به شماره افتادن نفس در "تونل"/ آسمی ها در فصل گرما سوار "مترو" نشوند!

کنترل میزان غلظت گازهای آلاینده بر سلامت افراد بسیار حائز اهمیت است.

کاظم ندافی ، ریيس مرکز تحقيقات آلودگی هوا در گفت و گو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، گفت: در تونل ها به دلیل محدود بودن فضا، هوای موجود و کاهش سرعت خودرو ها  غلظت آلاینده ها به ویژه در فصل گرما افزایش پیدا می کند. 

ریيس مرکز تحقيقات آلودگی هوا ،در خصوص آلاینده های خطرناک موجود در تونل ها تصریح کرد: منواکسید کربن و دی اکسید نیتروژن از مهم ترین و خطرناک ترین آلاینده های موجود در تونل ها بوده که همواره مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. همچنین ازون، ذرات معلق ناشی از حرکت خودرو ها و اصطکاک چرخ ها با سطح آسفالت  از دیگر آلاینده های تولید شده از خودروها هستند. 

وی در خصوص تاثیر خطرناک آلاینده های تونل ها بر سلامتی افراد ابراز داشت: اگر میزان منواکسید کربن به 50ppm (بیشترین غلظت مجاز و بی خطر گاز CO ) برسد و مدت تماس فرد با آن طولانی شود بر مغز و قلب افراد آثار خطرناکی بر جا می گذارد و اگر این تماس بیشتر ادامه پیدا کند باعث تغییر و تاری دید می شود. در صورت طولانی شدن تماس با این آلاینده ها به خصوص در تونل های طویل مسمومیت و حالت خفگی ایجاد می شود. 

استاد گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت تهران در ادامه افزود: ذرات به عنوان خطرناک ترین آلاینده های هوا شناخته می شوند که در صورت افزایش غلظت اثرات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدتی بر سلامت انسان می گذارند. سرطان زایی ذرات امروزه به اثبات رسیده است. 

یکی از مهمترین عوامل خطر که فرد را مستعد بيماري آسم مي کند قرار گرفتن در معرض آلاینده ها است، از این رو افرادی که سابقه این بیماری را دارند در فصل تابستان برای حمل و نقل کمتر از مترو استفاده کنند.

ندافی در خصوص راهکار برای کاهش میزان آلاینده ها در تونل ها اظهار کرد: یکی از مهم ترین اقدامات ممانعت از ورود خودروهای آلاینده و فاقد برچسب معاینه فنی به تونل های طویل شهری و بین شهری است. در تونل هایی که طول کمتری دارند حرکت خودروها عملیات تهویه غیر فعال را انجام می دهند و باعث ورود هوای تازه به تونل می شوند اما در تونل های طویل و دو طرفه این امکان وجود ندارد. 

وی یادآور شد : نصب تهویه های مکانیکی و سنسورهای منواکسید کربن ، توقف ترافیک در فاصله یک کیلومتر قبل و بعد از تونل ها ، باز گذاشتن مسیر اضطراری برای ورود نیروهای امدادگر و خروج مصدومین از تونل و قراردادن در مجاورت هوای آزاد می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفس ، آسم ، بیماری ، درمان ، ذرات ، آلاینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار