گزارش/

مسافران در گرما بنشینید، کرایه کولر روشن‌ها بیشتر است

همزمان با افزایش گرما در تهران، مردمی که از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی استفاده می کنند، با مشکل تکراری تابستانهای پایتخت و افزایش کرایه تاکسی های کولر روشن روبرو شده اند.

مسافران در گرما بنشینید، کرایه کولر روشن‌ها بیشتر است
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اواسط تابستان است و به روزهای خرما پزان رسیده ایم. تیغ تیز آفتاب به هیچ جنبده ای رحم نمی کند و آمار گرمازدگی ها هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

در این این میان آنها که وسیله نقلیه شخصی دارند، به کولر خودروهای خود پناه برده و حتی برای اینکه اندکی خنک تر شوند، شیشه ها را دودی کرده یا توری چسبانده اند تا از تیزی آفتاب بکاهند.

اما چرخ روزگار برای  آنهایی که وسیله نقلیه شخصی ندارند، برعکس می چرخد و آنها مجبورند در این هوای گرم از اتوبوس و تاکسی هایی استفاده کنند که به گفته رانندگانشان، دچار نقص فنی هستند و کولر خودرویشان کار نمی کند.

تک و توک تاکسی هایی پیدا می شود که شیشه ها را پایین نداده و با روشن کردن کولر هوای مطبوعی را رقم زده باشند.

مسافران که در گرما انتظار تاکسی می کشند، با ذوق و شوق سوار این تاکسی ها می شوند اما هنگام پیاده شدن و حساب کردن کرایه حسابی حالشان گرفته می شود.

با وجود اینکه بارها مسئولان شهری اعلام کرده اند که تاکسی ها نباید به خاطر روشن بودن کولر کرایه اضافی بگیرند، اما هستند هنوز رانندگانی که از این فرمان سرپیچی کرده و پول بیشتری را از مسافران طلب می کنند.

سال گذشته بود که بیری، معاون توسعه شهری سازمان تاکسیرانی تهران در این ارتباط تأکید که رانندگان همه تاکسی ها موظف هستند کولر خود را در تابستان روشن کنند.

وی گفته بود: « بر اساس آیین نامه ای که سازمان تاکسی رانی به تازگی آن را به روز و منتشر کرده، در فصل زمستان باید بخاری و در تابستان، کولر تاکسی روشن باشد. این هم موظفی و بایدی است و عدم رعایت آن، باعث می شود راننده نمره منفی بگیرند و اگر بهانه بگیرند و بگویند کولر خراب است- در صورت خرابی هم برایشان امتیاز منفی است و اینها تاثیر دارد در رده بندی و امتیازبندی های تاکسی ها و تسهیلاتی که به آنها داده می شود. دریافت این وجه نیز غیرقانونی است و درباره پرداخت وجه اضافه، شهروندان باید پلاک تاکسی را یادداشت کنند و به 1888 اطلاع رسانی کنند.»

امسال نیز میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درمورد اخذ کرایه اضافی برخی رانندگان تاکسی به علت روشن کردن کولر در خودرو از مسافران، گفت: راننده تاکسی موظف است در فصل گرما یا سرما، سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را به شکل مطلوب و بنا به درخواست مسافران، در اختیارشان قرار دهد.

وی افزود: اگر احیانا راننده تاکسی به علت روشن کردن کولر تخطی از نرخ کند و مبلغی را مازاد دریافت کند، شهروندان می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه 1888 و 137 ثبت کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: مسافران ی توانند با اعلام پلاک خودرو شکایت‌شان را ثبت کنند .

به گفته مظفر، در هیات انضباطی یک کد جریمه در نظر گرفته شده که هم مبلغ اضافی عودت و هم در کارنامه تاکسیران نمره منفی ثبت می شود.

کار حتی به شواری شهر تهران نیز کشیده شد و محسن سرخو رییس کمیته حمل و نقل شورا از غیر قانونی خواندن کرایه ای تحت عنوان "کرایه کولر" خبر داد و افزود: بعضا دیده شده برخی رانندگان تاکسی در پی درخواست مسافران برای روشن کردن کولر در این هوای گرم، درخواست کرایه بیشتر تحت عنوان «کرایه کولر» دارند!

وی در این خصوص اظهار کرد:اخذ کرایه بیشتر برای روشن کردن کولر در تاکسی خلاف قانون است و باید راننده تاکسی سیستم سرمایش خود را در اختیار مسافران قرار دهد! راننده تاکسی موظف است در فصل گرما یا سرما، سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را به شکل مطلوب و بنا به درخواست مسافران، در اختیارشان قرار دهد.

وی افزود: اگر احیانا راننده تاکسی به علت روشن کردن کولر تخطی از نرخ کند و مبلغی را مازاد دریافت کند، شهروندان می توانند شکایت خود را از طریق سامانه 1888 و 137 ثبت کنند.

هرچه هست، این داستان تکراری تابستان های تهران هر سال تکرار می شود و این نمرات منفی برای رانندگان متخلف یا محاسبه نمی شود و یا وقتی هم محاسبه می شود، تنبیهی در پی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۵
ده سال پیش من طرح نصب کولر آبی برای اتوبوسها و تاکسیا رو تو تهران ومناطق خشک دادم که یک دهم کولرهای ماشینا خرج داشت ولی شهرداری گفت لازم نیست لابد عرق ریختن مردم تو اتوبوسها ی بدون کولر و تاکسیا از نظر شهرداری زیاد هم مهم نیست
-
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
والا این ماشین هارو نمیشه کلورشو روشن کرد...خو تقصیر راننده چیه اینقد هزینه ها بالا رفته که مجبورن بیشتر بگیرن برا روشنی کلور....
-
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
اگه من وشما روزی یک ساعت توتاکسی هستیم بیچاره راننده تاکسی ها از صبح تا شب تو تاکسی می پزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
بابا هزینه استهلاکی که کولر برای ماشین داره رو کی باید پرداخت کنه؟ باز هم مثل همیشه باید قشر ضعیف جامعه باید تاوان بده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
من ولی حاضدم کمی پول اضافی بدم ولی تاکسی کولرشو رون کنه...
با اینکه منطقی نیست این حرف!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
شعار الکی ندیم که نگرانه مردمیم . بنده هر روز بنا به موقعیت شغلیم چند نوبت تاکسی سوار میشم. درصد اونایی که کولر روشن میکنن یک به هزاره . اینایی هم که نگرانه مردمن یه بوجه ای واسه فصل گرما واسه تاکسی ها در نظر بگیرن که دیگه داننده تاکسی ها نگن مصرف بنزین میره بالا یا .... اون وقت اگه سوار تاکسی شدیم دیدیم کولر نداره میشه گزارش داد . لطفا پیغام بنده رو بگذارید.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
سلام
من راننده تاکسی هستم . 20 لیتر بنزین میزنم ماشینم 160 کیلومتر به طور متوسط راه میره . با کلور روشن امتحان کردم شد 105 کیلومتر . حالا این 55 کیلومتر میشه تقریبا 7000 تومن روزانه . یعنی ماشین هر 100 کیلومتر 12.5 لیتر بنزین تو حالت کولر خاموش میسوزونه . لطفا ننویسین 160 تقسیم بر 2 میشه 10 لیتر بنزین هر 100 کیلومتر . تناسب ببندین . خوب حالا بریم سر اصل مطلب به من راننده تاکسی بنزین ارزونتر میدن نه . لوازم ماشین ارزونتر میدن نه . خدمات مناسب میدن نه . بیمه درست حسابی داریم نه . آخر سال پاداش و سنوات میدن نه . وام میدن نه . ماشین درست و حسابی میدن نه
شما مسافرای عزیز یه یک ساعت صبح تو ماشین هستین که برسین سر کار یه یک ساعت هم عصر که برسین خونه . بقیه این مدت تو محل کارتون زیر باد کولر گازی که هزینش بر عهده شرکت نه شخص شما . ولی هزینه استفاده از کولر ماشین به عهده من رانندس خیلی راحت روزی 7000 تومن فقط بنزین اضافه بقیه استهلاکات بماند .
حالا شرکتتون هزینه کولر رو ازتون کم کنه چه میکنید که توقع دارین ما ها هزینه رو خودمون تقبل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
هیچکی کولر نمی زنه، حتی 133 و آژانس ها که تک نفر استفاده می کنی و هزینه بیشتری میدی هم کولر نمی زنن. گناهکار میشی اسم کولر بیاری، اینقدر از بدبختی و مشکلاتو نداریشون می گن که تو به خودت فحش میدی چرا اسم کولر رو بردی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
ببخشید فکر کنم روز 100 پلاک باید یادداشت کنیم من 10 سال تهرانم فقط توی مترو و اتوبوس کولر رو احساس کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
مگه راننده ها خودشون توی ماشین نمیشنن پس چجوری خودشون اینهمه گرما تحمل میکنن؟ حداقل فکر سلامتی خودشون باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
به داد راننده تاکسی و اتوبوس هم برسید که توی این هوای گرم باید کار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
من خودم شغلم لوازم یدکیه خودرو سبک هست.
راننده تاکسی هم نیستم .
اما کولر ماشین به موتورش فشار میاره و مصرف بنزین هم بالا میبره . خلاصه یکم هزینه داره واسه راننده تاکسی . درسته هزینش غیر مستقیم خرج ماشین میشه .
کیفیت تاکسی تو کشور ما خب پایینه . مثلا یه سمند وقتی صبح تا شب با کولر رانندگی کنه خب به موتورش لطمه میخوره .
راننده تاکسی هم مگه چقدر کار میکنه که بخاد اینهمه خرج ماشینش کنه . به نظر من خود تاکسیرانی باید یطوری نرخ بده ک راننده مجبور نشه خودش کرایه رو بکشه روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
ضرر گرما برای وجود آدم بیشتره یا ضرر کولر گرفتن برای موتور؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۵
ضرر گرما برای ادم بیشتره دوست عزیز ولی من کولر ماشینو روشن کنم تا جنابعالی خنک شید اونوقت فشاری که به موتور ماشینم میاد و خرج رو دستم میزاره رو شما میای بدی؟؟؟؟؟توقعی داریا!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
IranBOy
۰۸:۰۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
کل روز که نمی خواد کولر روشن بره که .. 3 الی 4 ساعت روز
تازه بعضی ها که توی خط کار می کنن .. زمانی باید صبر کنن تا نوبتشون بشه .. تو این فاصله هم می تونن کولر رو خاموش کنن
آخرین اخبار