اصفهان؛

بازدید تولیت حرم امیرالمومنین از پروژه ملی فرش‌بافی در محمدآباد

«حجت‌الاسلام والمسلمین سید نزار حبل‌المتین» تولیت حرم امیرالمومنین علیه السلام در نجف اشرف از پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کارگاه‌ روستای محمدآباد مرکزی بازدید کرد.

مدیر فنی پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان در حاشیه این بازدید در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،گفت:تولیت عتبه مقدسه علویه در راس هیات همراه از جمله «حاج خالد شنون معاون تولیت، سید منتظر رییس دفتر تولیت، سید حیدر عکاس آستان مقدس علوی، حجت‌الاسلام سید مجتبی فقیه ایمانی از نوادگان آیت الله العظمی سید ابواقاسم خویی (ره)، ودکتر هادی انصاری خادم افتخاری امام حسین(ع) و نماینده مراجع در اعتاب مقدسه» ضمن بازدید از مراحل بافت‌فرش‌ها با پرچم‌ سبز علوی این کارگاه را متبرک کرد.
احمد اصالت، با اشاره به بافت فرش‌های 12 متری (با ابعاد سه در چهار) در این کارگاه برای مفروش کردن حرم‌های عتبات عالیات در سامرا، کاظمین و نجف‌اشرف افزود: هم‌اکنون فرش‌های اعتاب مقدسه کاظمین و نجف‌اشرف در این کارگاه در حال بافت است.
وی،تعهد بافت یکهزار مترمربع فرش برای کاظمین و  یکهزار مترمربع فرش برای سامرا را  یادآورشد و گفت: بافت فرش‌های سامرا به اتمام رسیده‌است و از 1200 مترمربع میزان تعهد بافت فرش برای حرم مطهر امام علی(ع) فقط  300 متر آن باقی مانده‌ که در حال بافت است.
اصالت خاطرنشان‌کرد:حدود 400 بانوی بافنده فرش دستباف با عشق و  ارادتی خاص نسبت به ائمه‌ اطهار در این کارگاه مشغول به کار و ارتزاق پرخیر و برکت برای زندگیشان دارند.
به‌گفته‌وی، 25 تخته فرش نفیس دستبافت برای حرم امام موسی‌بن جعفر و جواد‌الائمه (علیهماالسلام) درکاظمین در کارگاه روستای محمدآباد در حال بافت‌است که بافت 10 تخته از این فرش‌ها به همت بانوان مومنه و ولایی بافنده روستای محمد آباد به پایان رسیده‌است.
مدیر فنی پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان بافت 30 تخته فرش برای صحن مطهر حرم امیرالمومنین(ع) در این کارگاه را یادآورشد و گفت: بافت 20 تخته فرش از این فرش‌ها تمام شده‌است.
اصالت،افزود: بافت 37 تخته فرش برای حرم عسگریین(علیهماالسلام) در سامرا نیز در این کارگاه انجام‌شده‌است.
وی در پایان افزود: 1400بانوی هنرمند بافنده کاشانی در پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان با سرپنجه اخلاص و ارادت نقش عشق و تمنا می‌زنند که در حال حاضر 800 نفر از این تعداد بافنده در سه کارگاه فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی در حال بافت میزان تعهد باقی‌مانده هستند.
به‌گفته‌وی، بیشترین بافندگان کارگاه های پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان دارای گروه سنی 40 تا 50 سال هستند.
اصالت، در پایان بازدید از کارگاه‌های فرش بافی در روستای محمد آباد مرکزی، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، حضور در موسسه نيكوكاري كاشانه مهر كاشان، نخستین مرکز آموزشی و توان بخشی منجر به اشتغال معلولین جسمی و حرکتی کاشان و تفقد از این توان‌یابان با تبرک به پرچم علوی را از جمله برنامه‌های حضور تولیت عتبه مقدسه علویه و هیات همراه در این شهرستان برشمرد و تصریح کرد:بازدید از مجموعه جهانی باغ تاریخی فین کاشان برنامه پایانی حضور این هیات بلند پایه علویه در دارالمو منین کاشان است.
وی در پایان تصریح‌کرد: فرش‌های اعتاب مقدسه سیدالشهدا(ع)، قمر منیر بنی هاشم(ع) و خیمه‌گاه با وسعت 3200 مترمربع در قالب 188 تخته فرش با متراژ 6 تا 100 متر بافته و تحویل این اعتباب مقدسه شده‌است که فرش های 100متری آن در زیر قبه اباعبدالله الحسین(ع) و ایوان طلای حرم قمر بنی هاشم گسترده شده است.
شایان ذکر است، بافت 6هزار مترمربع فرش نفیس دستبافت برای حرم های مقدس امیرالمومنین(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه‌گاه، کاظمین و  سامرا در پروژه ملی مذهبی فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان تعهدشده که تاکنون 5 هزار متر آن در کارگاه‌های حسینه ابالفضل(ع) راوند، فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی انجام‌شده‌است.
بافت نفیس این فرش‌ها با استفاده از بهترین رنگ و تار و پود و طراحی نقشه از عصاره وجوهره‌ طرح‌های ۵۰۰ ساله فرش دستباف در کاشان توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیر حسین کریم پور انجام‌می‌شود.
چله این دارهای قالی نیز از جنس ابریشم است و نخ آن اَز بهترین پشم با ۱۵ نوع رنگ گیاهی برای بافت این فرش‌ها استفاده می شود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.