آسیا تایمز: بهبود روابط ترکیه-روسیه چه مزایایی برای ایران به همراه دارد؟

بهبود روابط ترکیه و روسیه، می‌تواند اتحاد جدیدی را در منطقه خاورمیانه ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "آسیا تایمز"؛ برای ایران ایجاد رابطه‌ای قدرتمند با ترکیه و روسیه، در زمانی که میان عربستان و اسرائیل نیز اتحادی غیررسمی شکل گرفته، می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. افزایش احتمال اتحاد ایران-روسیه-ترکیه باعث شده تا باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز به دنبال بهبود روابط خود با آنکارا باشد. در همین راستا جو بایدن، معاون رئيس جمهور آمریکا، در سفری پر مخاطره در 24 اوت (سوم شهریور) به ترکیه سفر خواهد کرد.

باراک اوباما در راستای افزایش سطح روابط دیپلماتیک خود با آنکارا، در نظر دارد تا درجه اهمیت سفر بایدن به ترکیه را افزایش دهد. این اقدام نشان دهنده خطر بهبود روابط ترکیه و روسیه در مقابل آمریکا است. سفر بایدن، اولین سفر یک مقام رسمی آمریکایی به ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام در این کشور است.

سفر اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به روسیه و سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به ترکیه، تغییرات عظیمی در سیاست های خاورمیانه به همراه داشته و خواهد داشت. 

ظریف پیش از آغاز سفر خود به آنکارا، در تماسی تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی لاوروف در خصوص تحولات منطقه در زمینه های مختلف، از جمله مسئله سوریه به بحث پرداخت.

چاووش‌ اوغلو طی سفر ظریف به ستایش حمایت ایران از دولت ترکیه در طول کودتا پرداخت و اظهار کرد: "در شب کودتا من و دوست من، جواد ظریف، تا صبح بیدار بودیم. وی وزیر خارجه ای بود که در آن شب با من بیشترین تماس را داشت و 5 بار با من تلفنی تماس گرفت."

بر اساس گزارش های منتشر شده، ایران احتمالا در شب کودتا اطلاعات حساس بسیاری را با دولت ترکیه به اشتراک گذاشته است. این موضوع خود می تواند در روابط میان این دو کشور تاثیر مثبت بی سابقه ای ایجاد کرده باشد. ظریف نیز در سفر خود با استفاده از تیرگی روابط آمریکا و ترکیه اظهار کرد ایران، روسیه و ترکیه باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند صلح و موفقیت را وارد منطقه کنند.

با اطمینان می توان گفت بهبود روابط میان ایران، روسیه و ترکیه به معنای شکستی برای آمریکا و متحدانش در منطقه است. از نظر سعودی ها اگر ترکیه از دخالت خود در سوریه دست بکشد، نبرد این کشور به سرعت به پایان می رسد، هرچند که شاید اردن همچنان به عنوان مسیری برای کمک رسانی به مخالفان سوری مورد استفاده واقع شود.

در همین حال بسیاری از رسانه ها در انتظار تاثیر آغاز دوباره روابط ترکیه و روسیه هستند. یکی از نتایج احتمالی پیش بینی شده از سوی رسانه های روسی در این باره، بسته شدن کامل مرز سوریه-ترکیه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار