مشروح/ روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:

حسن نیت آمریکا ثابت می‌شد در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کردیم/ سنگ‌اندازی‌های 1+5 در مسیر اجرای برجام/ انتشار فیش‌های حقوقی به نفع کشور و مردم بود

رییس جمهوری سه شنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردم، مهم‌ترین مسائل روز کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و منطقه‌ای را تشریح کرد.

اگر حسن نیت آمریکا ثابت می‌شد چه‌بسا در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کردیم/ سنگ‌اندازی‌های 1+5 در مسیر اجرای برجام/ انتشار فیش‌های حقوقی به نفع کشور و مردم ما بودبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، اظهار داشت: خوشحالم از اینکه میهمان مردم هستم تا نکاتی را به آنها بگویم و آن‌هم در دوازدهم مرداد که روز بسیار خاطره انگیزی است چراکه امروز تنفیذ آرای مردم از دست رهبری انجام شد.

سال 94 به دلیل کاهش شدید قیمت نفت سال سخت اقتصادی بود/ امسال سال گشایش‌ها است

رییس جمهور کشورمان با بیان اینکه باید در مقاطع کوتاه‌تری به مردم گزارش بدهم، مساله درستی است، خاطرنشان کرد: وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود، زیرا سال 94 غیر از مذاکرات با مشکلات بسیاری روبرو بودیم؛ علاوه بر این به دلیل کاهش بی سابقه نفت، فشارهای اقتصادی زیادی به مردم وارد شد اما امیدوار بودم امسال سال گشایش ها باشد و با پیوند دولت و ملت و با هماهنگی با سایر قوا قدم هایی برای رفاه مردم برداریم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه دولت در سال 94 با مشکلات زیادی همراه بود، اظهار داشت: مذاکرات با فراز و نشیب پیش رفت و در 26 دی ماه 94 اجرای برجام آغاز شد؛ از سویی به خاطر کاهش بی‌سابقه قیمت نفت فشار اقتصادی برای مردم وجود داشت.

وی افزود: من امیدوار بودم امسال سال گشایش‌ها باشد و هر روز که پیش می رویم با کمک مردم و سایر قوا بتوانیم قدم‌های موثرتری برای سربلندی و رفاه مردم برداریم. اکنون من نسبت به روز اول سال 95 بسیار امیدوارتر هستم.

 ایران همواره منطقه ثبات بوده است

روحانی با اشاره به اوضاع امنیتی منطقه بیان داشت: دولت این افتخار را دارد که در طول این سه سال و در چهار ماه اول امسال در کنار قوای مسلح و همت مردم یک آرامش و ثبات بی‌نظیری را ایجاد کند. ایران همواره منطقه ثبات بوده و در امنیت و ثبات کشورهای همسایه هم تأثیرگذار است.

علامت‌های اقتصادی ماه‌های گذشته، گویای حرکت در مسیر تحقق رشد 5 درصدی است

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به شرایط اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: گرچه ما هنوز آمار اولیه از سه ماه اول سال در زمینه رشد اقتصادی نداریم اما همه علائم به ما می‌گوید حرکت کشور رو به جلو است. من بسیار امید دارم به هدف رشد 5 درصدی دست پیدا کنیم، علائم هم این را به ما می‌گوید. 

روحانی افزود: یکی از این علائم مصرف برق در بخش صنعت است که در چهار ماه اول امسال ما شاهد رشد 4.2 درصد در مصرف برق در صنعت بودیم که این علامت به معنای حرکت کشور در مسیر توسعه است. از سویی ما در این چهار ماه اول سال شاهد این هستیم که 461 هزار نفر نسبت به پارسال بیشتر در تأمین اجتماعی بیمه شده‌اند. این هم یکی دیگر از علائم رشد کشور است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در صادرات غیرنفتی هم یک حرکت بسیار خوبی را شاهدیم تصریح کرد: در چهار ماه اول سال 95 میزان صادرات ما 13.4 میلیارد دلار و واردات ما 12.9 میلیارد دلار بوده است. در واقع صادرات از وادرات پیشی گرفته است. البته واردات کالاهایی مصرفی بد است که در داخل مشابه آن تولید شود اما واردات قطعات برای تولید خوب است و مسیر حرکت کشور هم به سمت مسیر مثبت اقتصادی است.

علامت‌های اقتصادی ماه‌های گذشته، گویای حرکت در مسیر تحقق رشد ۵ درصدی است

رئیس جمهور همچنین درباره تلاش‌های دولت برای مبارزه با قاچاق گفت: طبق آماری که از مسئولان مربوط به من رسیده در یک سال گذشته آمار قاچاق کاهش یافته و به رقم 15 میلیارد دلار رسیده است. در این زمینه باید نیروهای مسلح و مرزبانی تلاش بیشتری کنند و زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم بهتر می‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم. عزم دولت در مبارزه با قاچاق جدی است و البته سایر قوا و نیروهای مسلح هم باید به کمک دولت بیایند.

توضیحاتی در خصوص بدعهدی‌های آمریکا در مسیر اجرای برجام 

روحانی در ادامه گفت و گوی زنده تلویزیونی خود با مردم در خصوص بدعهدی‌های آمریکا در مسیر اجرای برجام گفت: ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می‌گیریم باید یک جور حرف بزنیم یعنی کمبودها، کاستی‌ها و اهمال آن‌ها را به رخشان بکشیم و وقتی با مردم حرف می‌زنیم باید طرف دیگر قصه را نیز برایشان توضیح دهیم.

وی افزود: طرف مقابل ما اهمال‌هایی داشته است، اما در عین حال برجام فضای خوبی در کشورمان به وجود آورده است.

رئیس جمهور کشورمان با سپاس از مسئولین نفتی کشور اظهار کرد: مسئولان در این حوزه کار بزرگی انجام دادند و تولیدات صادرات نفتی و میعانات بسیار بالا رفت و تقریباً به شرایط قبل از تحریم بازگشتیم که این آمادگی از قبل از اجرای برجام ایجاد شده بود و امروز ما با آمار و ارقام خوبی در این رابطه مواجه هستیم.

روحانی با نشان دادن نموداری از آمار و ارقام تولیدات و صادرات نفت خام در 10 ماه اول سال 94 و پس از آن خاطرنشان کرد: تولیدات و صادرات ما چیزی حدود یک میلیون بشکه در عرض چهار ماه افزایش داشته است که این رقم بسیار خوبی است.

علامت‌های اقتصادی ماه‌های گذشته، گویای حرکت در مسیر تحقق رشد ۵ درصدی است

روحانی اظهار داشت: تا دیروز قدرت‌های بزرگ به ما اجازه فروش یک میلیون بشکه نفت را نمی دادند و نه تنها این امر را برای ما بلکه برای کشورهایی که قصد خرید نفت از ما داشتند تحمیل می کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در فضای پسابرجام عزتی برایمان فراهم شده که میتوانیم به میزان دلخواه نفت را به فروش برسانیم عنوان کرد: برجام فضایی را برای ما فراهم ساخت که ما امروز می‌توانیم 1 یا 2 میلیون و یا هر اندازه که می‌خواهیم نفت را به فروش برسانیم.

وی تاکید کرد: بخشی از انقلاب کشور مربوط به استقلال است و استقلال بدان معناست که با اراده و اجرای آن در برابر قدرت‌های بزرگ ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم چیزی بر ما تحمیل شود.

روحانی با تاکید بر اینکه در فروش نفت و میعانات گازی دستمان باز است تاکید کرد: در دوران تحریم کشورهایی که از ما نفت خریداری می کردند برای ما تعیین تکلیف می کردند و مجبور بودیم نفت را در چند کشور به فروش برسانیم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات فروش نفت به کشورهای مختلف بیان داشت: در آن زمان مجبور بودیم مقداری از پول را به دلار و مقداری دیگر را به پول ملی کشور خریدار دریافت کنیم که البته این موضوع و مسئله تبدیل پول ملی آنها برای کشورمان دشوار و هزینه بر بود زیرا اگر قرار بود از پول آنها استفاده کنیم حداقل 10 تا 20 درصد می بایست برای حمل و انتقال پول استفاده شود.

در حال حاضر می توانیم نفت را به یورو بفروشیم 

وی گفت: طبق اظهارات وزیر نفت در حال حاضر می توانیم نفت را به یورو بفروشیم و همین مقدار به حسابی که خودمان تعیین می کنیم واریز می شود اما در گذشته همان طور که می دانید این شرایط فراهم نبود و حسابی هم برای دریافت پول آن وجود نداشت.

روحانی با بیان اینکه امروز بیش از 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند اظهار داشت: خوشبختانه تعداد بانک های خارجی که با ما در ارتباط هستند روز به روز درحال افزایش است و ما می توانیم پول نفت را به شعبات مختلف و حتی شعبه های بانک های خودمان در خارج از کشور  انتقال دهیم. در حالی که در زمان تحریم بسیاری از بانک ها فعال نبودند و دسترسی ما به آنها امکان نداشت.

وی در پاسخ به اینکه اگر برجام در کار نبود و قرار بود سناریوی گذشته را در پیش می گرفتیم وضعیت حال حاضر ما را در حوزه هایی که نام بردید چگونه می دیدید اظها داشت: در مقطع مشخص به توافق موقت و پس از آن به توافق دائمی و برجام دست یافتیم. همانطور که گفته شد در زمان تحریم تنها قادر به فروش یک میلیون بشکه نفت بودیم و کشورهای غربی سعی داشتند به تدریج این میزان را کاهش داده و آنرا به صفر درصد برسانند.

مهمترین تاثیری که برجام با خود به همراه داشت آن بود که سایه شوم تهدید را از سرمان رفع کرد

روحانی با اشاره به اینکه امکان دسترسی به اموالمان روز به روز سخت تر می شد خاطر نشان کرد: کشورهای غربی سخت گیری های بیشتری ر ا نسبت به ما اعمال می کردند اما مهمترین تاثیری که برجام با خود به همراه داشت آن بود که سایه شوم تهدید را از سرمان رفع کرد. دشمنان ما پرونده کشورمان را به شورای امنیت آنهم در فصل هفتم ارجاع دادند و 6 الی 7 قطعنامه علیه کشورمان صادر شد به طوریکه هر زمان ممکن بود ایران را آتش و جنگی ناخواسته فرا گیرد اما خوشبختانه این تهدید از سر مردم کشورمان رفع شد.

رئیس جمهور ادامه داد: درگذشته ایران به عنوان کشوری شناخته شد که تهدیدی جدی برای صلح جهانی بود که البته این مسئله در قطعنامه شورای حکام و قطعنامه سازمان ملل وجود داشت اما برجام توانست ایران هراسی را از بین ببرد.

 توفیق ما در برجام لطف گروه1+5 نبوده است 

وی با تاکید بر اینکه توفیق ما در برجام لطف گروه1+5 نبوده است یادآور شد: آنها سخاوتمندانه به ملت ایران چیزی ندادند. مردم با ایستادگی، اتحاد، مقاومت و حمایت های رهبری شجاع توانستند در برجام پیروز شوند در حقیقت ما حقمان را بازستاندیم و کسی هم به ما لطفی نکرد.

روحانی افزود: ما به دنبال توافق برد برد بودیم. کشورهای غربی معتقدند ایران را از بمب دور کردند اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما به دنبال بمب نبودیم و نخواهیم بود بنابراین همانطور که می دانید در گذشته شرایط سختی داشتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی می خواهند حقمان را از ما پس بگیرند خاطر نشان کرد: طبق مصوبه شورای امنیت ایران حق غنی سازی و فروش محصولات غنی سازی همچون آب سنگین و اورانیوم را دارد. در زمینه فناوری های هسته ای هم در حال دستیابی به فناوری های نو هستیم و قرار است راکتور اراک با کمک دو کشور نوسازی و تجهیز شود.

اگر حسن نیت آمریکا ثابت می‌شد چه‌بسا در موضوعات دیگر هم مذاکره می‌کردیم

رئیس جمهور احقاق حقوق ملت ایران را امری مهم دانست و خاطر نشان کرد: شرایط سرمایه گذاری در ایران آغاز شده و اکنون بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری قطعی شده است و سرمایه های دیگر هم درحال نهایی شدن است. البته اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل می کرد شرایط بهتری داشتیم. 

وی با تاکید بر اینکه در فضای پسا برجام قطعا سنگ اندازی هایی از سوی برخی کشورها وجود دارد خاطر نشان کرد: در این راستا کسانی با برجام مخالفت داشتند. کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان و جمهوری خواهان، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای همسایه با برجام مخالفت داشتند.

روحانی ادامه داد: کنگره آمریکا هر روز به دنبال تصویب لایحه ای بوده تا بتواند برای ایران مشکل ایجاد کند. اگر طرف ما به تعهدات خود عمل می کرد روشن است که این مسئله به نفع منطقه و خودش منتهی می شد. طبق فرمایش رهبری برجام امتحانی برای طرف مقابل بود که اگر آمریکا آن را با حسن نیت اجرا می کرد ممکن بود به طرف مقابل در موضوع دیگری اعتماد کنیم که به  نفع ما و منطقه باشد. 

انتشار فیش های حقوقی به نفع کشور و مردم ما بود / اساس دولت بر شفافیت است

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که برنامه دولت در مبارزه با فسادهای اقتصادی که جز شعارهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید بوده چیست و اینکه با توجه به انتشار فیش های نجومی حقوقی شما چه زمانی متوجه این مسئله شدید، اظهار داشت: موضوع فیش های حقوقی حرکت خیری بود که بعضی با نیت های مختلف به این مسئله پرداختند اما در مجموع به نفع کشور و مردم ما بود و در مسیر درست مبارزه با فساد و بحث شفافیت بیشتر بود.

وی افزود: بنده به نقش فضای مجازی که بسیار در این مسئله موثر بود تاکید می کنم و تصمیم دولت بر خلاف برخی که معتقد بودند باید شبکه های اجتماعی را بست باعث شفافیت بیشتر شد و آمار در فضای مجازی میگوید که 60 درصد مردم به دلیل مسائل طنز و شوخی به فضای مجازی رجوع می کنند و 20 تا 30 در صد نیز از این فضای مجازی برای کسب اخبار و اطلاعات علمی استفاده  کرده اند و مردم اجازه نخواهند داد که گروه کوچکی که قصد سوء استفاده از فضای مجازی را دارند بتوانند این فضا را تحت الشعاع قرار دهند و البته باید گفت که یکی از اهداف این دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

بحث مبارزه با فساد را نباید حزبی کنیم

در ادامه با بیان اینکه اساس دولت بر شفافیت است تصریح کرد: اساس این دولت در مبارزه با فساد و شفافیت بیشتر است که البته نباید این مسائل را حزبی کنیم .در برخی از بانک ها و نهادهای مختلف شاهد رانت و وام های گوناگونی بودیم که برخی از امور  باید به صورت ساختاری اصلاح شود و ما در زمینه استخدامی به این نتیجه رسیدیم که دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کشور را تشکیل دهیم تا از سوءاستفاده ها و فسادهای احتمالی دور شویم.

روحانی افزود: در مسئله فیش های حقوقی از زمانی که نهادهای عمومی غیر دولتی که نه دولت بر آن ها نظارت دارد و نه ارتباطی با بخش خصوصی دارند شکل گرفتند برخی از مسائل پیش آمد و در بعضی از مقررات سوءاستفاده ها و بسیاری از استثناءها برای اشخاص وجود داشت و مشکلاتی را به وجود آورده بود و اولین باری که بحث حقوقهای نامتعارف مطرح شد در زمان بودجه سال 95 بود که گفته شد برخی از افراد به صورت غیر متعارف حقوق می‌گیرند و دارای مزایای مختلفی هستند.

وی ادامه داد: ابتدا بحث حقوق یکی دونفر مطرح شد و بعد مشخص شد برخی حقوق ها در چارچوب قانون قرار ندارند و نحوه دریافت آن تحت عناوین مختلفی پرداخت های اضافه داده و یا برخی دستگاه ها به صورت ذی النفع این کار را صورت می دادند.

رئیس قوه مجریه افزود: حقوقی که افراد از بیت المال می گیرند باید بر اساس کار و فعالیتی که انجام می دهند باشد٬ لازم به ذکر است همه افراد در این زمینه کمک کردند از جمله مقام معظم رهبری دستورات لازم را دادند٬ دولت هم در این زمینه چارچوب هایی را مشخص کرد و شورای حقوق و دستمزد میزان دریافتی معینی را مشخص نمود.

 کاهش حقوق کارمندان یک شایعه است

روحانی ضمن اشاره به این موضوع که کاهش حقوق کارمندان یک شایعه است اظهار داشت: کارمندان و‌ کارکنان معمولی کاملا از این ماجرا مبرا هستند و‌ کاهش حقوق آنها شایعه ای بی اساس است بلکه حقوق های غیر متعارف تنها مربوط به حدود یک درصد و‌ کمتر مدیران بوده و تخلفی عام تلقی نمی شود همچنین اکثریت مدیران جامعه ما برای کشورشان خادمان خوبی بوده و هستند.

وی تاکید کرد: از همه آنهایی در این زمینه تلاش کردند از جمله مردم و‌ رسانه ها که به موضوع دریافت های غیر متعارف اهتمام بخشیدند تا با این عمل ناعادلانه مقابله شود تشکر می کنم.

رییس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه اگر فردی حقوق نامتعارفی دریافت کرده این پول ها باز خواهد گشت گفت: هر شخصی که غیر قانونی حقوق دریافت کرده این پول ها باز خواهد گشت و‌ هر کجا که احساس شود سوء استفاده صورت گرفته به دستگاه قضا معرفی خواهد شد همچنین در مقررات جدیدی که دولت وضع کرده تنها بحث حقوق نامتعارف مطرح نیست بلکه همه دریافت ها را مد نظر قرار داده تا از یک سقفی بالاتر نرود.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت در زمینه خصوصی سازی برخی از بخش ها چه اقدامی را انجام داده است گفت:  هدف دولت این بود که بخش هایی را که ضرورت ندارد تصدی آن بر عهده دولت باشد به مردم واگذار شود که متاسفانه اجرای بد قانون اصل ۴۴ مشکلاتی به وجود آورد که به جای برون سپاری به بخش خصوصی به نهاد های عمومی غیر دولتی سپرده شد و‌ فساد را به همراه آورد همچنین آن مقداری که در دولت قبل واگذار شد بخش کمی بود اما راه این است که دست بخش خصوصی را باز بگذاریم و‌ مشکلات را در این زمینه از پیش پا برداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه آیا می توان با توجه به بیشتر شدن نقدینگی معضل بیکاری را بر طرف کرد تصریح کرد: دستگاه های تامين كننده امنيت كشور نباید  وارد اقتصاد نشوند. بودجه دولت رقمی محدود دارد و نمی توان با آن تحول بزرگ ايجاد كرد سرمايه گذاری داخلی هم به كمک بانک ها نياز دارد و بايد به هرحال بانک ها و سيستم بانكی اصلاح و تقويت شوند.

رییس جمهور کشورمان تصریح کرد: دولت لایحه ای تحت عنوان اصلاح لایحه بودجه تقدیم مجلس کرد تا بانک ها از این طریق تقویت شوند چرا که نرخ سود تسهيلات بايد كاهش پيدا كند و دولت در حال تفاهم با بانک هاست و‌ بانک مرکزی در بازار بانک فعال شد، همچنین بحث سود تسهيلات 18درصد  و سود سپرده 15 درصد که اينها بدليل كاهش تورم است.

روحانی با بیان اینکه پیشرفت خوبی در کنترل تورم داشتیم و توانستیم تا قبل از سال 96 به تورم کمتر از ده درصد برسیم گفت: ما در سال 93 یکبار این وضعیت را تجربه کردیم ؛ اما کاهش قیمت نفت از ادامه روند پیشرفت ما جلوگیری کرد. 

رئیس جمهور ادامه داد: امسال تورم ما تک رقمی شده و رشد اقتصادی پنج درصدی خواهیم داشت. ما از رکود می توانیم عبور کنیم و این موضوع نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی و فناوری های نوین و به خصوص در بخش کشاورزی است. 

وی با بیان اینکه 125 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را به سیستم آبیاری پیشرفته مجهز کردیم عنوان داشت: در استان سیستان و بلوچستان و دو استان دیگر حدود دویست هزار هکتار از زمین ها را کانال کشی کردیم.

در سال جاری نیاز به واردات گندم نداریم 

روحانی با اشاره به اینکه حدود ده میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کردیم و در سال جاری نیاز به واردات گندم نداریم افزود: 7 هزار و 500 بنگاه متوسط و کوچک در حال دریافت وام هستند که به 6 هزار مورد از آنها قول داده شده که وام پرداخت شود. 

رئیس جمهور با اشاره به فعال بودن ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و افتتاح 36 پروژه ملی و 10 هزار مگاوات برق یاد آور شد: باید اقتصاد ما درون زا و برون گرا باشد. 

وی اظهار داشت: ما راجع به شرکت های دانش بنیان کار مهمی انجام دادیم و 49 هزار نفر در این شرکت ها مشغول کار هستند یکی دیگر از گشایش هایی که ایجاد شده در زمینه واردات فناوری های نوین است. 

روحانی گفت: ما یازده میلیون فارغ التحصیل داریم که جز 5 کشور دنیا در این زمینه هستیم. هدف ما رونق اقتصاد و اشتغال جوانان است.

وی در ادامه داد: بحث ما شایسته سالاری است ممکن جایی باشد که خانم ها مایل نباشند یا مناسب شرایط جسمی آن ها نباشد ولی در جایی که هر دو جنسیت می توانند فعالیت کنند مشکلی وجود ندارداگر اینگونه باشد پس چرا خانم ها درس می خوانند و این از افتخارات ما است که بخش زیادی از جمعیت دانشجویان و نخبگان دانشگاه ها را خانم ها تشکیل می دهند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: باید آزادی بگذاریم مانند موضوعی که در رابطه با هدایت تحصیلی مطرح شده بود که  روز یکشنبه به وزیر آموزش و پرورش دستور دادم حق ندارید اجبار کنید و باید هدایت کنید و شرایط را فراهم کنید که راحت بتوانند انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: باید چارچوبی مقرر شود نه اینکه یک فردی برای صد نفر تصمیم بگیرد البته نظر مشورتی مشکلی ندارد اگر به تبدیل اجبار شد باید قانون بگذاریم که فرد تصمیم نگیرد که اگر تصمیم فرد باشد به سلیقه تبدیل می شود.

روحانی در رابطه با حضور بانوان و ورزشکاران ایرانی در المپیک، گفت: المپیک یک رویداد ورزشی بین المللی است که بنده به بدرقه آن ها رفتم زیرا دولت در زمینه ورزش اهتمام زیادی دارد.

 جامعه امروز ما باید کاری انجام دهد تا هتاکان منزوی شوند

رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چندین مرتبه گفتید وعده هایم را فراموش نکرده ام و بیان کردید که می خواهید اقتصاد را نجات دهید و با دنیا تعامل برقرار کنید شما برای تحقق این امر چه اقداماتی انجام داده‌اید گفت: همه آسیب های اجتماعی و فساد هایی که گفته می شود به دلیل فاصله گرفتن از اخلاق است و از ابتدای دولت برای مسئولان و مدیران یک چارچوب اخلاقی مدنظر قرار دادیم اگر شکافی در جامعه ما میان احزاب، گروه ها و جناح هایی به وجود می آید و وحدت ملی ما را خدشه دار و  انسجام ما را دچار آسیب می کند در سایه ضعف اخلاق است و باید اخلاق عمومی و حرفه ای را در هر جایی که هستیم مورد مراعات قرار دهیم.

روحانی در مورد بحث مبارزه با هتک حرمت اظهار داشت: جامعه امروز ما باید کاری انجام دهد تا هتاکان منزوی شوند و حتی اگر لازم باشد من و دولت هم در این زمینه وارد عمل می شویم و مجلس شورای اسلامی هم باید به کمک دولت بیاید و ما نیز باید با تخصیص پول هایی که در دستگاه های مختلف خرج می شود به وزارت آموزش و پرورش و معلمان زمینه را برای ایجاد یک جامعه با فرهنگ ایجاد کنیم. 

رییس قوه مجریه در مورد برنامه های دولت درباره بحران آب و محیط زیست تصریح کرد: بحث محیط زیست یکی از اولویت های مهم دولت یازدهم بوده و هست البته به دلایلی اولویت ما بحث سیاست خارجی و برجام بود و بعد از آن هم بحث رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی در کشور بود و پس از آن هم مسئله سلامت در جامعه بود که بسیار در این زمینه فعال بود اما همگان می دانند که دغدغه مهم دولت بحث محیط زیست است.

وی افزود: همه میدانند که اولین مصوبه دولت یازدهم درباره محیط زیست و بحث دریاچه ارومیه بود و در سفر اخیری که به ارومیه داشتم به خاطر اینکه توانستیم کاری کنیم تا این دریاچه از وضعیت بحرانی خارج شود خوشحال شدم البته هنوز تا حالت مطلوب فاصله داریم که تا آن زمان به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: اقدام دیگر دولت در زمینه محیط زیست بحث سوخت نیروگاه های کشور بود که موجب شد تا حتی سوخت نیروگاه ها را تغییر دهیم به گونه ای که در سال 1392، 43 درصد سوخت نیروگاه ها سوخت مایع بود که خوشبختانه در سال گذشته این میزان به 18 درصد رسید و به دنبال این هستیم که این میزان را امسال به 9 درصد برسانیم.

مسئله آب در کشور یک بحث جدی است/ خرید آب از کشورهای همسایه

روحانی در بخش پایانی سخنانش در مورد بحران آب در کشور و راهکارهای دولت خاطر نشان کرد: مسئله آب در کشور یک بحث جدی است که اگر دیر بجنبیم به خصوص در بحث آب آشامیدنی به مشکل می خوریم البته دولت در این زمینه نیز راهکارهایی مانند خرید آب از کشورهای همسایه و یا تعویض سیستم آبیاری نوین با سیستم قدیمی در زمینه کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده که خوشبختانه در سال گذشته 125 هزار هکتار از زمین های زراعی را به به این سیستم مجهز کرده است و در کنار آن نیز دولت با اجازه مقام معظم رهبری 8 میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی کشور بودجه تخصیص داده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
همه چیزعالیه !!!!وما توهم مشکلات داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
آقای روحانی وجدانا ً این نموداره یا نقاشی.مطمئنی این نمودار درسته؟خیلی خندیدم خخخخخخخخخخخخ
آخرین اخبار