استقلال فکری دلیل تأخیر ازدواج دختران است

دیر ازدواج کردن دختران دلایل مختلفی دارد که می توان به تحصیلات بالا، استقلال فکری و مالی آنها اشاره کرد.

سمیه جعفری  روان شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل دیر ازدواج کردن دختران، اظهار داشت: دلایل اقتصادی، سهم زیادی در افزایش سن ازدواج دختران دارد. دختران مجرد بر این باورند كه ازدواج موجب می‌شود تا آنها از برخی فرصت‌های دیگر خود (بویژه پیشرفت در تحصیل، كار و شغل) جا بمانند و هزینه این فرصت‌ها بیش از آن هزینه‌ای است كه فرد باید با ازدواج نكردن از دست بدهد.

وی تأکید کرد: ازدواج یکی از مراحل مهم در زندگی افراد به شمار می ‌رود که در آن فاکتورهای مهم زندگی از جمله جنبه های اجتماعی، مادی، اعتقادی – فرهنگی و جنبه روانی دخیل هستند.

این روان شناس در ادامه افزود: افزایش تحصیلات دختران ایرانی باعث استقلال فكری و آزادی هر چه بیشتر آنها از اطرافیان بویژه والدین شده و در نتیجه كسب چنین آزادی و به عبارتی حركت از ازدواج ترتیب داده شده به ازدواج خودانتخابی، ازدواج را براساس معیارهای شخصی تعریف كرده و آن را به تأخیر می‌اندازند.

جعفری گفت: تأخیر ازدواج در دختران نه تنها عوارض ناخوشایندی مثل ناباروری، ایجاد یائسگی زودرس را به همراه دارد، بلکه بحران و نابسامانی درون خانوادگی و اجتماعی برای آنان در پی دارد که به شدت از لحاظ روحی و روانی آنان را دچار مشکل می کند.

وی افزود: ایجاد سلامتی بدنی و روحی بعد از دوران یائسگی دختران منوط به ازدواج زود هنگام و باروری اولیه آنان در سنین بین 22 تا 30 سالگی است.

جعفری در پایان بیان کرد: پیشنهاد علمی این است که دختران؛ سلامتی خودشان را با احساسی عمل کردن، توقعات غلط و اینکه در رؤیاهایشان منتظر بمانند تا شخصی سوار بر اسب سفید بالدار به خواستگاری شان بیاید معاوضه نکنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار