وزیر ارتباطات گفت: تهران و مسكو در چارچوب راهبرد مورد تاكید روسای جمهور دو كشور، گسترش فراگیر مناسبات در تمامی بخش ها به ویژه توسعه همكاری‌های بین استانی ایران و روسیه را در اولویت قرارداده‌اند.

به گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که برای انجام مذاکرات با مقام های بلندپایه روسیه در نخستین مرحله از سفر وارد استان آستراخان این کشور در ساحل شمال غربی دریای خزر شده است، گفت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف گسترش می یابد که این راهبرد در دیدارهای مختلف رییسان جمهوری دو کشور در سه سال گذشته اتخاذ و بر آن تاکید شده است.

واعظی تصریح کرد: تا کنون اسناد مختلفی در این زمینه امضا شده و اکنون زمان اجرا است تا بخش های خصوصی دو کشور با اطمینان خاطر بیشتری فعالیت های تجاری و اقتصادی گسترده تری انجام دهند.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: نتیجه توافق نشست پاییز سال گذشته کمیسیون مشترک، فراتر از توسعه روابط پایتخت ها بود و مقرر شد، استان های مختلف ایران و روسیه نیز گسترش همکاری ها و مناسبات بویژه اقتصادی، سرمایه گذاری و بازرگانی را در اولویت قرار دهند.

واعظی همچنین با اشاره به مذاکراتی که با مقام های آستراخانی در فدراسیون روسیه انجام شد، تصریح کرد: هدف دور کنونی مذاکرات آستراخان، همراه با حضور یک گروه بزرگ از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی، تلاش برای رسیدن به اهداف تعیین شده است. راه اندازی خط کشتیرانی و افتتاح رسمی نخستین خط هوایی تهران - استراخان نشان می دهد که عزم دو کشور برای ایجاد تسهیلات لازم در این زمینه جدی می باشد.

صبح دیروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین پرواز رسمی تهران - استراخان روسیه در فرودگاه این شهر به زمین نشست.

وزیر ارتباطات همچنین رفع موانع موجود بر سر همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور را دلیل دیگر ادامه مذاکرات هیات ایرانی در مسکو برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک افزون بر رشد صنعت گردشگری بین دو کشور به ویژه با استان آستراخان، شاهد ارتقاء میزان صادرات به سراسر روسیه نیز باشیم.

مذاکرات هیئت ایرانی با مقام های استراخان در حالی انجام گرفت که هیئت 45 نفری روسی به ریاست الکساندر ژیلکین استاندار این استان در جریان سفر چهار روزه خود به ایران که روز دوشنبه پایان یافت، نشست هایی را با مقام های استان مازندران برگزار و در اجلاس توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران نیز شرکت کرد.

شهر بندری آستراخان به دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر، یک شاهراه آبی و زمینی به شمار می آید و در زمان حاضر این منطقه با فعالیت بیش از 200 شرکت ایرانی به کانون تمرکز اقدام های بازرگانی و اقتصادی ایرانیان در جنوب روسیه تبدیل شده است.

براساس آمارهای موجود که آخرین گزارش آن مربوط به سال 2012 است حدود 39 درصد مبادلات بازرگانی خارجی استان آستراخان روسیه با جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

همچنین وزیر ارتباطات در دومین بخش از برنامه سفر خود که از امروز در مسکو آغاز خواهد شد، افزون بر دیدار ورونیکا نیکیشینا وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با نیکلای نیکیفروف وزیر ارتباطات و رسانه های جمعی، دنیس مانتوروف وزیر صنعت تجارت و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون همکاری های دو کشور با موضوع توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه مذاکره می کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار