بازگیر به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد:

آبیاری سبزیجات بخش آفتاب با فاضلاب خام

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: سبزیجات بخش آفتاب جنوب تهران از فاضلاب‌های خانگی مناطق 19 و 20 آبیاری می‌شود.

آبیاری سبزیجات بخش آفتاب با فاضلاب خاممحمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آبیاری سبزیجات با فاضلاب خام، اظهار داشت: عموما صیفی جات و سبزیجات بخش آفتاب جنوب تهران از فاضلاب‌های خانگی مناطق 19 و 20 و بخشی از روستاهای این منطقه آبیاری می‌شود.

وی تصریح کرد: نه تنها در تهران بلکه در کل کشور ورود فاضلاب خام به اراضی کشاورزی، خاک، آب‌های جاری و زیر زمینی ممنوع است، چرا که باعث بروز مشکلات جدی علیه بهداشت عمومی ، سلامت جامعه و آحاد مردم می‌شود.

رئیس محیط زیست شهر تهران افزود: استفاده از فاضلاب خام و کشاورزی به ویژه در محصولاتی مانند سبزیجات که تازه خوری بیشتری دارند کاری بسیار خطرناک و تهدیدی بسیار جدی برای سلامت مردم است.

بازگیر درباره نقش دستگاه‌ها برای مقابله با این تهدید اعلام داشت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، وظیفه محیط زیست شناسایی منابع آلاینده و واحدهایی است که علاوه بر تولید فاضلاب به رها سازی آن در طبیعت اقدام می‌کنند.

وی افزود: واحدهای مذکور بعد از شناسایی، اخطاریه گرفته  و در صورت عدم ساماندهی در مهلت مقرر با معرفی به واحدهای قضائی پلمپ و تعطیلی آنها انجام خواهد شد.

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره مسئولیت شرکت‌های آب و فاضلاب در زمینه مدیریت فاضلاب‌ها بیان داشت: بر اساس قانون تشکیل شرکت آب و فاضلاب؛ اگر فاضلاب رها شده مربوط به امور خانگی، منازل مسکونی شهری و روستائی باشد، جمع آوری، تصفیه و استاندارد سازی آن بر عهده این شرکت خواهد بود.

بازگیر با بیان اینکه بخشی از آبهای سطحی در اثر ترکیب با پسماندهای رها شده در جوی خیابان‌ها و مکان‌های دیگر به فاضلاب تبدیل می‌شوند، گفت: اگر این نوع از فاضلاب در سطح یک شهر رها شود، مسئولیت جمع آوری و ساماندهی آن بر عهده شهرداری است.

وی درباره مسئولیت سازمان‌های جهاد کشاورزی درباره امور مربوط به کشت و آبیاری اراضی کشاورزی تصریح کرد: طبق قانون توزیع عادلانه آب؛ وزارت جهاد کشاورزی و سازمان متبوعه آن باید در خصوص تامین آب، نظارت مستمر و دقیق داشته و اگر کشتی با فاضلاب انجام شود بایستی اقدام به امحاء محصول و مزرعه کند.

رئیس محیط زیست شهر تهران درباره دیگر دستگاهی که در کنترل محصولات مزارع کشاورزی نقش دارد، گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب؛ مجموعه‌ای به نام غذا و دارو در وزارت بهداشت با نظارت‌های مستمر خود بر روی محصولات عرضه شده در سطح شهر و تطبیق آن با شاخصه‌ها و استانداردهای مصرف، مواد غذایی ناسالم را شناسایی به جمع آوری و معدوم سازی آن اقدام و با متخلفان برخورد کند.

بازگیر با اشاره به بازدیدهای به عمل آمده خود به همراه شورای شهر و فرمانداری از مناطقی که محصولات تازه خوری خود را با فاضلاب خام آبیاری می‌کنند، تاکید کرد: با اینکه از 2 الی 3 سال پیش با این مشکل درگیر هستیم، اما سطح اراضی کشت محصولات با فاضلاب خام تغییر پیدا کرده و در حال حاضر مساحت کمتری درگیر این معضل هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار