لفاظی تحلیلگر آرژانتینی: سفر ظریف به کشورهای ضعیف آمریکای جنوبی نشان‌دهنده فقر سیاسی ایران است

یک تحلیلگر آرژانتینی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌توانند از آنچه وی «نفوذ ایران در آمریکای جنوبی» خواند، جلوگیری کنند.

لفاظی تحلیلگر آرژانتینی: سفر ظریف به کشورهای ضعیف آمریکای جنوبی نشان‌دهنده فقر سیاسی ایران است
به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه سعودی الشرق الاوسط همزمان با سفر جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به کشورهای آمریکای جنوبی (ونزوئلا، اکوادور، بولیوی، نیکاراگوئه، کوبا و شیلی) با مارکو فیتشینسیو، مشاور و کارشناس مسائل استراتژیک آمریکای جنوبی و کشورهای شرق آسیا، مصاحبه کرد.

این کارشناس آرژانتینی در اظهاراتی عجیب مدعی شد: استراتژی ایران به شدت ضعیف است و منعکس‌کننده فقر سیاسی این کشور است که سعی می‌کند پس از برداشته شدن تحریم‌ها، از بن‌بست دیپلماتیک خود با کشورهای آمریکای لاتین خارج شود.

همچنین وی با تاکید بر اینکه ایران، حکومت‌های چپ‌گرا و فقیر آمریکای لاتین را هدف قرار داده است؛ زیرا این حکومت‌‌ها در معرض بحران‌های سیاسی هستند و ممکن است نظام سیاسی آنها تغییر کند، ادعا کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌توانند روابط خود را با کشورهای آمریکای جنوبی از طریق آرژانتین، برزیل و کلمبیا تقویت کنند.

فیتشینسیو در پاسخ به این سوال که نوع ارتباط ایران با این کشورها چگونه است، در یک یاوه‌گویی عجیب مدعی شد: ایران در دوران تحریم نیز با این کشورها در ارتباط بوده است و دوست دارد بر این نکته که برخی از این کشورها در حقیقت جزء شهرهای ایران هستند پافشاری کند. برای درک هرچه بهتر گستره همکاری آینده میان ایران و این کشورها باید به نظام‌های سیاسی آن‌ها نگاه کرد.

وی در ادامه مدعی شد:سرنوشت سیاسی اکوادور در انتخابات آتی کاملا تغییر می‌کند؛ زیرا امکان پیروزی جناح مخالف  و همپیمان با ایران بسیار زیاد است و این به معنای ایجاد بهترین فرصت برای حضور هر چه بیشتر ایران و گشایش درها در مقابل تغییرات اساسی سیاسی در این کشور است. 

این کارشناس درباره سفر نکردن وزیر امور خارجه ایران به کشورهایی مثل آرژانتین و برزیل مدعی شد: این کشورها دارای اقتصادی پویا نسبت به سایر کشورهای آمریکای جنوبی هستند و سفر به آنها با سیاست‎‌های ایران مغایر است؛ زیرا تغییر رئیس جمهور در این دو کشور و روی کار آمدن مخالفان با ایران موجب از دست دادن همپیمانانش شده است.

وی در ادامه ادعا کرد: این مسئله نشان دهنده بی‌ثباتی همپیمانان ایرانی در آمریکای جنوبی است و کشورهایی مانند مصر و اعضای شورای همکاری خلیج فارس می‌توانند این ثبات را به راحتی بر هم بزنند.

مارکو فیتشینسیو در پایان لفاظی‌های خود مدعی شد: حضور ایران بمنظور گسترش فروش سلاح و آموزش افراد در این منطقه است. کشورهای بسیاری این سفر را زیر نظر دارند و با شک به آن می‌نگرند و منتظر هستند نتیجه حقیقی آن مشخص شود.

اظهارات وقیحانه این تحلیلگر در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های سعودی می‌کوشند فعالیت‌های دیپلماتیک مقامات ایرانی را کم‌اثر و ناکارآمد جلوه دهند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۱۸ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
جوان هست میخواد جایی برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
وجود تحلیل گرانی مثل آقای فیت سین شیو ، نشان دهنده وجود آدم های بیمار در حوزه سیاست خارجی آرژانتین است . آنهائی که جیره خوار و مزدور صهیونیست ها و آل سعود کودک کش می باشند و به ملت خود خیانت می کنند .
آخرین اخبار