چراغ سبز آموزش و پرورش به مدارس بسته حمایتی/ابهام زدایی کلید موافقت مجلس

مدارس بسته حمایتی فرصتی مناسب برای تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم بوده اما به دلیل مخالفت های مجلس و سکوت مسئولان آموزش و پرورش این مناطق، مسکوت مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی است بین آموزش و پرورش و مجلس بر سر مسائل آموزشی، پرورشی، رفاهی و مواردی دیگر از این قبیل، کشمکش ها و اختلاف نظرهایی به وجود آمده، البته در اکثر موارد این آموزش و پرورش بود که از موضع خود عقب نشینی کرد که در چنین شرایطی روزنه های امید به روزهای روشن آینده برای دانش آموزان تیره و تار شد البته نباید نادیده گرفت در مواردی هم مجلس به کمک مردم آمد و گواه این مدعا حل شدن مشکل استخدام گروهی از معلمان بود که در سال های نه چندان دور شاهد آن بوده‌ایم.

چراغ سبز آموزش و پرورش به مدارس بسته حمایتی/ابهام زدایی کلید موافقت مجلس

رشد آموزشی در قالب توسعه مدارس مناطق محروم
از سال 1392 با تغییراتی که در کابینه و به تبع آن در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شد شاهد تغییر و تحولاتی در این حوزه بودیم و با توجه به اهمیت عدالت آموزشی در این دوره اقدامات قابل توجهی به وقوع پیوست تا جایی که در سال 93 بسته حمایتی وزارت آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی ابلاغ و در هفت محور پیش‌بینی شد که خرید خدمات آموزشی و اعطای وام‌های کم‌بهره برای حمایت از مدارس غیردولتی از جمله آنهاست.

علی اصغر فانی وزیر آمورش و پرورش در سال 93 به تشریح بیشتر این طرح پرداخت و اظهار داشت: در بخش توسعه مشارکت‌ها موضوع مدارس غیردولتی مطرح است که در حال حاضر 8.5 درصد معادل یک میلیون دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند البته به نظر می‌رسد با بسته‌های حمایتی که وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ کرده بتوان درصد تحت پوشش این مدارس را تا 2 سال آینده حداقل به 12 درصد رساند.

وی ادامه داد: در بسته‌های حمایتی برنامه‌هایی از جمله خرید ظرفیت خالی مدارس غیردولتی، صدور مجوز برای تأسیس در زمانی کوتاه، اعزام و مأمور کردن معلمان به ابن مدارس برای کمک به شرایط پیش بینی شده است.

حذف برخی مدارس به قیمت تجلی عدالت آموزشی
روند اجرای مدارس بسته حمایتی در حال اجرا شدن بود تا جایی که در سال 93 نمایندگان مجلس با این ادعا که مدارس به بخش خصوصی واگذار شدند و این امر نقض کننده آموزش رایگان است با اجرای آن مخالفت کردند و در این شرایط بود که شاهد تغییر رویکرد این مدارس بودیم.

در این خصوص فانی عنوان کرد: طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی با مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوصی سازی تعبیر شد در صورتی که آموزش و پرورش با اجرای این طرح توانست در مناطق محروم کشور شرایط تحصیل را برای دانش آموزان فراهم کند و در این خصوص هیچ گونه خصوصی سازی یا واگذاری مدارس هم صورت نگرفت.

وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح بسته حمایتی از مدارس غیردولتی را بسیار موفق توصیف کرد و افزود: توسعه مشارکت‌ها یکی از سیاست‌های جدی این وزارتخانه دولت یازدهم است در این زمینه باید بتوانیم از ظرفیت نهادهای مختلف در پیشبرد اهداف این نهاد آموزشی استفاده کنیم و آموزش و پرورش با انعقاد بیش از 20 تفاهم نامه توانسته منابع خوبی را جذب کند.

کالبد شکافی طرحی که سر و صدای زیاد به پا کرد
با وجودی که شرایط مدارس بسته حمایتی با اعتراض مجلس و علی رغم نظر مثبت اولیای دانش اموزان در مدارس مشمول این طرح مسکوت مانده بود، اما مسئولان آموزش و پرورش به ویژه رییس سازمان مدارس غیردولتی با تاکید بر اینکه مدارس بسته حمایتی، هیچ گونه ارتباطی با خصوصی سازی ندارد، گفت: سعی بر احیای شرایط مناسب تحصیلی برای دانش اموزان مناطق محروم داریم.

گرد عنوان کرد: این طرح به شیوه مدیریت مدارس مربوط می‌شود در واقع متناسب با قوانین بودجه به مکان‌های آموزشی و پرورشی که امکان ارائه خدمات وجود ندارد نظیر مناطق محروم، دور افتاده، صعب‌العبور، حاشیه شهرهایی که امکان اعزام معلم نیست و مدارس فاقد فضای آموزشی مناسب خدمات رسانی انجام می‌شود.

رییس مدارس غیردولتی یادآور شد: در این طرح با رعایت اصل 30 قانون اساسی خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و در سال 95 بیش از 195 هزار نفر از طریق صندلی خالی و خرید خدمات جذب شدند.

کفه سنگین ترازوی رضایت به کام آموزش و پرورش
با توجه به پیگیری‌هایی که برای تحقق عدالت آموزشی و اجرای آن در قالب مدارس بسته حمایتی انجام می‌شود، سی و سومین اجلاس آموزش و پرورش فرصتی شد تا مسئولان نگاه عمیق تری به این مساله داشته باشند.

در این راستا احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه به بسته‌های حمایتی آموزش و پرورش اعتقاد ندارد، گفت: در این طرح با یک مدرسه غیردولتی قرارداد بسته می‌شود تا مؤسس، دوستان و آشنایان خود را به مدرسه آورد که من شخصا این شیوه را قبول ندارم.

وی افزود: از 28 هزار نفری که تاکنون در این طرح استفاده شد 16 هزار نفر آنها سالها سابقه تدریس داشتند در حالیکه باید برای ورود به مدارس از دانشجویان تربیت معلم استفاده کرد.

گرد معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به ابهامات طرح حمایتی بیان داشت: ما همچنان به بسته های حمایتی اعتقاد داریم و طرح خرید خدمات را اجرا کردیم که ویژه مناطق محروم است.

وی در خصوص رابطه کارفرما و کارکنان گفت: به هیچ وجه رابطه‌ی خانوادگی و دور از ضوابط وجود نداشته و به دنبال ارتقای آموزشی برای این مدارس هستیم.

گفتنی است این اظهارات مسئول آموزش و پرورش در حالی مطرح شد که با نظر خواهی وی در خصوص رضایت سایر مسئولان، تعداد زیادی از حضار موافقت خود را با این طرح اعلام کردند.

با توجه به تلاش‌های انجام شده آموزش و پرورش برای احیای مدارس بسته حمایتی و با نگاه وسیع‌تر یعنی تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم امید است تصویب لایحه مدارس غیر دولتی و به طور کلی ابهام زدایی از اینکه چنین طرح هایی ابدا ارتباطی با خصوصی سازی ندارد‌، عاملی برای بهبود این طرح و ساماندهی مدارس مناطق محروم شود.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار