چمران در نشست خبری مطرح کرد:

برنامه ششم توسعه، مشکلات جدی‌ برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر امروز برنامه ششم توسعه در مجلس به تصویب برسد، مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند.

برنامه ششم توسعه، مشکلات جدی‌ برای مدیریت شهری ایجاد می‌کندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که دعوت‌نامه‌های زیادی برای برگزاری نمایشگاه ساختمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی خیابان سئول ارسال شده است.


 وی افزود: به رغم اینکه نمایشگاه شهر آفتاب آماده شده است، اما باز هم نمایشگاه خیابان سئول به کار خودش ادامه می‌دهد که جز ایجاد ترافیک و آزار برای مردم منطقه، سودی ندارد.

 رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: نمایشگاه سئول آسایش مردم را گرفته و باعث ایجاد گره ترافیکی در خیابان‌های اطراف می‌شود، درست نیست که نمایشگاهی مانند نمایشگاه شهر آفتاب از بودجه مردم احداث شود، اما مورد استفاده قرار نگیرد، در همین راستا همه اعضای شورای شهر نامه‌ای را امضا و برای رئیس جمهور ارسال کردند تا این مشکل درون شهری حل شود.

 چمران با اشاره به برنامه ششم توسعه بیان داشت: چهارشنبه هفته گذشته برنامه ششم توسعه به مجلس ارسال شد که متاسفانه این برنامه مسائل و مشکلات زیادی را برای مدیریت شهری ایجاد و به مشکلات مدیریت شهری بار زیادی را اضافه می‌کند.

 وی تأکید کرد: عوارض دائمی، مهمترین درآمد شهرداری‌ها بود که از کارخانه‌ها، ساختمان‌ها و مردم به طور مستقیم دریافت می‌شد که هم قابل وصول بود و هم شهرداری‌ها می‌توانستند روی آن حساب باز کنند.

 رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: سال 81 قانون تجمیع عوارض در مجلس به تصویب رسید، باید تاکید کرد که عوارض حق شهرداری‌ها است و بودجه دولتی محسوب نمی‌شود و شهرداری‌ها به وسیله همین عوارض خود را اداره می‌کنند.

 چمران افزود:‌ متاسفانه چند سال بعد، قانون تجمیع عوارض 2 مرتبه تغییر پیدا کرد و به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد که ابتدا این قانون آزمایشی و بعد دائمی شد.

 وی بیان داشت: با تغییر شهرداری، عوارض شهرداری‌ها به مالیات بر ارزش افزوده، ابتدا سهم شهرداری‌ها و دولت 50_ 50بود، اما به مرور زمان سهم شهرداری‌ کاهش و در حال حاضر به حدود 3 درصد رسیده است و دولت باید آن را تا 15 هر ماه به حساب شهرداری‌ها واریز کند، در غیر این صورت شهرداری‌ها پولی برای پرداخت حقوق‌ها ندارند.

 رئیس شورای شهر تهران گفت: اما در برنامه ششم توسعه تمام عوارض شهری به دولت واگذار شده است و این مبالغ به خزانه واریز می‌شود و بعد از آن به وزارت کشور و از آنجا به استانداری‌ها داده می‍‌‌‌ شود در واقع این استاندار است که میزان عوارض را بین شهرها و روستا‌ها تقسیم می‌کند.

 چمران تاکید کرد:‌ مهمترین مسئله این است که در قانون برنامه‌ ششم توسعه عوارض کاملا دولتی می‌شود و چند ماه ابتدا سال مبلغی به دست شهرداری‌ها نمی‌رسد، متاسفانه این مسئله نشان می‌دهد که کسی به فکر شهرداری‌ها نیست.

 وی تصریح کرد:‌ امروز کلیات برنامه ششم توسعه در مجلس بررسی می‌شود و اگر به تصویب برسد به کمیسیون‌های مربوطه ارسال می‌شود.

 رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: عوارض شهرداری‌ها به صندوقی تبدیل شده است که هرجا دولت بودجه کم می‌آورد از آن استفاده می‌کنند، تا کنون از این عوارض سهمی برای شهرک‌های صنعتی و وزارت بهداشت تعیین شده است، درصورتی که شهرداری‌ها مستحق‌تر هستند، نکته دیگر این است در برنامه چهارم و پنجم بندهایی به شوراها اختصاص داده شده بود که متاسفانه در برنامه ششم تمام آنها حذف شده است و به شوراها هیچ اشاره‌ای نشده است.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که سالهاست شاهد اختلاف بین دولت و شهرداری هستیم، به نظر می رسد که این اختلاف بین رئیس جمهور و آقای قالیباف است که باعث ایجاد مشکلات زیادی شده، به نظر شما چه باید کرد تا این اختلافات حل شود، گفت: این اختلافات شخصی نیست و به رئیس جمهور و شخص شهردار باز نمی گردد، بلکه این اختلافات مبنایی و سنتی است، در گذشته وزارت کشور و دولت، شهردار را تعیین می کرد که در حال حاضر این مسئولیت از دولت گرفته شده است، به نظر بنده هرچه دولت کوچک تر و چابک تر باشد بهتر می تواند کار کند.

چمران افزود: این اختلافات تنها به شهردار تهران باز نمی گردد بلکه شهردار شهر های دیگر مانند اصفهان هم درگیر این مشکلات هستند.

وی تاکید کرد: به نظر بنده بهتر است در دولت یک وزیر و یا معاونی برای شوراها و شهرداری ها تعیین شود تا به مشکلات شهرداری ها رسیدگی کند.

چمران با بیان اینکه بر اساس قانون عوارضی که از یک شهر گرفته می‌شود را نمی‌توان در شهر دیگری هزینه کرد گفت: زمانی که حادثه‌ای در یکی از نقاط کشور رخ می‌دهد، مدیریت شهری باید برای کمک رسانی به آن شهر از دولت اجازه بگیرد. 
 
وی اضافه کرد: عوارض گرفته شده از یک شهر مختص به مردم آن شهرو باید برای همان شهر هزینه شود. 
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آیین‌نامه‌ای برای مدیریت شهری تنظیم شده است گفت: در این آیین‌نامه از خود مدیریت شهری کسی حضور ندارد. 
 
چمران با تاکید بر اینکه دولتی کردن نهاد‌های غیر دولتی به صلاح نیست اذعان داشت: رئیس جمهور، وزیر کشور و قانون اصل 44 هم به این موضوع واقف هستند اما نمی‌دانیم که چرا عده‌ای بر روی دولتی شدن آن اصرار می‌ورزند. 
 
وی در ادامه از توجه و زحماتی که خبرنگاران در عرصه‌های خبررسانی شورا می‌کشند تشکر کرد و گفت: گاهی ممکن است عده‌ای از اعضا انتقاداتی مبنی بر انتشار برخی از خبرها داشته باشند اما بدون شک بنده از این زحمات هم تشکر می‌کنم چرا که این موضوع تعصب خبرنگاران نسبت به شورا را نشان می‌دهد. 
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد:‌ خبرنگاران باید تلاش کنند تا اخبار شورا را با تعصب انعکاس دهند و همچنین در خصوص انتشار برخی از اخبار دقت بیشتری داشته باشند، چراکه برخی از اوقات اخبار فرستاده شده علی‌الخصوص مصوبات شورا با اشکالاتی همراه بوده است. 
 
چمران به برخی از اختلافات در شورای اول تا سوم اشاره کرد و گفت:‌ در یکی از دوره‌های شورا به دلیل جناح‌بندی سیاسی حتی ترور هم انجام شد. 
 
وی تاکید کرد:‌ نباید برای آفریدن هیجان خبری آتش را تند کنیم چراکه بنده بر این عقیده‌ام مگر تا کجا می‌شود در خصوص یک موضوع پیش رفت؟ مگر می‌شود به اصالت و صداقت خبر آسیب رساند؟ 
 
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه بنده با الکترونیکی شدن سیستم شورا موافق هستم، گفت:‌این موضوع باید در حالی رخ دهد که سیستم الکترونیکی به صورت کامل در شورا نصب شود تا کارها‌ راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. 
 
چمران با اشاره به برخی از اعتقادات در جلسه علنی شورای شهر تصریح  کرد:‌ ما در خصوص این موضوع قانون داریم و قانون را هم در شورای عالی استان‌ها نوشتیم تا بر اساس آن بتوانیم شورا را به بهترین نحو اداره کنیم. 
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بنده هنوز کاری برای انتخابات انجام نداده‌ام یادآور شد: بنده بر این عقیده‌ام که اگر در ماه‌های پایانی دوره چهارم وقت خود را برای انتخابات صرف کنیم نمی‌توانیم به امور اصلی شورا بپردازیم، به همین منظور بنده تنها به کارهای فرهنگی خود می‌پردازم چراکه انقلابی هستم و برای آن هم جان می‌دهم. 
 
چمران اضافه کرد: عده‌ زیادی زندگی خود را بخاطر انقلاب و آسایش مردم صرف کرده‌اند به همین دلیل بنده مطرح می‌کنم که هنوز هیچ تصمیمی برای حضور در دوره‌های بعدی شورا نگرفته‌ام. 
 
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بنده معتقدم در طی 14سال گذشته تحولات اساسی نه تنها در تهران بلکه در کل کشور به وجود آمده است گفت: هر زمانی که به شهرهای دیگر سفر می‌کنم شاهد تغییرات زیادی در آن شهرها می‌شوم. 
 
وی ادامه داد: بدون شک کسانی که در تهران زندگی می‌کنند خیلی شاهد تغییرات زیادی در این شهر نیستند، در حالیکه کسانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند این تغییرات بزرگ را مشاهده می‌کنند. 
 
چمران با بیان اینکه تهران یک شهر خشک است افزود:‌ در حال حاضر تهران وضعیت مناسبی ندارد اما شهرداری تهران با همین وضعیت خشک هم توانسته فضای سبز شهر تهران را افزایش دهد. 
 
وی تاکید کرد: حیف است که پیشرفت‌های شهر را نادیده بگیریم و به جای آنکه امکانات بیشتری را تهیه کنیم چوب لای چرخ آن بگذاریم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار