در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آبی برای احیای بختگان نداریم/ وداع پرندگان با خشک شدن تالا‌ب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: آبی در سطح استان وجود ندارد که از آن برای احیای تالا‌ب بختگان بهره ببریم.

آبی برای احیای بختگان نداریم/ وداع پرندگان با خشک شدن تالا‌بحمزه ‌ولوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به وضعیت کنونی تالا‌ب بختگان، اظهار داشت: حدود 10 سالی است که تالا‌ب بختگان استان فارس وضعیت مناسبی ندارد و در حال حاضر تالا‌ب بختگان کاملا خشک شده است.

وی ادامه داد: تالا‌ب پریشان و کا‌فتر همچون تالاب بختگان تحت تأثیر خشکسالی‌های اخیر، آب بستر خود را از دست داده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، تصریح کرد: آبی در سطح استان وجود ندارد که از آن برای احیای تالا‌ب بختگان بهره ببریم، آبی هم که در پشت سدها ذخیره شده فعلا فقط جوابگوی تأمین نیاز آب شهری مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، افزود: برای تأمین آب کشاورزی حقابه‌ای تخصیص داده نمی‌شود.

ولو‌ی با بیان اینکه خشکسالی همچنان در سطح استان‌های مرکزی از جمله فارس، سمنان، اصفهان، کرمان و یزد پابر‌جاست، گفت: امیدوارم خشکسالی تمام شود و با بازگشت بارندگی‌ها به سطح استان، آب برای احیای تالاب‌های خشک شده‌مان تخصیص دهیم.

وی تصریح کرد: میانگین بارندگی نسبت به وضعیت بلند مدت به میزانی فراتر از 20 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اثرات منفی خشک شدن تالا‌ب بختگان، تصریح کرد: خشک شدن تالاب‌ها بر روی آب و هوا، درجه دمای منطقه‌ای، رطوبت، وضعیت آبهای زیرزمینی، باغات، اراضی حاشیه تا‌لاب و مهاجرت پرندگان و تنوع زیستی دیگر تأثیر چشمگیری می‌گذارد.

ولو‌ی افزود: با خشک شدن هر تالا‌بی بستر آن به کانون تولید ریز‌گرد تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه آب تالا‌ب بختگان کاملا شور است، تصریح کرد: مدتهاست با خشک شدن این تالا‌ب، زمستان گذر‌انی پرندگان مهاجر و ورود آنها به استان فارس به اتمام رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، گفت: با خشک شدن تا‌لاب بختگان نه تنها شاهد جوجه آوری پرندگان در سطح تالاب‌ نبوده‌ایم بلکه پرندگان بومی نیز از این منطقه مهاجرت کرده‌اند ولی مطمئن هستیم به محض احیا، دوباره به سطح تا‌لاب باز خواهند گشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار