بازیگر «ایستاده در غبار»:

بازیگران كلمه‌هايی شدند تا جمله‌ای به نام متوسليان كامل شود

ازقندی گفت: تک تک بازیگران كلمه‌هايی شدند كه قرار بود يک مفهوم يا جمله‌ای به نام احمد متوسليان را كامل كنند.

سوده ازقندی که در  فیلم «ایستاده در غبار» نقش مریم کاتبی را ایفا می‌کند در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از نقش خود و اولین تجربه سینمایی‌اش گفت: من در فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» نقش مریم کاتبی را ایفا کرده‌ام. این فرد یکی پرستاران زمان جنگ بود که به رزمنده‌ها کمک می‌کرد. زمانی که حاج احمد متوسلیان به مریوان می‌رود کاتبی هم به عنوان پرستار وی در مریوان حضور دارد.

وی ادامه داد: مریم کاتبی هنوز هم در قید حیات است و در یکی از بیمارستان‌های ایران فعالیت می‌کند. وی دفترچه خاطراتی دارد که تمام خاطرات هر روزش را در آن یادداشت می‌کرد و اکنون این دفترچه خاطرات در اختیار حوزه هنری است. به نظرم مریم کاتبی خود به تنهایی یک کاراکتر سینمایی است. من به شخصه خیلی دوست داشتم مریم کاتبی را از نزدیک ببینم ولی فعلا این اتفاق نیفتاده است.

ازقندی با اشاره به دغدغه‌هایش برای ورود به سینما عنوان کرد: من حدود شش سال است که در حوزه تئاتر فعالیت می‌کنم اما همیشه دغدغه اصلی‌ام ورود به سینما بود. البته دوست داشتم به روش و قاعده درست وارد سینما شوم نه این که به هر قیمتی کار در سینما را بپذیرم.

این بازیگر تصریح کرد: بعدها وقتی که چنین موقعیتی پیش آمد از آن استقبال کردم زیرا در آن فضا دوستانی بودند که علیرغم بازی در تئاتر این بار در میزانسن‌‎های شلوغ قرار گرفته اند. همان طور که می‌دانید اعضای تئاتر وقتی نمایشی را انتخاب می‌کنند دیگر برایشان مهم نیست که در آن پنج دقیقه حضور داشته باشند یا بیشتر. 

وی اظهار داشت: بازیگران تئاتر همیشه از خود گذشتگی‌هایی دارند که در این کار خیلی نمایان بود. تجربه کار در تئاتر موجب شد تمام لانگ شات‌هایی که در فیلم می‌بینیم و میزانسن‌هایی که پر بازیگر و شلوغ است به خوبی از آب در بیاید.

بازیگر نقش مریم کاتبی ادامه داد: فیلم «ایستاده در غبار» تجربه‌ای فوق العاده در کارنامه کاری من است، همچنین کار با محمد حسین مهدویان واقعا لذت بخش بود. پیش از اینکه در «ایستاده در غبار» با مهدویان همکاری کنم فیلم «آخرین روزهای زمستان» او را دنبال کردم و از آنجا که یکی از همکارانم به نام مهدی زمین پرداز در این فیلم نقش شهید باقری را بازی می‌کرد من هم از طریق او با محمد حسین مهدویان آشنا شدم و با پیشنهاد او یک نقش خیلی کوتاه را بازی کردم و بعد از آن من را به عنوان یکی از گزینه‌های «ایستاده در غبار» در نظر گرفت. 

ازقندی از شرایط کار در زمان ساخت فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» گفت: زمان فیلمبرداری دقيقا نمي‌دانستم چه اتفاقي قرار است بیافتد، زيرا اصلا ديالوگ نداشتيم و نمي‌دانستم خروجي كار چطور مي‌شود، تنها كاري كه كردم اين بود كه به کارگردان و تمام گروه اعتماد كردم. «ايستاده در غبار» يكي از سالم‌‎ترين گروه‌هايي بود كه من در آن كار كرده بودم، البته نمي‌گويم پروژه‌های ديگري كه كار سالم نبودند. گروه فيلم «ايستاده در غبار» يك گروه کاملا مردانه بود و هيچ كاراكتر زني نداشت حتي در پشت صحنه هم همين طور بود. 

این هنریشه ادامه داد: نمي‌توانم بگويم در «ايستاده در غبار» چهره من خيلي ديده شد، زیرا من گريم سنگيني داشتم و از طرفی ما در این فیلم تمرين بازي نكردن داشتيم. خودم باورم اين نيست كه بگويم اگر كسي اين فيلم را ديده است بگويد بازی من خارق العاده اي بوده، چون همه ما سعي مي‌کرديم در خدمت فيلم باشيم و كسي ساز ناكوك نمی‌زند یا اینکه بخواهد خودنمايي كند چون اگر اين كار را مي‌كرديم قطعا حذف مي‌شديم.

ازقندی بیان کرد: تك تك بازیگران كلمه‌هايي شدند كه قرار بود يك مفهموم يا جمله‌اي به نام متوسليان را كامل كنند. حضورم در فیلم مهدویان برایم اهمیت زیادی داشت زیرا به عنوان اولین کار سینمایی‌ام قدم خوبی بود وقتي فيلم را بازي كردم اصلا فکر نمي‌كردم براي اين فیلم چنين اتفاقات خوب وخوشایندی بيافتد.

وی در پاسخ به این سوال که ورودش به سینما با یک فیلم دفاع مقدسی همراه بوده، آیا این اتفاق در تصمیم گیری های بعدی اش هم تاثیر می گذارد یا نه، توضیح داد: ممكن است كه در انتخاب هاي بعدي تاثير بگذارد ولي براي من تفاوتي ندارد، زيرا من يك بازيگر هستم و نقشي كه ايفا مي‌كنم به شدت برایم اهميت دارد. بیشتر ترجیح می‌دهم نقشم مهم باشد و دیده شود. اما اينكه بگويم صرفا كار دفاع مقدسي انجام ميدهم، نه اينطور نيست.

ازقندی اظهار داشت: من به قدري اين فيلم را دوست داشتم كه اگر قرار بود در آن بازي نكنم به خودم بارها مي گفتم كاش من در گوشه اي از اين فيلم حضور داشتم. خيلي برايم مهم است در فيلم هايي بازی کنم که مخاطب از تماشای آن لذت ببرد و از آن استقبال کند نه اینکه نسبت به آن بی تفاوت باشد. افق ديد من اين است كه كارهاي خوب و قوي بازي كنم كه مخاطبان هم از آن به خوبي استقابل كنند واقعا آن را دوست داشته باشند.

این بازیگر در پایان از تازه ترین فعالیت تلویزیونی خود گفت: در حال حاضر يک مستند داستانی به نام «میراث مرثیه» به کارگردانی مهدی زنگنه را دارم كه به لحاظ كاري به «ايستاده در غبار» نزديك است. «میراث مرثیه» قسمت‌هايي به شكل بازسازي شده دارد كه من در آن ايفاي نقش مي‌كنم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار