صنایع تبدیلی کشاورزی به فراموشی سپرده شده است

در حال حاضر به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب با انواع تولیدات کشاورزی، ایران شاهد ضایعات 30 درصدی محصولات کشاورزی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛وجود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، امروزه به یکی از ضرورت ها در بخش امنیت غذایی تبدیل شده است؛ به طوری که بسیاری از کشورها نظیر ایتالیا و اسپانیا تمام امکانات و راه کارهای علمی و اقتصادی خود را به کار می گیرند تا در این زمینه گام های موثری برداشته شود.

ایران نیز در زمینه صنایع تبدیلی گام هایی برداشته است اما همچنان تا رسیدن به استانداردهای جهانی و ایجاد یک جایگاه واقعی در این عرصه فاصله زیادی دارد و توسعه صنایع تبدیلی باید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف شود.

از طرفی کارشناسان علت های متعددی را برای این عقب ماندگی برمی شمرند؛ عده ای نبود متولی مشخص که سیاست گذاری های اصولی در این زمینه انجام دهد را علت عقب ماندگی کشورمان در صنایع تبدیلی بر می شمردند و دیگر کارشناسان نبود آمارهای دقیق از میزان تولید و مصرف مواد غذایی را دلیل توسعه نیافتن صنایع تبدلی بیان می کنند.

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان آبادان درخصوص صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی گفت: براساس آمارها توان تولید در بخش صنایع ایران رقمی نزدیک به 252 میلیون تن با بیش از 11 هزار واحد تولیدی است اما به دلایل اقتصادی اکنون تنها 90 میلیون تن تولید انجام می شود که این موضوع توان تولیدی کشور در بخش کشاورزی را کاهش می دهد.

وی ادامه داد: به طور مثال سالانه در شهرستان آبادان درحدود 80 هزار تن خرما تولید می شود که این خرماها با استفاده از شیوه های صنعتی جمع آوری می شوند و تنها تعداد محدودی از شرکت های خصوصی توانسته اند بسته بندی خرماهای صاداراتی را در سال های اخیر انجام دهند.

امین میراحمدی ادامه داد: البته محصولات مختلفی با استفاده از ترکیب خرما با آجیل های مختلف، شکلات های صبحانه و دیگر محصولات غذایی در شهرستان تولید می شود که این محصولات می تواند با ورود بخش خصوصی و توجه مسئولان منطقه تنوع و گستردگی بیشتری داشته باشد.

یکی از نخلداران اروندکناری درخصوص صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی شهرستان آبادان گفت: متاسفانه مسئولان چندان به این موضوع توجه نشان نمی دهند و حمایت های کافی از کشاورزان و بخش خصوصی درخصوص تنوع محصولی با استفاده از خرما در شهرستان انجام نمیشود.

سالم حزباوی ادامه داد: با توجه به قابلیت های کشاورزی شهرستان آبادان به خصوص در بخش نخلداری و خرما می توانیم سالانه شاهد تولید انواع محصولات خرمایی مانند کلوچه، رب خرما، شیره خرما، بیسکویت هایی خرمایی و دیگر محصولات مشابه غذایی باشیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در این زمینه گفت: براساس مطالعات انجام شده در بسیاری از مراکز تولید محصولات کشاورزی ضعف صنایع تبدیلی سبب از بین رفتن محصولات متعدد کشاورزی می شود به گونه ای که برداشت محصول برای کشاورز به صرفه نمی باشد.

علی وقف چی افزود: اقتصاد مقاومتی که همواره بر تکیه به توانمندی های داخلی کشور تاکید دارد در این بخش می تواند الگوی مناسبی باشد و با استفاده از این صنایع با ارتقای کیفیت محصولات و ماندگاری بالاتر در بازارهای داخلی و خارجی حضور فعال تری داشته باشیم.

همچنین یک کارآفرین آبادانی در بخش بسته بندی محصولات خرما گفت: با استفاده از صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ارزش افزوده قابل توجهی در کشاورزی ایجاد می شود و در بخش تولیدات خرما می توان به ارزش افزوده ای معادل پنج تا 10 برابر تولید خام خرما دست پیدا کنیم و از طرفی اشتغال زایی و ارزآوری بیشتری برای اقتصاد کشور داشته باشیم.

اسما دریس ادامه داد: کشورهایی مانند عراق، کویت، امارات متحده عربی که خود تولید کننده خرما هستند به نوعی همه وارد کننده محصولات کشاورزی هستند و ما می توانیم با بسته بندی های مناسب محصولی مانند خرما گوی رقابت را از رقیبانی مانند ترکیه و لبنان برباییم.

براساس آمارهای کشوری ضایعات کشاورزی ایران نزدیک به 30 درصد است که این می تواند آماری بسیار تکان دهنده باشد و باید به عنوان زنگ خطری برای مسئولان به شمار بیاید؛ بسیاری از صنایع تبدیلی به خوبی در بخش کشاورزی کشورمان جانمایی نشده و میزان ضایعات هر سال در حال افزایش است که این موضوع نشان می دهد بخش خصوصی به درستی وارد این بازار بسیار مناسب جهانی نشده و کارشناسان و دولتمردان نتوانسته اند رقیابان منطقه ای را از پای درآورند و بازار جهانی را قبضه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.