اعلام آخرین وضعیت اقیانوس پیمای تحقیقاتی/تامین 20 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت

رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی از آخرین وضعیت کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی و اعتبارات آن خبر داد.

ناصر حاجی زاده ذاکر رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان درباره کشتی اقیانوس پیمای تحقیقاتی گفت: روند ساخت و آخرین وضعیت نخستین کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیمای ایرانی در مجموعه کشتی سازی شهید درویشی بندرعباس، شنبه دوم مرداد 95 مورد بازدید مسئولان قرار گرفت.

وی ادامه داد: ساخت این کشتی تحقیقاتی به منظور شناخت بیشتر خلیج فارس و دریای عمان، انجام تحقیقات دریایی در شمال شرقی اقیانوس هند و همچنین ورود به پروژه های تحقیقاتی این اقیانوس با کشورهای حاشیه انجام گرفته است.

حاجی زاده ذاکر اظهار داشت: برای ساخت این کشتی تحقیقاتی 20 میلیارد تومان اعتبار توسط معاونت علمی و فناوری و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری تامین شده است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه قرار بود این کشتی در خردادماه 94 به آب انداخته شود، درباره علت تاخیر صورت گرفته، توضیح داد: تاخیر رخ داده، مربوط به خود کشتی نبود بلکه بعد از انجام تست‌ها و مراحل آزمایشی، وقتی کشتی روی خشکی قرار گرفت سیستم به آب اندازی مجتمع شهید درویشی از کار افتاد و در آن شرایط، امکان به آب انداختن کشتی عملا وجود نداشت، اما اکنون این مشکل برطرف شده و مسئولان مجتمع شهید درویشی قول داده اند که اقیانوس پیما در موعد تعیین شده آغاز به کار کند.

به گفته وی هفته اول شهریورماه 95 سیستم به آب اندازی کشتی قطعا تعمیر و آماده به آب انداختن می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، ‌پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی طرح ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما را در سال 1388 به معاونت وقت علمی فناوری ریاست جمهوری ارائه داد و در نهایت عملیات ساخت آن طی موافقت نامه‌ای بین این معاونت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اردیبهشت سال 1390 آغاز شد.

این شناور تحقیقاتی با 50 متر طول، 10 متر عرض، 12 متر ارتفاع و چهار آزمایشگاه؛ قادر است با آب و سوخت کامل به مدت 45 روز با ظرفیت 27 نفر (11 خدمه و تکنسین کشتی و 16محقق) در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند با طی حدود سه هزار مایل دریایی، کارهای تحقیقاتی و میدانی خود را به انجام برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار