آبادان؛

به بهانه سالروز بازگشت آزادگان به میهن

اولین گروه آزادگان ایرانی پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق در روز 26 مردادماه سال 1369 به کشور خود بازگشتند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛شهریور ماه 1359 برای ایرانیان ، بخصوص ساکنین شهرهای  جنوب و غرب کشور یادآور خاطره ی تلخ آغاز جنگ تحمیلی است.

ایران به تازگی  درگیری ها و تشنج های حاصل از  انقلاب و تبدیل نظام حکومتی این کشور از ستم شاهی به جمهوری اسلامی  را پشت سر می گذاشت و این نظام تازه تاسیس  به فرصتی برای تثبیت و محکم کردن پایه هایش نیاز داشت که با جنگی تمام عیار و تجاوز هوایی و زمینی کشور عراق به مرزهایش مواجه شد.

عراق جنگ را در حالی آغاز می کرد که  زرادخانه های  این کشور پر از سلاح و تجهیزات جنگی بود؛ و از طرف کشورهای قدرتمند جهان حمایت می شد.

 رهبر انقلاب اسلامی ایران  با آغاز یورش عراق به این کشور دفاع از مرزهای ایران را تکلیف شرعی اعلام کرد  و  بعد از  این پیام توسط آیت الله خمینی بود که  هزاران نفر  از نیروهای مردمی و داوطلب برای اعزام به مناطق عملیاتی اعلام آمادگی کردند و ظرف چند روز بسیاری از آنان به جبهه اعزام شدند.

جنگ  نابرابر و طولانی هشت ساله ایران وعراق با  ۱۹۰ هزار تن شهید و ۶۷۲ هزار جانباز از سراسر کشور پایان یافت .بسیاری از رزمندگان ایرانی  هم در این جنگ توسط نیروهای بعث عراق به اسارت گرفته شدند و سالها  دوری از خانه و کاشانه را زیر سخت ترین شکنجه ها تحمل کردند

 اولین گروه آزادگان ایرانی پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق در روز 26 مردادماه سال 1369  به کشور خود بازگشتند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: آبادان یکی از مهم ترین نقش ها را دوران هشت سال جنگ تحمیلی دارد این شهرستان  دینش را با  شهادت ، جانبازی ، آوارگی و  جنگ زدگی  به کشور و اسلام ادا کرده است .

شهرستان آبادان با 292 آزاده از دفاع مقدس بیشترین تعداد اسیر جنگی را بعد از اهواز در استان خوزستان دارد .

علی ثامری با اشاره به اینکه حدود نود درصد از این آزادگان هنوز در آبادان ساکن هستند می افزاید : همه تلاش  بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالهای بعد از پایان جنگ خدمات رسانی به خانواده های شهدا و ایثارگران بوده است خوشبختانه  آزادگان آبادانی در وضعیت معیشتی قابل قبولی به سر می برند اکثریت آنان شاغل هستند که از این تعداد حدود 60 درصدشان در شرکت ملی پالایش نفت آبادان فعالند و بیکارانی که تعداد آنان بسیار محدود است از بنیاد شهید حقوق حالت اشتغال دریافت می کنند .

 وی ادامه می دهد: هیچ اقدامی در حق عزیزان آزاده که سالهای سال دشوارترین آزارها و شکنجه ها را با طعم دوری از وطن تجربه کردن نمی تواند قابل قیاس باشد اکرام و قدردانی از جانفشانی های این عزیزان وظیفه ای است که بردوش همه ی ماست و این حمایتهای معنوی برای ایثارگران بسیار ارزشمند است .

عبدالحسین شاهین آزاده ی آبادانی می گوید: در عملیات عاشورای دو  سال 64  توسط دو سرباز عراقی اسیر و به همراه هفتاد و یک نفر دیگر به یکی از ارودگاههای نگهداری از اسرای جنگی در عراق منتقل شدیم .

وی ادامه می دهد : در ابتدا ی دوران اسارتم گمان میکردم زمان زیادی را در آنجا نخواهم ماند و با پایان جنگ به کشورم بازخواهم گشت اما با گذر زمان و طولانی شدن دوران جنگ و شکنجه هایی که از سوی رژیم بعث انجام میگرفت بیشتر به شهادت فکر میکردم .

این آزاده آبادانی نزدیک به  پنج سال از عمرش  را در اسارات سپری کرده است و درباره ی آن روزها می گوید: بعثی ها  علیرغم این که مدعی بودند مسلمان هستند اما از اجرای مراسم مذهبی و دینی توسط اسرا جلو گیری می کردند با عزاداري رزمندگان در روزهاي محرم بشدت برخورد می شد و  اسرا را  مورد اهانت و شکنجه قرار می دادند.

بخش عمده ای از سختی دوران اسارت به  دوری از میهن و خانواده برمی گردد که آن را در خاطرات اکثر آزادگان جنگ تحمیلی می یابید.

   یکی دیگر از آزادگان آبادانی که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید : در سالهای ابتدایی جنگ در حالی که ترکش خورده بودم و بشدت آسیب دیده بودم توسط چند سرباز عراقی اسیر و به عراق منقل شدم .

وی ادامه می دهد : درحالی که ار ناحیه پا بشدت اسیب دیده بودم هیچ اقدامی برای درمان من صورت نگرفت و درد جسمیم با شکنجه  و سختی های روانی  دوران اسارات همراه بود نزدیک  ده سال بعنوان اسیر در چند اردوگاهها اسرای جنگی در عراق سپری کردم و غمگین ترین اتفاقی که بعد از اسارتم تجربه کردم فوت مادرم در دوران اسارتم بود.

دلم میخواست بعد از اسارتم مادرم را ببینم ولی این آرزو  برای من هیچ وقت محقق نشد. رزمندگان ایرانی در دوران اسارات هم دست از مبارزه و دفاع بر نمی داشتند و در مدت اسارتشان

همواره در برابر دشمن مقاومت می کردند. اسرای ایرانی سخت ترین و بی رحمانه ترین شکنجه های روحی و جسمی را تحمل کردند و بر آرمان های خود همچنان استوار بودند .

و امروز هم این آزادگان در بعد از پایان اسارت نقش مهمی در عمرانی ، آبادانی و سازندگی کشور دارند و این راه همچنان ادامه خواهد داشت .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.