اردبیل؛

بهره برداری از 48 پروژه آبرسانی در اردبیل

کاهش چشمگیر منابع آبی در سال های اخیر در استان اردبیل سبب شده تا بازار راه اندازی و بهره برداری از پروژه های آبی در این منطقه رونق گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ باتوجه به کاهش چشمگیر منابع آبی در سال های گذشته در استان اردبیل اگر چه احتمال قطعی و کاهش فشار آب در منطقه دور از انتظار نبود ولی خوشبختانه با رونق یافتن بازار پروژه های آبی در اردبیل این احتمال به حداقل مقدار خود رسیده و در این راستا هم اکنون 48 پروژه عظیم در حوزه آبرسانی در منطقه دردست اجرا و بهره برداری است.

باتوجه به اینکه پایین آمدن 30 سانتی متری آب به طور سالیانه در دشت اردبیل نگران کننده است تاکنون برنامه و اقدامات اصلاحی از قبیل انسداد چاه های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند از سوی شرکت آب منطقه ای استان انجام شده و با تشکیل اکیپ های کشت و بازرسی جلوی برداشت های غیر مجاز گرفته شده که این امر موثر در راستای جلوگیری از این معضل در منطقه است.

افزایش تدریجی راندمان مصرف آب کشاورزی راه حلی مناسب برای حفظ منابع آبی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به طرح‌ های اصلاح الگوی مصرف آب کشاورزی در این حوزه در استان گفت: راندمان فعلی بخش کشاورزی در در استان اردبیل ۴۲ درصد است که این درحالی بوده که راندمان متوسط کشوری در حوزه مصرب آب در بخش کشاورزی 30 درصد بوده است.

داوود نجفیان بیان کرد: به دلیل اینکه ۹۰ درصد مصارف آبی به بخش کشاورزی تعلق دارد، صرفه‌جویی در مصارف این حوزه تأثیر قابل ‌توجهی به دنبال دارد و با توجه به اینکه در سال ‌های اخیر تلاش بر این بوده در بخش کشاورزی استان برای مدیریت مصرف آبی حساسیت ایجاد شود امروز شاهدیم طرح ‌های اجرایی تأثیرات قابل‌ توجهی به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به استقبال کشاورزان از طرح تیپ در آبیاری اضافه کرد: علاوه بر این کشت‌ های پاییزه سیب‌ زمینی و چغندرقند نیز توانسته در میزان مصرف خود تا دو سوم صرفه‌جویی داشته باشد که این اقدام موثر در حوزه صرفه جویی می باشد.

نجفیان تغییر الگوی کشت و گرایش به کشت محصولات کم آب بر و در عین حال با ارزش‌ افزوده بالا را از دیگر اقدامات مؤثر دانست و متذکر شد: لازم است طرح‌ ها و پروژه های آبرسانی از جمله سدها و قنات ها در این زمینه ساماندهی شوند.

وی افزایش راندمان تا ۵۰ درصدی را یکی از اهداف شرکت آب منطقه ای عنوان کرد و گفت: این مهم جز در سایه همکاری کشاورزان و دستگاه ‌های مرتبط محقق نخواهد شد که امیدواریم در سایه تلاش های مضاعف مسئولان امر و علی التخصیص کشاورزان منطقه در سال های آتی شاهد تحقق این مهم باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به اینکه در فصل گرما به نسبت دیگر فصول سال مصرف منابع آبی بیشتر می‌ شود، افزود: امروزه کمبود منابع آب آشامیدنی و بهداشتی یکی از چالش‌ های اصلی در کشور و به تبع آن در استان به حساب می ‌آید که در این باره برداشت‌ های بی‌ رویه از منابع آب و استفاده ناصحیح استان اردبیل را با بحران کم‌ آبی مواجه ساخته است که مصرف مناسب و فرهنگ سازی در این زمینه ضرورت اساسی است.

اجرای طرح تعادل بخشی در بازه زمانی ۲۰ سال آینده در استان نیز از جمله اقدامات مهم شرکت آب منطقه ای استان است که در این طرح مدیریت منابع آبی کشاورزی از جمله مقابله با اضافه برداشت، آموزش بهره‌ برداران و اصلاح شبکه دنبال می ‌شود.

پروژه های آبرسانی در دست اجرای استان

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل به 8 پروژه عظیم بخش آب که قابلیت افتتاح را دارند اشاره کرد و گفت: سد گیوی با تنظیم 76 میلیون متر مکعب آب با اهداف کشاورزی و شرب و با 95 درصد پیشرفت در هفته دولت سال جاری افتتاح می ‌شود.

کاظم عزیزمقدم اظهار کرد: سد بفراجرد با هدف تأمین آب شرب خلخال با حجم تنظیمی حدود 5 و نیم میلیون متر مکعب امید است در دهه فجر امسال به مرحله آبگیری برسد که تاکنون با همت پیمانکاران و تلاشگران در این حوزه توانسته ایم پروژه را تا مرحله نهایی اجرا پیش ببریم.

وی از تکمیل خط انتقال آبرسانی نمین و عنبران در فاز اول خبر داد و افزود: برج آبگیر سد یامچی با هدف بهبود آب شرب اردبیل با وجود مشکلات اعتباری امیدواریم امسال تکمیل ‌شود تا برداشت آب از رقوم بالادست به شکل دائمی و در قالب این برج آبگیر انجام گیرد که هم اکنون با 65 درصد پیشرفت این پروژه در حال اجراست.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از افتتاح پروژه ساماندهی و لایروبی دریاچه شهرک شهید غفاری مغان و ساماندهی رودخانه ارس در مسیر توپراق کندی به همراه پروژه آبگیری سربند مغان و افتتاح بخشی از شبکه خداآفرین در ناحیه عمرانی دو خبر داد.

عزیز مقدم ظرفیت منابع آب استان را به شکل سطحی 3 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب و زیرزمینی 355 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: به خاطر تمرکز جمعیت در مرکز استان که نیمی از جمعیت استان را شامل می‌ شود سرانه تأمین‌ آب در مرکز استان کمتر از 500 متر مکعب در سال است که انتظار است با اجرای طرح ‌های تعادل‌ بخشی، روند افت منابع آب زیرزمینی تا حدود قابل توجهی متوقف شود.

وی به کمبود آب شرب اردبیل و اجرای طرح انتقال آب رودخانه قزل‌ اوزن به استان اشاره کرد و گفت: در سال ‌های گذشته مجوز انتقال اخذ شده است و بر اساس آن مطالعات مربوطه آغاز شده است به طوری که اکنون مطالعات فاز اول آن تکمیل و مطالعات فاز دوم در مرحله اقدام است که بعد از بازنگری به شکلBOTو جذب سرمایه ‌گذار این پروژه در سال های آتی اجرایی خواهد شد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: همزمان با تکمیل سد کوثر و بفراجرد در مجموع با حجم تنظیمی 82 میلیون متر مکعب آب شرب، صنعت و کشاورزی این منطقه تأمین می ‌شود و طرح انتقال آب از قزل‌ اوزن به توانمندسازی این حوزه نیز کمک بسزایی می‌ کند.

عزیزمقدم به رویکرد وزارت نیرو در مدیریت منابع آب و جلوگیری از برداشت‌ های غیرمجاز به همراه بالا بردن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 48 پروژه در بخش آب در سطح استان در حال بهره ‌برداری است که امیدواریم با استفاده از ظرفیت موجود و تکمیل هفت طرح در حال اجرا و عملیاتی شدن 19 طرح در حال مطالعه بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم استان اردبیل باشیم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: انتظار می رود دستگاه های دیگر از جمله محیط زیست، پدافند غیرعامل و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همچنان یاریگر شرکت آب منطقه ای اردبیل در رسیدن به اهداف عالیه مذکور باشند تا ضمن رضایتمندی شهروندان محترم استان سبب ایجاد اشتغال فزاینده شده و موجبات رضایت مردم منطقه را جلب نماییم.

افزایش 2.5درصدی بارش ها در اردبیل

مدیرکل هواشناسی اردبیل با اشاره به افزایش 2.5درصدی میزان بارش ها نسبت به سال آبی گذشته افزود: بارش های استان نسبت به میانگین بلند مدت نیز 11 درصد مثبت است.

علی دولتی مهر با اذعان به حجم مخزن های سدهای بزرگ و اصلی استان گفت: افزایش بارش ارتباطی با ذخیره سازی ندارد و بخشی از بارش های صورت گرفته تنها در 47 سد بزرگ و کوچک موجود ذخیره می شوند.

وی با بیان اینکه نگرانی در زمینه میزان آب ورودی به سد یامچی وجود ندارد، گفت: شرایط سد سبلان نگران کننده است و همچون سال های گذشته نگرانی از توسعه کشاورزی در اراضی 7 هزار هکتاری پایاب سبلان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی اردبیل با بیان اینکه در صورت درخواست افراد نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی به صورت رایگان توسط شرکت آب منطقه ای استان انجام می شود، گفت: در نتیجه این اقدام ها در مجموع حدود 1.5 میلیون مترمکعب به نفع آبخوان دشت اردبیل و استان ذخیره سازی شده است.

دولتی مهر با اشاره به مصرف بی رویه آب آشامیدنی در فصول گرم سال به ویژه فصل تابستان و کشاورزی در استان اردبیل بیان کرد: در صورت توجه نکردن به مصرف بهینه و کاهش میزان مصرف، بحران آب حادتر می شود که مشارکت مردمی در این زمینه لازمه موفقیت در حفظ منابع آبی در منطقه است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.