نشنال اینترست گزارش داد:

سابقه طولانی عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی/گروه سعودی الاخوان ورژنِ قدیمی داعش

به نوشته نشنال اینترست، داعش شباهت‌های زیادی به گروه الأخوان که به سعودی‌ها در رسیدن به قدرت یاری داد، دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت "نشنال اینترست" در مطلبی نوشت: از هنگامی که گروه تروریستی داعش در جهان نمایان شد تحلیلگران کوشیدند عوامل سیاسی، تاریخی و ایدئولوژیکی موثر در پیدایش آن را بیابند. در این گزارش به مقایسه گروه داعش و گروه سعودی "الأخوان" پرداخته شده است. 

الأخوان گروه تروریستی دیگری بود که در سال‌های 1912 تا 1930، مناطق وسیعی از خاورمیانه را با مشکل مواجه کرده بود. این گروه در نهایت در برابر حامی خود "عبدالعزیز ابن سعود" –نخستین شاه سعودی- اعلان جنگ کرد. پیش از آن، ابن سعود و گروه الأخوان سال‌های زیادی در راستای منافع دوجانبه خود، با یکدیگر همکاری می‌کردند.

ابن سعود که در تلاش برای بازگرداندن پادشاهی اجدادش بود، یک نیروی نظامی تشکیل داد. این گروه در غلبه بر شهر ریاض در سال 1902، و در اختیار گرفتن قلمروهای وسیعی در نجد – منطقه مرکزی عربستان سعودی کنونی – به وی کمک کرد. جاه‌طلبی‌های وی برای به دست آوردن چنین قلمروهایی نیاز به نیروهای نظامی بسیار وفادار و قدرتمند داشت. به همین دلیل، ابن سعود بادیه نشین‌های عربستان را در گروهی گردآورد و این گروه را الأخوان نام نهاد. به این ترتیب، سبک زندگی این بادیه نشین‌ها به زندگی گروهی تغییر یافت. این بادیه نشین‌ها از آموزه‌های محمد ابن عبد‌الوهاب – بنیان‌گذار فرقه وهابیت – پیروی می‌کردند. الأخوان به ارتش بی‌رحم ابن سعود تبدیل شد که همراه با وی دست به کشتار افراد زیادی در سراسر عربستان زد. آن‌ها هر فردی که به وهابیت اعتقاد نداشت را کافر خوانده و او را به قتل می‌رساندند.

در ادامه این مطلب آمده است: الأخوان نیز مانند داعش در ابتدا گروه مرموزی بود که ناظران خارجی توانایی یافتن ریشه پیدایش آن را نداشتند. نه تنها افراد پرنفوذی مانند ملک حسین – پادشاه وقت حجاز – از هویت واقعی این گروه بی‌اطلاع بودند، حتی انگلیس که در این منطقه روابط نزدیکی برقرار کرده بود و قدرت اطلاعاتی زیادی داشت نیز از توضیح هویت این افراد ناتوان بود.

همچنین درباره وفاداری گروه الأخوان نظریه‌های متفاوتی وجود داشت. گفته می‌شد الأخوان مانند داعش، با ترکیه‌ای ها رابطه نزدیکی دارد. از سوی دیگر ملک فیصل اول – نخستین پادشاه عراق مدرن – معتقد بود الأخوان تحت نظر بلشویک‌ها – دسته‌ای از حزب کارگر سوسیال دموکرات مارکسیستی روسیه -- به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

اما این سوء ظن‌ها هرگز با اسناد معتبر به اثبات نمی‌رسیدند. تنها مسئله‌ای که روشن بود، نقش پررنگ ابن سعود در تاسیس این گروه تروریستی بود. مبلغ‌های وهابی باور داشتند این بادیه نشین‌ها از دین حقیقی اطلاعی ندارند. به همین دلیل، وهابیت را به آنان معرفی کردند تا به این صورت، این آموزه‌ها گسترش یابد. از نظر این فرقه وهابی-حنبلی، کافران مسلمانانی بودند که وهابیت را رد می‌کردند. مانند داعش، عناصر الأخوان استعمال دخانیات را ممنوع کردند. آن‌ها همچنین منجمان را از میان برداشتند و بناهای تاریخی مهم و مقبره افراد مشهور عربستان را ویران کردند.

یکی از شباهت‌های بزرگ داعش با الأخوان، تعصب افراطی آن‌ها است. عناصر الأخوان پیش از افراد غریبه، افراد خانواده خود که با آن‌ها رابطه خونی داشتند را هدف حمله قرار می‌دادند. اکنون نیز، داعشی‌ها نخست مادر، پدر، خواهر یا برادر خود را به قتل می‌رسانند. هر دو گروه تروریستی آموخته اند که اموال و زنان افرادی که آن‌ها را کافر می‌خوانند متعلق به خودشان است. به همین دلیل، این گروه‌های تروریستی نیز برای کشتن افراد به اصطلاح "دشمن خدا" اشتیاق فراوانی نشان داده اند.

هنگامی که داعش و الأخوان قدرت در منطقه‌ای را به دست گرفتند، قوانین مشابهی را در آن اجرا کردند. هنگامی که الأخوان به قدرت رسید، قوانین وضع شده به وسیله این گروه برای تمام افراد جامعه مصداق پیدا کرد. همچنین هیچ استثنایی برای کاهش مجازات مردم وجود نداشت. حتی اگر فردی قانونی را نمی‌دانست نیز مورد مجازات قرار می‌گرفت.

هنگامی که ابن سعود حمله الأخوان به مسلمانان را ممنوع کرد و قوانین وضع شده را برای آن‌ها نیز اجرا کرد، عناصر الأخوان به تدریج با وی مخالفت کردند. از آنجا که روابط ابن سعود با غربی‌های مسیحی نیز بهبود یافته بود، مخالفت‌های الأخوان با وی افزایش یافت.

نویسنده این مطلب در ادامه آورده است: دربار عربستان کنونی نیز مانند ابن سعود، به داعش ابزارهایی برای از میان برداشتن دشمنانش (بشار اسد و نوری المالکی) بخشیده است. شکست این دو دشمن به وسیله داعش، تسهیل شرایط برای تبدیل دولت‌های منطقه به حامیان سعودی‌ها، و نیز پیشی گرفتن از ایران که از نظر جغرافیایی و سیاسی بر عربستان برتری دارد، سعودی‌ها را بر آن داشت که علی‌رغم خطرات زیاد، داعش را در منطقه بگستراند.

در انتهای این مطلب آمده است: داعش و الأخوان گروه‌هایی هستند که نمی‌توانند در جامعه مدرن امروزی دوام آورند. این دو گروه تنها برای اهداف مشخصی طراحی شده اند. حامیان الأخوان و داعش می‌دانند در صورتی که این گروه‌ها به زودی از میان نروند، علیه آن‌ها متحد خواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار