لاریجانی در دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم‌انسانی:

عقب‌ماندگی‌ها در زمینه علمی باید با برنامه‌ریزی جبران شود

رئیس مجلس با بیان اینکه ریشه پیشرفت علم جهان در تمدن اسلامی است،گفت: عقب‌ماندگی‌ها در زمینه علمی باید با برنامه‌ریزی جبران شود.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی در مراسم "اختتامیه دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی" گفت: امروز علوم به صورت تخصصی شده  و این موضوع سبب شده تا مباحث علمی راحت تر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: پس از ابن سینا تا قرن 15 میلادی فیلسوفان متأثر از ابن سینا بودند که غربی‌ها معتقدند پس از ابن سینا،" ابن رشد" آمد که این موضوع نشان می‌دهد رفت و آمد علمی متأثر از اسلام بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دموکراسی تنها عامل پیشرفت علمی نیست، افزود: ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن براساس عقاید آنها بود و در شوروی سابق پیشرفتهای علمی بسیار ایجاد شد که این موضوع بدون دموکراسی به دست آمد، اگر بخواهیم در زمینه علم پیشرفت کنیم باید موانع موجود و راه‌های پیشرفت مورد بررسی قرار بگیرد.

لاریجانی اظهار کرد: در دوره قرون وسطی شرایط متفاوتی در تشبیه علم وجود داشت و علل زیادی وجود داشت که پس از قرن دوازده که زمان ابن سینا و ابوریحان بود علم دچار افت شد که علت آن حضور مغولها و درگیری‌ها و از بین بردن کتابها بود.

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید براینکه علم درفضای مناسب رشد می کند و مرتبط با جغرافیای خاصی نیست، عنوان کرد: علوم انسانی متأثر از مسائل و نگرشهای انسان است که بر همین اساس انتظار داریم علوم انسانی اسلامی شود و در این زمینه نیازمند اهتمام بیشتری هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه  علم هیچگاه از دین جدانبوده و علوم هیچگاه برای غرب نبوده است، ادامه داد: عقب ماندگی‌هایی در زمینه علم ایجاد شده که باید با برنامه‌ریزی آن را جبران کرد.

وی  با اعلام اینکه  نظام مشخصی برای ایجاد همبستگی در میان علوم وجود ندارد، تصریح کرد: نبود مؤلف واحد و تخصصی شدن علوم از علل نداشتن نظام واحد است.

رئیس مجلس  با اعلام اینکه دیدگاه‌های مختلفی نسبت به علوم مختلف در کشور وجود دارد، عنوان کرد:  براساس گفته‌های علمای دوران باستان، علوم از شرق آغاز شده و غرب در ترویج این پدیده جایگاهی نداشته است؛این در حالی است که در آن دوران هم ارتباطی میان شرق و غرب وجود داشته است.

 لاریجانی عنوان کرد: بعد از برپایی کلاسهای آموزشی و ترویج فرهنگ ترجمه در قرن هزار میلادی آموزههای علمی در غرب به جایگاه مشخصی رسید، اما سخنان دانشمندانی از جمله" ابن سینا "و "ابوریحان بیرونی" در آن دوره تقلیدی نبوده است.

وی افزود: براساس شواهد تاریخی تولید علم در جوامع مختلف متأثر از اسلام بوده و براساس گفته‌های دانشمندان غربی تمدن اسلامی سهم قابل توجهی در تولید علم نوین دارد.

رئیس قوه مقننه گفت: تجربه گرایی یکی از دستاوردهای دانشمندان مسلمان در قرون وسطی است و حملات به ملل مسلمان و درگیری‌های فکری در میان متفکران و افراد متعصب از علل نابودی بخش قابل توجهی از دستاوردهای علمی و تضعیف جایگاه علم در اسلام بوده است.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: ظهور شگفت انگیز علم در ژاپن بدون دموکراسی و بر مبنای گرایشها و نگاه‌های دینی نبوده است.

لاریجانی از نیوتن و انیشتین به عنوان دانشمندان خداشناس نام برد و افزود: دموکراسی تنها راه پیشرفت علم نبوده و دینداری نه تنها از پیشرفت علم جلوگیری نمی کند، بلکه سبب پیشرفت علم می شود.

وی گفت: بخش قابل توجهی از عالمان علوم نوین خداشناس هستند و در تاریخ علم رویگردانی از خداوند متعال دیده نمی شود، بلکه علوم در فضای همبسته نقش پیدا می کنند به همین علت متفکران در آن نقش داشته و به یک محدوده جغرافیایی محدود نمی شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه ایجاد علوم نظری کارکرد دین نیست،گفت:علوم مختلف نظری دارای اصول متعارف بوده و در چارچوب مشخص به سمت نتیجه حرکت می‌کند که انتخاب این اصول متعارف با موضوعهای مختلف فرهنگی ارتباط دارد.

لاریجانی تاکید کرد: کاوشها در سطوح مختلف مترتب از فرهنگهاست براین اساس علوم انسانی نیازمند تامل بیشتر است، اما در این راستا باید از برداشتهای سلیقه‌ای پرهیز شود، زیرا خواستگاه دین از تاریخ علم جدا نبوده بلکه فقط عقب افتادگی علمی داشته که باید در شرایط کنونی جبران شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد:رفع عقب افتادگی نیازمند رسیدن به نظامهای جدید در مدت زمان مشخص است، ذات علوم انسانی دارای جاودانگی نیست به همین علت تامل‌های نظری ونظامها در این حوزه جاودانه نبوده و نباید انتظارات نادرست از این موضوع داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار