موسس کمیسیون حقوق بشر اسلامی: حمله عربستان به یمن به عنوان جنگ نیابتی علیه ایران، کاملا اشتباه است

بنیانگذار کمیسیون حقوق بشر اسلامی اعلام کرد مقامات عربستان از سر نخوت حاضر نیستند بپذیرند در جنگ یمن بازنده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، چند روز پس از تظاهرات 100 هزار نفری در صنعا علیه عربستان سعودی و حملات آن به یمن، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، برای بحث در خصوص این کشتار وارد ریاض شد.

مسعود شجره، موسس کمیسیون حقوق بشر اسلامی مستقر در انگلیس، در گفتگو با رادیو اسپوتنیک در خصوص مداخله غرب و پیامدهای احتمالی آن سخن گفت.

وی گفت: شکل‌گیری خشونت در یمن به عنوان جنگ نیابتی علیه ایران، کاملا اشتباه است. او گفت عربستان سعودی، ایران را متهم می کند که از حوثی ها حمایت می کند، اما این ادعای عربستان، کاملا پوچ است.

موسس کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: «مسیر دریایی به روی ایران بسته است و نمی‌توان سلاح و مهمات وارد منطقه کرد. نیروهای هوایی ایران نیز در این زمینه دخالتی ندارند.» اما عامل اصلی این خصومت ها در یمن، عربستان سعودی است که از سال 2015 تا کنون بر سر کشور بمب و موشک می ریزد.

وی گفت: عربستان سعودی برای توجیه تهاجم خود، بهانه می آورد که می خواهند مردم سالاری را در یمن گسترش دهد، اما این ادعا کاملا توخالی است؛ زیرا خود عربستان، پادشاهی استبدادی است و اعدام و سرکوب حقوق زنان در آن کماکان با شدت ادامه دارد.

شجره افزود: «ریاض می‌خواهد قدرت منطقه‌ای باشد و خود را در چند کشمکش از جمله در بحرین، سوریه و یمن درگیر کرده است. سعودی‌ها می خواهند خود را تقویت کنند تا دیکتاتوری خاندان پادشاهی آل سعود بر سر کار بماند.»

هدف اصلی ریاض از اعزام نیرو به یمن، تعیین یک رئیس جمهور دست‌نشانده برای اطاعت او از ریاض است.

وی در خصوص نبرد و بمباران مداوم یمن با سلاح های ساخت آمریکا گفت: «ما با یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه سر و کار داریم که به یکی از فقیرترین کشورهای منطقه حمله کرده است، زیرساخت‌های آن را نابود می کند و کودکان را می کشد.»

وی افزود: این جنگ نه تنها 9 هزار نفر را کشته و کشور را به ویرانه ای تبدیل کرده است، بلکه حالا باعث پیدایش شاخه ای از القاعده در یمن شده است. در عین حال، جامعه بین المللی که قرار است اوج مردم سالاری و عدالت باشد، در این کار دست دارد.

شجره در ادامه به گزارش آکسفام اشاره کرد که نشان می دهد انگلیس به شکل فعالانه، با سلاح و مهماتی از عربستان حمایت می کند که علیه غیرنظامیان به کار می‌رود.

موسس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در ادامه گفت: «عربستان بدون چنین حمایتی، قادر به مداخله نبود.» ریاض علنا اعلام کرده است حملات هوایی که علیه بیمارستان ها و مدرسه ها انجام می دهد، به دلیل بی توجهی غرب است و وزیر خارجه عربستان اذعان کرده است فهرست هدف های حملات هوایی عربستان، در اختیار فرماندهان آمریکایی و اروپایی قرار دارد.

او با اشاره به کمک تدارکاتی و تسلیحاتی لندن و واشینگتن به ریاض گفت: «واقعیت این است که نه تنها عربستان سعودی مرتکب جنایات جنگی شده است، بلکه هرکه به این کشور کمک کرده نیز شریک جرم اوست.»

شجره گفت از جمله دلایلی که باعث شده است آمریکا و انگلیس، چشم خود را به روی «کشتار و نقض قوانین بین المللی» بدست سعودی ها در یمن ببندند، میزان سلاح خریداری شده از سوی عربستان است.

« موسس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در ادامه اعلام کرد به جز فروش سلاح، منفعت دیگری در کار نیست. آن جا برای آمریکا و انگلیس، هیچ نفت یا منافع سوق الجیشی وجود ندارد. پس مسئله، همان فساد سابق است.» برخلاف حمایت همه جانبه غربی ها از ریاض، سعودی ها در همان باتلاقی گرفتار شده اند که آمریکا را در عراق و افغانستان در خود فرو برد. حالا حوثی ها به «ماشین جنگی تبدیل شده اند که خودشان سلاح می سازند، و می توانند بر خلاف همه موانع، خود را سر پا نگه دارند.»

وی همچنین تاکید کرد سعودی ها آن قدر بابت ثروت و حمایت غربی ها مغرور شده‌اند که حاضر نیستند بپذیرند شکست خورده‌اند. ریاض هنوز جنگ را ادامه می دهد و قبول نمی کند مذاکرات صلح که تنها راه برون رفت آل سعود از این بحران است، انجام شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۵ شهريور ۱۳۹۵
کشتار مردم یمن ، حکومت آل سعود را به زباله دان تاریخ خواهد فرستاد و نفرت ابدی را به وهابیت و دست نشاندگان کشور خبیث انگلیس و خلف بعدی آن آمریکا نثار خواهد کرد .
آخرین اخبار