بجنورد؛

شناسایی 350 گونه گیاهان دارویی در خراسان شمالی

350 گونه گیاهان دارویی در استان شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد،سرپرست اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی در نشست خبری با خبرنگاران استان گفت: بیش از 350 گونه داروهای گیاهی در این استان وجود دارد که به دو بخش ممنوعه و مجاز طبقه بندی می شود.

حسن وحید بر اجرای طرح پایلوت گیاهان دارویی در این استان تاکید کرد و گفت: گونه هایی پیاز دار همچون لاله واژگون، چریش و سایر موارد ممنوع است و گیاهانی همچون گون، آویشن، گردو، فندق، پسته جنگلی با مجوز و به شکل اصولی قابل بهره برداری است.

وی افزود: تاکنون در سطح 89 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان طرح بهره برداری ایجاد شده است که از این سطح سالانه 74 تن انواع محصول گیاهی و دارویی تهیه می شود.

وی گفت: در سال جاری پنج طرح بهره برداری در سطح 522 هکتار از عرصه های منابع طبیعی بیش از 9 تن باریژه برداشت شد که ارزش ریالی آن بیش از 9 میلیارد ریال است.

وی گفت: پیش بینی می شود 10 تن کتیرا به ارزش بیش از 900 میلیون ریال ، زالزالک و سایر گیاهان نیز در سطح عرصه های منابع طبیعی این استان در سال جاری برداشت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال جاری 23 هکتار از جنگل های این استان در آتش سوخت.

وحید علت بیشتر آتش سوزی های این استان را عوامل انسانی عنوان کرد و افزود: بیشتر آتش سوزی ها سهوی بوده است.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در طول برنامه پنجم در سطح دو هزار و 300 هکتار از عرصه های منابع طبیعی این استان به صورت دولتی و خصوص جنگل کشت شده است.

اظهار کرد: از مجموع این میزان هزار و 100 هکتار به صورت دولتی و هزار و 200 هکتار نیز توسط بخشی خصوصی مربوط به فضای سبز است.

وی سطح جنگل های استان را بیش از 410 هکتار عنوان کرد و افزود: در سطح 93 هزار هکتار طرح های مطالعه ای انجام شده است.

وی همچنین به بیماری زغالی بلوط نیز اشاره کرد و گفت: این بیماری در سطح 400 تا 500 هکتار از جنگل های درکش شیوع پیدا کرده بود که برای مبارزه و ریشه کنی اقدام به قطع درختان بیمار کرده ایم.

وحید افزود: گونه هایی که بر اثر این بیماری خشک شده بودند را قطع کردیم تا از این طریق از شیوع بیماری و آلودگی آن در سطح جنگل جلوگیری کرده باشیم.

وی با بیان اینکه عامل بیماری در سطح جنگل درکش خارج شده است ،افزود: در بیشتر جنگل ها به شکل طبیعی بیماری و آفات وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: سالانه 120 هزار تن علوفه از سطح مراتع این استان تولید می شود.

حسن وحید افزود: هم اکنون 30 هزار بهره بردار در سطح عرصه های منابع طبیعی این استان وجود دارد.

وی تعداد دام های موجود استان را نیز یک میلیون و 980 هزار واحد دام عنوان کرد و افزود: از مجموع این تعداد یک میلیون و 110 هزار واحد دامی مجاز است و به نوعی 50 تا 60 درصد دام های این استان بیش از ظرفیت مراتع است.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.