اعلام وضع فوق‌العاده در ترکیه، اتحادیه اروپا را نگران کرده است

اردوغان با اعلام وضع فوق العاده در ترکیه وعده داد خون تازه‌ای در رگ‌های ارتش این کشور تزریق خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ اتحادیه اروپا در پی اعلام وضعیت فوق العاده سه ماهه در ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان و تصمیم وی مبنی بر ایجاد تغییرات گسترده در ارتش، اعلام نگرانی کرد. 

در بیانیه ای که فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی و یوهانس هان، کمسیر مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا منتشر کردند، آمده است: «ما تحولات مربوط به وضعیت فوق العاده ترکیه بعد از کودتای ناموفق در این کشور را به دقت و با نگرانی دنبال می کنیم». 
در این بیانیه آمده است: «این اعلام، در پی تصمیمات ناموفق سیستم آموزشی، قضایی و رسانه ای ترکیه منتشر می شود. ما از مقامات ترکیه می خواهیم که تحت هر شرایطی، به حاکمیت قانون، حقوق بشر و اصول آزادی، از جمله حقوق افراد برای داشتن محاکمه عادلانه، احترام بگذارند».

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز پنج شنبه به رویترز گفت قبل از کودتای نافرجام نظامی جمعه گذشته، مشکلات جدی در مسائل اطلاعاتی وجود داشت و قرار است نیروهای نظامی به سرعت سازماندهی شوند و «خون تازه به رگ های ارتش تزریق شود».
اردوغان در اولین مصاحبه خود بعد از کودتای نافرجام و اعلام وضعیت فوق العاده گفت احتمال کودتایی دیگر وجود دارد اما کار ساده ای نیست و افزود: «ما هشیارتر خواهیم بود». 

اردوغان همچنین اعلام کرده است تشکیل جلسه شورای عالی ارتش که قرار بود اول آگوست برگزار شود ممکن است یک هفته زودتر برگزار شود تا سازماندهی ارتش، سریعتر انجام شود.

وی همچنین اعلام کرد: «این وضعیت فوق العاده، مقررات منع عبور و مرور نیست و مردم می توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.» اردوغان همچنین وعده داد بنا نیست مدت این وضعیت فوق العاده را افزایش دهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار