ساری،

فسیل های زنده بیش از 500 سال در مسیر ثبت ملی

25 درخت کهنسال با قدمت بیش از 500 سال تا کنون در مازندران شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،همیشه شنیدیم که آثار باستانی و تاریخی بی جان هستند اما این بار به سراغ فسیل زنده ای رفتیم که اثر ملی نام گرفته است.

در روستای سرخ کلای شهر زیرآب داخل محوطه امامزاده کمال الدین درخت کهنسالی به نام آزاد وجود دارد با عمر 720 ساله که نسل به نسل اهالی این روستا را دیده.

به طوری که یکی از اهالی روستا در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، درباره قدمت این تک درخت کهنسال گفت: 70 سال از عمرمن می گذرد، و پدرم نیز بیش از 75 سال عمر کرد، و در طول این سال ها، قدیمی تر از این درخت، درخت دیگری هنوز در منطقه ندیدیم.

 
بخشدار شهر زیرآب هم با بیان اینکه ارتفاع این گونه آزاد به 30 مترمربع می رسد، قطر آن را 286 سانتیمتر مربع و محیط این درخت کهنسال را 9 متر اعلام کرد.

الهی افزود: این درخت کهنسال که در زبان مازندرانی به ازدار معروف است، پارسال توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه درخت کهنسال 720 ساله روستای سرخ کلای شهر زیرآب، اولین درختی است که در مازندران ثبت ملی شده است، گفت: حدود 10 درخت کهنسال در امامزاده های مختلف این شهرستان وجود دارد که قابلیت قرار گرفتن در فهرست آثار طبیعی و ملی را دارد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی مازندران نیز با بیان اینکه با ثبت این درخت آزاد در فهرست آثار طبیعی و ملی مسئولیت نگهداری آن به این اداره واگذار شده، قدمت، درجه اهمیت و محل قرار گرفتن درخت را از عوامل اصلی ثبت یک درخت در فهرست آثار طبیعی برشمرد.

ایزدی افزود: هر چه گونه گیاهی کمیاب تر باشد، اولویت بیشتری برای ثبت ملی دارد.

رئیس امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران هم به وجود هزاران درخت کهنسال ناشناخته در جنگل های هیرکانی اشاره کرد که قدمت برخی از این گونه ها به هزاران سال نیز می رسد.
جهان آرا با تاکید بر تهیه و تدوین طرح تحقیقاتی جهت شناسایی درختان کهنسال جنگل های هیرکانی مازندران در موسسه تحقیقاتی استان گفت: با آماربرداری این گونه ها، تک تک درختان کهنسال به ویژه درختان کهنسالی که قابلیت ثبت ملی شدن را دارند، دارای شناسنامه می شوند.

5 اثر ملی شامل قله دماوند، دریاچه الندان ساری، آبشارهای اسبه او نکا، سمبی بهشهر و اوبن ساری در فهرست آثار طبیعی و ملی ثبت شدند.

25 درخت کهنسال نیز با قدمت بیش از 500 سال تا کنون در مازندران شناسایی شده است که 7 اصله شامل 5 درخت سرخ دار در روستای ارم و یک چنار در روستای قلعه سر نکا، یک افرا در روستای ارفع ده و یک افرا در روستای بایع کلای سوادکوه، یک چنار در روستای کینج نوشهر، یک گردو در چهاردانگه ساری و یک سرخ دار در کلار آباد در عباس آباد در لیست انتظار فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار