سیستان

تالاب هامون خشک تبدیل به مزرعه شد

در حالی با خشک شدن تالاب هامون میلیون ها ماهی و جاندار تلف شدند حالا تعدادی از صیادانی که تا دیروز از تالاب هامون ماهی صید می کردند در حال کشت خربزه خارج از فصل در آن هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،رضا نجفی رییس جهاد کشاورزی سییستان وبلوچستان گفت: تعدادی از صیادان و عشایر شمال استان با عقب نشینی آب در قسمت های مختلف تالاب هامون که هنوز مرطوب است، در حال کشت خربزه خارج از فصل هستند.

وی افزود: بهره برداران تالاب هامون سالانه در حدود 500 تا 1200 هكتار از اراضی هامون در شهرستان های نیمروز و هیرمند را زیر کشت خربزه خارج از فصل می برند.

وی با بیان اینکه کشت خربزه در تالاب هامون اغلب در تير و مرداد ماه صورت گرفته و برداشت آن نیز از شهريور تا آذر انجام مي شود، گفت: با توجه به اینکه اراضی تالاب در مدت چند ماه از سال به زیر آب می رود، علف های هرز، آفات و بیماری ها در این مدت از بین می روند و از فرایند کشت تا برداشت نیاز به استفاده از هیچ سم و علف کشی برای مبارزه با آفات و علف های هرز نیست.

وی در مورد مزاياي كشت خربزه در تالاب هامون بیان کرد: پائین بودن هزینه تولید، کیفیت بسیار بالای محصول تولیدی ، مصرف کم انرژی در این نوع زراعت، عدم مصرف مواد شیمیایی، برداشت محصول در خارج از فصل معمول در منطقه از جمله مزایای این محصول است.

نجفی خاطرنشان کرد: خربزه هاي توليدي استان به علت گرما و خشكي هوا معطر شده و طعم شيرين و مطبوع به خود مي گيرد که افزايش كيفيت محصول را به دنبال دارد.

وی با اشاره براینکه بازار مصرف این محصول علاوه بر منطقه سيستان، شهرستان های استان و دیگر استان های کشور اذعان کرد: اکثر کسانی که به کار کشت خربزه در تالاب هامون مشغول هستند کشاورزان، دامداران و عشایر هستند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.