ظریف:

ایران به هیچ وجه در مسائل کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند/قدرت ما در منطقه تهدیدناپذیر است

وزیر خارجه گفت: در شرایط موجود منطقه، قدرت جمهوری اسلامی ایران همراه با مقاومت و ایثار مردم تهدیدناپذیر است.

موضوع هسته ای بهانه ای برای تخلیه ظرفیت استراتژیک ایران بود/امنیت منطقه به عنوان یک اصل مورد توجه استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف در نخستین همایش فصلی رؤسای سازمان‌های استانی و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران که امروز (شنبه) در مجتمع رسول‌زاده برگزار شد، اظهارداشت:‌ طی سفر و گفت‌وگویی که با اردوغان، نخست وزیر ترکیه داشتم، او عامل پیروزی بر کودتاچیان در کشور را کسانی می‌دانست که برای نبرد با کودتاچیان به مبارزه می‌پرداختند و بنده هم عنوان کردم جمهوری اسلامی ایران با گذشته بیش از 3 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی خود را وامدار خانواده شهدا و ایثارگران می‌داند و مهمترین عامل قدرت مقاومت بود.

وی افزود: آنچه در بدترین شرایط، بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران و به خصوص غربی‌ها را مضطرب و نگران می‌کند، همین عامل مقاومت و ایثار است و ما باید از فرهنگ ایثار و شهادت قدردانی کنیم، چرا که اگر قسمتی از این فرهنگ در کشور دیگر تبلور می‌یافت، کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران به وجود می‌آمد که امروز به عنوان یکی از قدرت‌‌های منطقه شناخته می‌شد.

وزیر امور خارجه کشور تصریح کرد:‌ قدرت مقاومت، ایثار و شهادت بعید است با قدرت دیگری جایگزین شود، چراکه در شرایط و وضعیت موجود منطقه خاورمیانه، قدرت جمهوری اسلامی ایران همراه با مقاومت و ایثار مردم کشور ایران تهدیدناپذیر است.

ظریف با بیان اینکه مهمترین عاملی که کشورهای غربی را در بحث برجام به پای میز مذاکرات کشاند، عامل مقاومت و ایثار مردم بود، افزود: علی‌رغم تلاش برخی از کشور‌ها که همه چیز خود را وامدار خارجی‌ها هستند، جمهوری اسلامی ایران متکی به نیروی مردم است و این دست از کشورها برای دشمنی با این نظام به دلایل مختلف وارد فاز انتحاری شده‌اند، تا تصویری فرو پاشیده از جمهوری اسلامی ایران را نشان دهند.

وی اظهار داشت: این کشور‌ها (مانند رژیم سعودی) منطقه را طوری نشان می‌دهند که گویی بحرانی آن را فراگرفته، ما نمی‌گوییم بحران در منطقه وجود ندارد، اما بسیاری از این خطرات و بحران‌ها در منطقه توسط خود آنها ایجاد می‌شود و به دلیل تشدید تحرکات داخلی در این کشور‌ها صحنه را جوری نمایان می‌کنند که گویی تمام مشکلات ناشی از کشور جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه کشور گفت:‌ ناتوانی کشورهای عربی منطقه به دنبال نارضایتی ‌های داخلی موجب نگرانی‌ها و مشکلاتی برای آنها شده است، اما مقامات این کشور این امر را ناشی از مداخلات جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، در صورتی که این طور نیست.

ظریف در ادامه یادآور شد: سعودی‌ها برای اینکه ضعف خود را بپوشانند، جهت را به سمت اختلافات بومی و قببله‌ای سوق داده‌اند، در این راستا، کشور جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در مسائل کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، لذا امنیت منطقه برای ما به عنوان یک اصل نه شعار مورد توجه است.

وی اظهار داشت: در مسئله برجام خواست ما عزت‌مندی ملت ایران بود و یکی دیگر از مسائل مورد توجه کشور جمهوری اسلامی ایران توجه به آزادی فلسطین است که توسط رژیم غاصب صهیونیستی 60 سال از مدت اشغال آن می‌گذرد.

وزیر امور خارجه کشور در ادامه تصریح کرد: همیشه تندروی‌ها ناشی از احساس قدرت نیست چه بسا از عدم اعتماد به نفس نشأت می‌گیرد، همانند رژیم سعودی که حرف‌هایشان ناشی از ضعف است و احساس خطر  درونی و نارضایتی عمومی منوط به بررسی عوامل داخلی آنها است نه خارجی.

ظریف گفت:  کشور قدرت‌مندی مانند جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر حضور مردم در صحنه و مقاومت آنها توانسته ظرف 3دهه قدرت عظیم مادی و معنایی(قدرت نرم) در منطقه ایجاد کند که برای تولید این قدرت فشارهای زیادی را تحمل کرده است، قدرت بزرگی که به برکت دعای صالحی و خون شهدا ایجاد شد.

وی یاد‌آور شد:‌ بعد از سقوط صدام و طالبان دست جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از این ابزار عظیم 30 ساله به اصطلاح باز شد تا بتواند اعمال قدرت و نفوذ کند، موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای تخلیه ظرفیت استراتژیک ایران بود.

ظریف تصریح کرد: علی رغم اعمال تحریم ها، مردم ایران نه تنها شورش نکردند بلکه در زمان انتخابات پای صندوق های رای حاضر شدند و صرف نظر از اینکه به چه کسی رای می دهند، نقش خود را ایفا کردند، مهم ترین عاملی که موجب شد طرف غربی پای میز مذاکره بنشیند، حضور مردم و حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

 وزیر امور خارجه کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) مبنی بر اینکه در مسئله برجام کسی به شما لطف نکرده است، گفت: بنابراین نباید فراموش کنیم که گرفتار شدن در یک بحث بی دلیل دوباره فرصتی را برای تجدید قوای دشمنان فراهم می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار