگاه سیاسی به شوراهای صنفی داشته و شرایط عضویت را از آیین نامه تشکلهای اسلامی برداشته بود، اما حال اکیدا اختلاط فعالیت‌های شوراهای صنفی با مسائل سیاسی برای ما خط قرمز محسوب می شود و این در حالی است که آیین نامه های کانونهای فرهنگی، انجمن‌های علمی و حتی نشریات دانشجویی نیز بصورت کاملا غیر سیاسی تنظیم شده است. 

استقبال بی نظیر دانشجویان از کارگاه‌های آموزشی ازدواج
حمید یعقوبی مدیر کل مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان بیان کرد: موضوع مورد تاکید در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها انتخاب درست در زمینه ازدواج است تا ازدواج منجر به طلاق نشود. شعار "انتخاب آگاهانه، زندگی عاشقانه" شاه بیتی است که مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند بر اساس آن حرکت کنند. دانشجویان در سن انتخاب شدن و انتخاب کردن هستند و باید تلاش شود فرآیند انتخاب همسر به درستی صورت گیرد.
یعقوبی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این زمینه عنوان کرد: در طول سال تحصیلی دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی زیادی در زمینه ازدواج برگزار می‌شود و با وجود اینکه شرکت در این کارگاه‌ها اجباری نیست اما استقبال دانشجویان از این کارگاه‌ها بیشتر از سایر کارگاه‌ها است.

ارائه خدمات به دانشجویان دانشگاه آزاد یکپارچه می شود
طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اعطای کارت هوشمند به دانشجویان دانشگاه آزاد یک تا دو سال است که در دستور کار این دانشگاه قرار دارد، گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد امکانات پراکنده‌ای از جمله اعطای وام و خرید کتاب را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، قصد دارد همه این امکانات را در قالب یک کارت هوشمند طراحی کرده تا همه خدمات یکپارچه شوند.
وی افزود: استفاده از حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده از کتاب خانه‌های دانشگاه آزاد نیز جزو خدمات این کارت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار