اصفهان؛

مسکن مهر چالش مهم فولادشهر

شهردار فولادشهر گفت: یکی از چالش‌های اصلی این شهرمسکن مهر آن است که شرکت عمران به تنهایی توان تأمین زیرساخت‌های آن را ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،عباس مرادی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: فولادشهر با جمعیت 75 هزار نفری اولین شهری است که مراکز سیاسی همچون فرمانداری یا اداره ارشاد مستقل ندارد.  یکی از شهرهایی است که بیشترین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت را جوانان آن می‌کنند. همچنین به علت موقعیت سوق الجیشی در غرب اصفهان یکی از کانون‌های مهم رشد جمعیت و دریافت سرریز اصفهان است. 

وی افزود: برنامه‌های مدون فرهنگی، اجتماعی و عمرانی در قالب 24 پروژه بهره‌برداری شده که با ارزش 20 میلیارد تومان در این شهر در جریان است. علاوه بر این فولادشهر اولین شهر زیر 100 هزار نفری کشور است که از پروژه پساب برای آبیاری فضای سبز با رعایت همه جوانب استفاده می‌کند. 

شهردار فولادشهر گفت: پروژه استفاده از پساب با 7.5 کیلومتر شبکه‌گذاری و 2.5 کیلومتر برق‌رسانی و ایستگاه‌های پمپاژ آب با هزینه‌ای در حدود 65 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و حدود دو ماه است که آب مورد نیاز فضای سبز این شهر را تأمین و از خطر خشک شدن محافظت می‌کند. 

مرادی گفت: به منظور بهبود فرهنگ ترافیک پارک ترافیکی کودکان با مساحت سه هکتار پیشرفت 50 درصدی دارد و شامل چهار ساختمان آموزشی و فضای تمرین ترافیکی برای کودکان می‌شود که با هزینه هفت میلیارد و 500 میلیون تومان در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های شهرهای جدید مباحث فرهنگی و هویتی است. به همین دلیل نیاز است، در شهرهای جدید به این مسائل نگاه ویژه‌ای شود و مباحث هویتی پر رنگ تر دیده شود. 

شهردار فولادشهر با اشاره به خرید 10 دستگاه اتوبوس، گفت: این 10 دستگاه بدون کمک وزارت کشور خریداری شده‌ تا حمل‌ونقل عمومی را برای شهروندان تسهیل کنند. رشد شهرهای جدید در حالت عادی دو تا سه درصد است اما به علت وجود مسکن مهر 35 هزار واحدی در این شهر، احتمال می رود در سرشماری جدید جمعیت این شهر به صورت ناگهانی بالغ بر 100 هزار نفر شمرده شود. 

مرادی ادامه داد: به همین دلیل چارت سازمانی شهرداری فولادشهر از درجه هفت به زودی به درجه هشت و یا 9 تغییر خواهد کرد و 19 پست سازمانی شهرداری فولادشهر به 195 پست کارمندی ارتقا یافته و دو ناحیه شهرداری به نواحی متمرکز شهرداری فولادشهر اضافه می‌شود تا مردم از خدمات شهری بهتری برخوردار شوند. 

وی اظهار کرد: به تازگی مشکل 450 واحد تجاری این شهر که درگیر مسائل تملیکی و ملکی بوده‌اند بعد از 30 سال رفع شده و کسانی که 30 سال قبل در آن فعالیت اقتصادی داشته‌اند، اکنون مالک این واحدهای تجاری می‌شوند. 

شهردار فولادشهر گفت: این شهرداری در شروع سال 1395 حدود 20 میلیارد تومان بدهی داشته که با افزایش مطالبات شهرداری از مردم و وصول آنها 50 درصد از این بدهی تسویه شده است و بودجه سال 1395 این شهرداری 57 میلیارد تومان تخمین زده شده است. 

مرادی ادامه داد: با وجود جمعیت 75 هزار نفری و قدمت نیم‌قرنی این شهر هیچ اداره ثبت احوالی در این شهر وجود نداشت و کودکان متولد شده مجبور به دریافت شناسنامه از شهرهای اطراف بودند، اما امسال اولین شناسنامه فولادشهری صادر و اولین شهروند فولادشهری در این شهر ثبت شد. 

وی افزود: شهر فولادشهر با یک سوم جمعیت لنجان امکانات یک سومی ندارد، درحالی‌که شرکت عمران در این شهر از سال 1360 و شهرداری این شهر از سال 1345 فعال است. همچنین حریم فولادشهر به تازگی به نصف کاهش پیدا کرده است و این کم شدن حریم شهری مشکلاتی به وجود خواهد آورد که برای جلوگیری از بروز این مشکلات پیگیر بازگشت حریم از دست رفته به این شهر هستیم. 

شهردار فولادشهر گفت: کتابی به نام "نگاهی به فولادشهر" به زودی رونمایی خواهد شد که در این کتاب تاریخچه شهر فولادشهر، آداب، رسوم، موارد اخلاقی و همه لازمه‌های ایجاد هویت برای این شهر ذکر خواهد شد. 

مرادی افزود: برای بهبود احترام به ارباب رجوع دستورالعمل حقوق شهروندی در این شهر بومی‌سازی شد. این برنامه شامل پنج سرفصل و 25 بند است که مورد تصویب شورای شهر قرار گرفته و همه فعالیت‌های شهرداری از این پس بر اساس آن خواهد بود. 

وی ادامه داد: افتخارات شهرداری فولادشهر این است که از 140 شرکت‌کننده در نمایشگاه دستاوردهای شهری به علت استفاده از پساب شهری رتبه اول را کسب کرده است. همچنین کسب رتبه دوم منطقه در تبلیغات فرهنگی و اطلاع‌رسانی های مکفی از دیگر افتخارات این شهرداری محسوب می‌شود. 

شهردار فولادشهر اضافه کرد: مسکن مهر 35 هزار واحدی که اکثر ساختمان‌های آن آماده اما زیرساخت و روساختی برای آن وجود ندارد، یکی از چالش‌های اصلی شهر فولادشهر است که شرکت عمران به تنهایی توان تأمین زیرساخت‌ها را ندارد. 

مرادی گفت: مدیریت یکپارچه، درآمد پایدار شهری و متروی فولادشهر که با 20 درصد پیشرفت به فراموشی سپرده شده است، از دیگر چالش‌های این شهر است. 

وی خاطرنشان کرد: عوارض آلایندگی از شرکت ذوب‌آهن از سال 92 تا به حال با ارزش 18 میلیارد تومان به این شهر تعلق نگرفته است. 

شهردار فولادشهر نوید ساخت یک مجموعه بازاری طولی در مرکز این شهر را داد و گفت: زمین خاکی مرکزی شهر فولادشهر با مساحت 35 هکتار در صورت رفع موانع تملیک با طرحی شبیه به میدان نقش جهان اصفهان طراحی و ساخته خواهد شد تا هویت جدید را به این شهر هدیه دهد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.