یک فعال فرهنگی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فعالیت‎های هنری مهاجران افغانستانی در ایران پیشرفت داشته است

یک فعال فرهنگی افغانستانی گفت: روند فعالیت‌های هنری طی چند سال اخیر با وجود مشکلات پیش‌رو پیشرفت‌های خوب و قابل‌توجهی داشته‌ است.

فعالیت‎های هنری مهاجران افغانستانی در ایران پیشرفت داشته است«رضا مهدی‌زاده» فعال فرهنگی و تبعه افغانستانی مقیم ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون وضعیت فعالیت‌های هنری مهاجرین اظهار داشت: روند این‌گونه فعالیت‌ها طی چند سال اخیر که بنده کار خود را در عرصه هنری آغاز کرده‌ام با وجود مشکلات پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌ است.

وی با اشاره به حضور اقشار مختلف مهاجرین از قبیل دانشجویان و کارگران افغانستانی در عرصه هنری از قبیل تئاتر، اظهارداشت: سال 92 بود که به‌صورت اتفاقی توسط یکی از دوستانم با موسسه‌ای فرهنگی- هنری  به‌نام «میثاق‌ملی» آشنا شدم که مدیریت و کادر اجرایی و تمامی افراد حاضر در آن از اتباع افغانستانی مقیم ایران بودند.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه فعالیتم در گروه میثاق ملی را زیر نظر اساتید ایرانی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کردم، تصریح کرد: در سومین دوره جشنواره افغانستان‌شناسی مشهد، تیم ما به‌عنوان گروه منتخب کشوری انتخاب شد که بنده به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شدم.

وی با طرح این مسأله که تمامی هزینه‌های اجرای کارها برعهده اعضای گروه است افزود: اجرای نمایش‌نامه حکمت‌لقمانی در سازمان حج‌و‌زیارت، حضور در جشنواره ملی گل‌سرخ و جشن عیدسعیدفطر با همکاری دانشجویان قم از جمله فعالیت‌های شاخص مجموعه میثاق ملی به‌شمار می‌رود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه پس از جدایی از میثاق ملی موسسه «سِلما» را تأسیس کردیم گفت: ابتدا به‌فکر نامی بودیم که اصالت و هویت فرهنگی ما را نشان دهد و با توجه به اینکه سِلما به مفهوم صلح و زندگی مسالمت‌آمیز است به همین علت این نام را برای موسسه خود برگزیدیم.

این فعال فرهنگی افغانستانی درباره مشکلات فراروی کارش نیز بیان داشت: تئاتر هنری است که مظلوم واقع شده است. چرا که با توجه به هزینه‌های بالا برای رزرو سالن نمایش و هزینه‌هایی که برای کار گروهی می‌پردازیم، نمی‌توانیم درصدی به قیمت بلیت‌های اجرای کار بیفزاییم و همین امر باعث شده نتوانیم تئاتر را منبع درآمدی به حساب بیاوریم وبرای معاش بر آن تکیه کنیم. لذا بچه های گروه صرفا بر اساس علاقمندی کار را پیش می‌برند.

وی دریافت مجوز اجرا را یکی از سختی‌های کار عنوان و خاطرنشان کرد: در گذشته معاونت فرهنگی اتباع همکاری‌های خوبی با ما در گروه فرهنگی میثاق ملی داشت، اما با توجه به وجود معضلات فراوان در این مسیر، پیشرفت فرآیند مذکور همکاری بیشتر اداره اتباع و مهاجرین را نیز می‌طلبد.


فعالیت‎های هنری مهاجران افغانستانی در ایران پیشرفت داشته است

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
France
زینب احمدی
۲۳:۵۸ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
من ازبچگی دوست داشتم در بازی گری شرکت کنم اما هیچ وقت راهی برای این موقع پیدا نکردم موفق نشدم هنوز ۲۲سالم هست ولی بازهم شوق علاقه ام بیشتر شده ولی هیچ راهی پیدا نکردم لطفاً کمکم کنید فعلاً ایران زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام من یک دختر افغان هستم ۱۲ سال دارم آیا امکان این است که تست بازیگری بدم از بچکی دوست داشتم که بازیگر معروفی باشم
چطور می توانم تست بازیگری بدم
Iran (Islamic Republic of)
رزا احسانی
۱۹:۳۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
سلا من یک افغانی هستم ۱۷ ساله که می خام بازیگر به شم
Iran (Islamic Republic of)
حسین مرادی
۱۱:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
من از بچگی دوست داشتم بازیگر شم من ۲۱ سالمه ساکن اصفهان هستم
آخرین اخبار