قزوین؛

برگزاری کنگره سه هزار شهید استان

کنگره سه هزار شهید استان قزوین برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ استاندار قزوین در  شورای سیاست گذاری کنگره ی شهدای استان گفت : آثار شهدا سرمایه فرهنگی کشور است و برای جمع آوری آنها باید مسولان استانی روحیه جهادی و شهادت طلبی داشته باشند.

فریدون همتی افزود: برای تولید و محتوای آثار شهدا و  استفاده از وصایا،خاطرات و عکس شهدا باید از ظرفیت های مردمی و سازمان های مردم نهاد استفاده کرد.

همتی ، کتاب تدوین و چاپ شده برای این جشنواره  را مملو از جذابیت و نوشتار شیرین دانست و اضافه کرد ما برای تدوین و تالیف این کتب، وظیفه معنوی،شرعی و قانونی داریم.

استاندار قزوین یاد آور شد : باید نهایت تلاش خود را برای کنگره سه هزار شهید استان انجام شود و دستگاه ها باید این مهم را در الویت کار و برنامه های خود انجام دهند تا یک اثر ماندگار و سرافراز خلق و تولید شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گفت:  50 درصد کتاب های شهدای استان تا هفته دفاع مقدس چاپ می شود.

طاهرخانی افزود: 10 جلد از این کتابها را شهرداری تدوین کرده است و 50 جلد آن هم تا پایان امسال چاپ می شود.
طاهرخانی به تدوین دایره المعارف ویژه شهدای استان و شناسایی 70 مقتل شهدای دفاع مقدس استان هم اشاره کرد و افزود: این مقاتل قابل تعدیل و افزایش است.

وی به المان های شهدای گمنام نیز اشاره کرد و گفت: 26 نقطه استان مزین به شهدای گمنام است که 8 شهرستان حدود 15 تا 20 درصد شهدای گمنام در آن تدفین شده اند، که کار عمرانی و عملیاتی آنها اجرا نشده است .

مدیرکل ورزش و جوانان استان که مسئولیت کمیته ورزش این کنگره را بر عهده دارد گفت: از 62 شهید در عرصه ورزش، آثار 40 شهید جمع آوری شده است که مابقی شهدا با کمک شهرداری و بسیج ورزشکاران طی یک ماه آینده جمع آوری می شود.

مشهدی آقایی افزود: همچنین طی ماه آینده هم مراسم تکریم از خانواده شهدای ورزشکار برگزارمی شود.

هواسی قائم مقام صدا و سیمای مرکز قزوین هم از تهیه زیرنویس، تیزر، برنامه های تبلیغی، رادیویی و تلویزیونی در استان و شبکه های سراسری به عنوان برنامه های کمیته اطلاع رسانی خبر داد و گفت: پخش برنامه قدسیان با هدف معرفی شهدای خاص و روز شمار شهدا از برنامه های صداو سیمای مرکز قزوین است.

وی همچنین با اعلام آمادگی در تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی از زندگی و سیره عملی شهدا و ایثارگران دفاع مقدس به صورت فیلم، سریال و موسیقی خبر داد .

پرهیزگاری، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم از برپایی نمایشگاه های جنبی و تبلیغاتی کنگره اشاره و گفت : کتابچه نقش هنرمندان و فرهیختگان، شاعران و اهالی قلم استان در دفاع مقدس تدوین می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هم از تهیه دفترچه هم نفسان شهدا خبر داد و گفت:  برای تدوین این اثر با دسترسی به آثار جمع آوری شده آثار مکتوب و حجمی شهدا گردآوری شده است.

حقایق پور افزود: برای جمع آوری خاطرات شفاهی والدین ، اقوام درجه یک، دوستان، هم رزمان و فرماندهان به صورت اسنادی، صوتی و تصویری فعالیت های انجام گرفته است .

قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: در استان 276 شهید دانش آموز و 56 شهید فرهنگی داریم که آثار ، وصایا و نقش این شهدا در قالب 4 کتاب با همکاری بسیج دانش آموزی و بسیج فرهنگیان به چاپ می رسد.

وزیری نژاد، مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین  هم گفت: نامگذاری میادین و معابر به نام بانوان شهیده قزوین و 100 پایه مزین به 6 شهید در چهارراه ها ، خیابان ها و نصب تابلوهای فلزی مزین شده به عکس شهید در سردر کوچه ها جنوب تا شمال شهر در دستور کار قرار گرفته است .

وی المان پدران آسمانی در مزار شهدا را از دیگر اقدامات شهرداری نام برد و افزود: این پروژه در هفته دفاع مقدس رونمایی می شود.

مدیرکل امور بانوان استان هم گفت: استان قزوین 16 بانوی شهید دارد.

بیدخام افزود: هم چنین 33 زن رزمنده، 13 زن جانباز  در استان شناسایی شده اند و تدوین 3 جلد کتاب ویژه زنان شهیده استان و همچنین شهیده شاخص کشوری شهیده رضایی  را در دست داریم.

حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان که مسئولیت کمیته تدوین و تالیف را برعهده دارد گفت : 190 عنوان کتاب  در این راستان تدوین و تالیف شده  است که با سفارش منظومه های اشعار سرداران،آماده سازی و گرد آوری شده است و در قالب کنگره نشر داده می شود.

وی چاپ گلچینی از خاطرات و وصایای شهدا و مجموعه کتاب های کودک و نوجوان را از دیگر اقدامات مهم کمیته تدوین و تالیف بیان کرد.

استان قزوین سه هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: برگزاری ، کنگره ، شهید ، شهدا ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.