ادعای نویسنده آمریکایی: اوباما برای حفظ توافق هسته‌ای به خواسته‌های ایران تن داد

نویسنده کتاب "جنگ‌های ایران" مدعی شد "باراک اوباما" برای حفظ توافق هسته‌ای در مقابل خواسته‌های نابه‌جای ایران کوتاه آمد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی کالر؛ "جی سالامون،" گزارش‌نویس روزنامه وال استریت ژورنال و نویسنده کتاب "جنگ‌های ایران،" مدعی شد: "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، اجازه داد سوریه از خطوط قرمز عبور کند، فقط به این دلیل که ایران تهدید کرده بود اگر به دولت "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه، حمله شود، از مذاکرات هسته‌ای خارج خواهد شد.

در کتاب "جنگ‌های ایران" اطلاعات و گزارش‌های جدیدی درباره کارشکنی اوباما درمورد اولویت‌های امنیتی و ملی آمریکا ذکر شده که از آن جمله می‌توان به چشم‌پوشی واشینگتن برای حمله به اسد پس از اثبات استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه اشاره کرد. نویسنده کتاب مدعی شده است: استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه درست 3 سال پیش رخ داد، روز کارگر بود و اوباما تصمیم گرفت هیچ اقدام نظامی علیه بشار اسد انجام ندهد. رئیس جمهور آمریکا برای این کار دلایل بسیاری داشت. "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، مدعی شده بود روسیه به کمک آمریکا آمد و با امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، راه حل خوبی پیش روی واشینگتن قرار داد تا دیگر نیازی به حمله نظامی علیه دولت بشار اسد نباشد.

جی سالامون مدعی شد: دلیل دیگری نیز وجود داشت، ایران یکی از مولفه‌های اصلی پشیمانی آمریکا از انجام حمله نظامی علیه ارتش و دولت سوریه بود. 

نویسنده همچنین مدعی شد: برای نوشتن کتاب "جنگ‌های ایران" به مناطق مختلفی سفر کردم تا اطلاعات کاملی را به دست آورم. در تحقیقاتی که داشتم متوجه شدم انصراف آمریکا از حمله نظامی به سوریه درست زمانی روی داد که مذاکرات هسته‌ای به شکل محرمانه‌ای در عمان پیگیری می‌شد.

سالامون در ادامه ادعایش نوشت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند ایران را برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای مجاب کنند و از منابع ایرانی و آمریکایی شنیدم در نشست محرمانه عمان قرار بر این شد که اگر واشینگتن طرح حمله به بشار اسد را متوقف کند، ایران بر سر میز مذاکرات باقی می‌ماند.

جی سالامون در حالی این مطالب را در کتاب خود چاپ کرده است که منتقدان و مخالفان دولت اوباما وی را به دلیل پرداخت 400 میلیون دلار "باج" به ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی تحت فشار قرار داده و رئیس جمهور آمریکا را به فریبکاری و دروغگویی متهم می‌کنند. در صورت پذیرش ادعای جی سالامون، بهانه جدیدی به دست منتقدان اوباما خواهد افتاد تا اوباما را به باج‌دهی دیگری به ایران متهم کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار