اصفهان؛

تشکیل شبکه‌ای ملی از اعضای هیات‌ علمی دانشگاه‌ها توسط جهاددانشگاهی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی باید فضا را برای افرادی که در دانشگاه‌ها امکان آزادی عمل مناسب در بحث‌های علمی ندارند، فراهم کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،غلامرضا اصغری گفت:اولین فعالیتم را در سال 1365 به عنوان مسؤول تحقیقات در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان شروع کردم.

وی با بیان اینکه نگرش مسوولان استانی به جهاد دانشگاهی، نگاه مثبتی بوده است، اظهار داشت: با توجه به سابقه شکل‌گیری و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و نقش مؤثری که در اصلاح دانشگاه‌ها پس از انقلاب فرهنگی داشته و فعالیت‌های مثبتی که در دانشگاه‌ها انجام داده است، همواره نگاه مثبتی به مجموعه جهاد دانشگاهی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همواره معتقد به آرمان‌های نظام بوده، اظهارداشت: جهاد دانشگاهی نسبت به مجموعه‌های اداری مأمور در دانشگاه، با توجه به نیازهای انقلاب و نظام متناسب‌تر عمل کرده است.

اصغری ادامه داد: ماموریت اصلی دانشگاه‌ها توسعه علمی کشور و تربیت نیروی انسانی است؛ با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی در تعداد نیروی انسانی و منابع محدودیت داشته، اما باز توانسته خود را در برخی موارد که در اولویت کشور قرار دارد، متمرکز کند. به عنوان نمونه می‌توان به پژوهشگاه رویان اشاره کرد که توانست فضای علمی کشور را در یک زمینه خاص چند قدم جلوتر ببرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کار قرار بود در روند معمول دانشگاه انجام بگیرد، زمان و هزینه بیشتری می‌طلبید، اما جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان نشان دادند که با انگیزه بالا می‌توان فعالیت‌ها را مناسب‌تر پیش برد و در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی کرد.

وی درادامه افزود: جهاد دانشگاهی می‌تواند در سایر علوم نیز مانند سلول‌های بنیادی وارد شود و این موضوع در صورتی امکان‌پذیر است که جهاد دانشگاهی متمرکز عمل کند. جهاد باید فضا را برای افرادی که در دانشگاه‌ها امکان آزادی عمل مناسب در بحث‌های علمی ندارند، فراهم کند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حوزه علم بسیار وسیع است، اما جهاد دانشگاهی توانسته در برخی موارد موفق عمل کند. با توجه به اولویت‌هایی که در کشور تعیین می‌شود و با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد، جهاد می‌تواند متناسب به این موضوعات ورود پیدا کند.

اصغری اظهارداشت:‌ متأسفانه ذات سیستم‌های اداری کشور و سیستم‌های جاری دانشگاه‌ها از بوروکراسی اداری رنج می‌برد. افراد صرفاً به کاری که انجام می‌دهند نباید به عنوان یک شغل نگاه کنند بلکه به عنوان انجام یک کار بزرگ ملی برای نظام و مردم باید به کارهایشان نظر داشته باشند و این انگیزه است که باعث انجام کارهای بزرگ و موفقیت‌آمیز می‌شود. جهاد دانشگاهی نیز همان‌طور که در برخی از رشته‌ها توانایی خود را اثبات کرده است، با انگیزه و روحیه انقلابی گری می‌تواند در باقی رشته‌ها نیز موفق شود.

وی تاکید کرد: به جهاد دانشگاهی پیشنهاد می‌کنم که یک شبکه در سطح ملی از میان اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در گروه‌های مختلف که انگیزه انقلابی و جهادی قوی دارند، تشکیل دهد تا در سطح کشور بتوان دانشمندان کشور را به یکدیگر مرتبط ساخت. در این صورت و با فراهم آوردن امکانات زیرساختی و سخت‌افزاری مانند آزمایشگاه‌ها قطعاً می‌تواند کاری را که در رویان انجام داد در هر رشته دیگری نیز انجام داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آفت فعالیت‌های جهاد دانشگاهی را رفتن به سمت اداری شدن دانست و اضافه کرد: در این صورت فعالیت‌های جهاد دانشگاهی مانند فعالیت‌های ادارات و دانشگاه‌ها خواهد شد.




انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.