محدثی خراسانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شعر امروز باید امید آفرین باشد

جامعه امروز ما بیشتر به شعری نیاز دارد که نوعی نگاه معرفتی داشته و روشنی بخش و امید آفرین باشد.

مصطفی محدثی خراسانی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در گذشته و امروز همواره شعر یک جریان تاثیرگذار بوده و به صورت آشکار و پنهان نقش کلیدی در فرهنگ‌سازی و تعادل روانی جامعه داشته است؛ اما نیاز امروز جامعه به شعری بیشتر است که نگاه معرفتی به هستی داشته و روشنی بخش و امیدآفرین باشد. شعری که بتواند خودباوری و غرور ملی و مذهبی افراد جامعه را بیدار و تقویت کند.

وی در رابطه با شعر متعهد تصریح کرد: تعهد عنصری نیست که بتوانیم آن را به شعر تزریق کنیم. در واقع اگر شاعر ذاتا متعهد بوده و نگاهش به هستی و جامعه نگاهی متعهدانه باشد، این در شعرش هم تجلی خواهد یافت. اما به طور کلی می‌توان گفت که شعر فارسی شعر متعهدی است؛ زیرا برآیند آن مبتنی بر ارزش‌های انسانی و با هدف تعالی انسان سروده شده و عرفان که قله شعر فارسی است، به دنبال پالایش روح و جان  انسان و سعادت بشری است. از این رو هر شعری که به دنبال تعالی انسان و سعادت بشری باشد، شعری متعهد است.

این شاعر در پایان خاطرنشان کرد: لازم نیست یک شاعر برای پیدا کردن مخاطب و حفظ آن حرف و باور خود را عوض کرده و یا مطابق پسند و سلیقه آن ها عمل کند. همین که با وجود خود یگانه شده و آن چه را که در آینه زلال روح و جانش است، در شعر منعکس کند مخاطب خود را پیدا خواهد کرد. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار