رویترز: برکسیت و ترامپ، دو عامل بازدارنده پیوستن ایران به نظام بانکداری جهان

رویترز در گزارشی از ترامپ و رأی مثبت انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، به عنوان دو مانع اصلی بر سر بازگشت ایران به نظام بانکی بین‌المللی نام برد.

رویترز: برکسیت و ترامپ، دو عامل بازدارنده بازگشت ایران به نظام بانکداری جهانبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: رأی مثبت انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) و ظهور پدیده‌ای به نام «دونالد ترامپ،» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تلاش‌های صورت گرفته دولت‌های غربی را برای تشویق بانک‌های بین‌المللی به انجام معاملات با ایران ناکام گذاشته است. 

در ادامه گزارش آمده است: تهران برای احیای اقتصاد خود سخت به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. این در حالی است که نگرانی‌ها درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و آینده سیاسی و اقتصادی این کشور و همچنین سرنوشت نامعلوم برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) در صورت راهیابی ترامپ به کاخ‌سفید دو عاملی هستند که تاکنون باعث تعلل بانک‌ها و نهادهای مالی مهم جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: ناکامی ایران در بازگشت کامل به نظام بانکداری جهان -در حالی که یک‌سال از امضای توافق هسته‌ای می‌گذرد- تنش‌های سیاسی را در داخل این کشور تشدید کرده است. این موضوع «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور میانه‌روی ایران، را در موقعیت دشواری قرار داده است. روحانی روی جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود شرایط زندگی مردم (و رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور) حساب ویژه‌ای باز کرده بود.   

تحریم‌های بین‌المللی ایران ژانویه گذشته و در راستای اجرای مفاد توافق‌ هسته‌ای میان این کشور و شش قدرت جهانی -که تابستان 2015 به امضا رسید- به طور رسمی لغو شد. این در حالی است که ایران در این مدت تنها توانسته با نهادهای مالی نه چندان مهم جهان، روابط بانکی برقرار کند. 

در این گزارش به نقل ار یکی از مقامات ارشد کشورمان که نامی از وی برده نشده، آمده است: تهران در حال بررسی گزینه‌ها و راهکارهای جایگزین برای حل مشکلات مالی کنونی است. از آنجایی که بانک‌های بزرگ اروپایی تمایلی برای حضور در ایران ندارند، تهران معاملات تجاری را با مؤسسات کوچک ادامه خواهد داد. وی پیش‌بینی کرد این روند تا چند سال ادامه یابد و افزود: ما هم‌اکنون با بسیاری از کشورها از قبیل چین، روسیه و کشورهای آقریقایی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های بانکداری در حال گفتگو و مذاکره هستیم. 

بانک‌های آمریکایی بدلیل لغو نشدن برخی از تحریم‌های این کشور علیه ایران حق انجام معاملات تجاری را با تهران ندارند. ممنوعیت استفاده از دلار در تبادلات مالی با ایران، دلیل اصلی تعلل بانک‌های بزرگ اروپایی برای انجام معاملات تجاری با بانک‌های ایرانی است. یکی از بانک‌های فرانسوی سال 2014 (1393)، به اتهام نقض قوانین و انجام معاملات با ایران محکوم به پرداخت جریمه سنگین 9 میلیارد دلاری شد. 

این گزارش در ادامه می‌افزاید: یکی از مقامات ایرانی که خواست نامش فاش نشود پیروزی احتمالی ترامپ را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی دیگر از دلایل شکست تلاش‌های تهران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد. ترامپ تهدید کرده در صورت راهیابی به کاخ‌سفید، توافق‌نامه هسته‌ای را پاره کند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار