یزد؛

ریشه برخی از مشکلات روانی در کم کاری تیروئید!

کم کاری تیروئید به این معناست که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند و خانم‌ها بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یزد؛ در گذر زمان کم کاری تیروئید می‌تواند باعث ابتلا به سایر بیماری ها از جمله چاقی، درد مفاصل، ناباروری و یا بیماری های قلبی شود، البته جای نگرانی نیست چراکه تیروئید کم کار را می‌توان با استفاده از هورمون تیروئید مصنوعی درمان کرده و جلوی ابتلا به بیماری را گرفت. 

علایم کم کاری تیروئید بسته به میزان شدت بیماری متفاوت است. در اوایل ممکن است شما نشانه های بیماری را درک نکنید، اما بعد از مدتی نشانه‌هایی از جمله، خستگی، خشکی پوست، افزایش وزن غیرقابل توجیه، خشن شدن صدا ، ضعف ماهیچه‌های بدن و همچنین، افزایش کلسترول خون ، ریزش مو و  افسردگی در فرد دیده می شود.

کم کاری غده تیروئید می‌تواند بدلیل بیماری های خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، جراحی تیروئید و  مصرف بعضی از داروها باشد.

هرچند که همه افراد در خطر ابتلا به این بیماری هستند، اما خطر بیشتری، زنان بالای 60 سال سن، افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی، ابتلای بستگان نزدیک مثلا پدر و مادر به بیماری خودایمنی، افراد دارای سابقه جراحی تیروئید، باردار بودن و یا زایمان در 6 ماه گذشته، سابقه درمان پرکاری غده تیروئید و  افراد دارای سابقه دریافت تشعشع در بالای قفسه سینه یا گردن را برای ابتلا به این بیماری تهدید می کند.

عوارض ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید  می تواند شامل گواتر، بیماری‌های قلبی و مشکلات روحی روانی باشد.

پزشکان معمولا برای درمان تیروئید کم کار از قرص‌های حاوی هورمون تیروئید استفاده می‌کنند. 

اکثر افراد پس از یک یا دوهفته مصرف دارو شروع به بهبود می‌کنند و بعد از چند ماه احساس سلامتی می‌نمایند، اما در اکثر مواد ممکن است تا آخر عمر مجبور به ادامه درمان شوند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار