گاردین: کشف شبکه طراحان کودتای ترکیه از طریق یک برنامه پیام‌رسان تلفن همراه

به گفته یک مقام ارشد ترکیه، شبکه گولن به عنوان عامل کودتای ترکیه از طریق استفاده اعضای آن از یک برنامه آماتور پیام‌رسان لو رفت.

گاردین: کشف شبکه طراحان کودتای ترکیه از طریق یک برنامه پیام‌رسان تلفن همراه
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین،  مقامات ترکیه از موفقیت در شناسی هزاران نفر در ارتباط با کودتای نافرجام اخیر این کشور از طریق نفوذ به یک برنامه پیام‌رسان تلفن همراه خبر دادند. این اقدام از طریق نفوذ به برنامه مذکور با نام «بای‌لاک» به دلیل نداشتن امنیت بالا امکان‌پذیر شد.

بنابر این مطلب، به گفته کارشناسان امنیتی که این برنامه را به درخواست رویترز بررسی کردند، اطلاعات مهم کاربران آن برای جلوگیری از دسترسی دیگران کدگذاری نشده بود.

یکی از مقامات ارشد ترکیه در همین خصوص گفت: آژانس اطلاعاتی کشور به این برنامه اوایل سال جاری میلادی نفوذ کرده و موفق شده بود هزاران عضو یک گروه را که دولت آن‌ را مسئول کودتای اخیر می‌داند ردیابی کند.

بنابر این مطلب، اعضای این گروه چند ماه پیش به دنبال پی بردن به این موضوع، دیگر از برنامه مذکور استفاده نکردند. با این وجود، همان مدت کافی بود تا مقامات ترکیه بتوانند هزاران معلم، پلیس، سرباز و مقامات دستگاه قضایی این کشور را پس از کودتا شناسایی کنند.  
 
مقام ارشد ترکیه در ادامه گفت: آژانس اطلاعات ترکیه در ماه مه 2015 (31 روز منتهی به 11 خرداد 94) 40 هزار فرد مرتبط با جنبش گولن شامل 600 نفر از اعضای ارتش را از طریق همین برنامه شناسایی کرد. 

وی افزود: از این برنامه برای طرح‌ریزی کودتا استفاده نشده بود؛ اما به کشف شبکه گولن کمک کرد.

برنامه مذکور در سال 2014 بوسیله اپل و «گوگل پلی استور» منتشر و اواخر همان سال از فهرست برنامه‌های آن‌ها حذف شد. نسخه جدید این برنامه سپس بوسیله سایت‌های دانلود برنامه که از امنیت کمتری برخوردار بودند برای استفاده در سیستم عامل اندروید و غیره بار دیگر در دسترس قرار گرفت.

آنکارا، «فتح‌الله گولن،» از مخالفان اردوغان، را مسئول کودتای 15 و 16 ژوئیه (25 و 26 تیر) می‌داند. این در حالی است که وی هرگونه ارتباط با این حادثه را رد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار